Hospodársky denník
USD47,555 Sk
EUR41,644 Sk
CHF28,397 Sk
CZK1,369 Sk
  Štvrtok  11.Apríla 2002

Týždeň vo svete luxusu

Švajčiarsky návrat ku kvalitnej manufaktúre

Tridsiaty veľtrh hodiniek a šperkov, ktorý sa začal 4. apríla a dnes sa končí vo švajčiarskom Bazileji, je jedinou celosvetovou výstavnou platformou priemyslu luxusného tovaru. Na ploche väčšej ako 95-tisíc štvorcových metrov vystavuje 2195 firiem. Samotný katalóg váži niekoľko kilogramov a jeho cena je 40 CHF. Jednodenná vstupenka je po 45 CHF a permanentka stojí 120 CHF.

Vystavovatelia predvádzajú svoje výrobky v štyroch niekoľkoposchodových halách a niektoré pavilóny majú rozmer viacposchodovej vily, pričom každý z nich je autorským dielom vybraného vkusu architekta s použitím kvalitných materiálov a dokonalého detailu. Prečo sa

veľtrh hodiniek

koná vo Švajčiarsku, je každému asi jasné. Zaujímavé je však číslo, ktoré charakterizuje export švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu za rok 2001: viac ako 10,5 mld. CHF, čo je nárast o 3,5 % v porovnaní s rokom 2000. Z roka na rok klesá počet kusov vyrobených hodiniek vo Švajčiarsku, ale ich predajná cena a celkový obchodný obrat sa zvyšuje. Odráža to postupný prechod od pásovej priemyselnej výroby konzumných hodiniek k malosériovej výrobe v manufaktúrach. Lacnejšie hodinky tvorili jednu pätinu exportu v roku 2000, v roku 2001 to bola už len jedna šestina celkového počtu vyrobených kusov. Priemerná cena vo Švajčiarsku vyrobených hodiniek bola v roku 2001 367 CHF, čo je 41-percentný nárast oproti predchádzajúcemu roku. Zlaté hodinky zaznamenali nárast počtu kusov

skoro o 15 %,

finančne to bolo vyše 18 %. Najdôležitejším exportným trhom pre švajčiarsky hodinársky priemysel zostáva (napriek minuloročnému poklesu o 14 %, odraz udalostí z 11. septembra) USA, tesne nasledované Hongkongom (nárast o 6 %) a na 3. mieste Japonskom (nárast o 13 %). Najväčší nárast však zaznamenal trh Saudskej Arábie (skoro 22 %).

Zaujímavým fenoménom je ázijský trh. Hoci tam vyrobený lacný tovar zaplavuje celosvetový trh, samotné krajiny Ázie sú najväčším spotrebiteľom kvalitného švajčiarskeho tovaru. Napríklad talianska klenotnícka firma BVLGARI predala v Japonsku o 17 % viac hodiniek ako rok predtým. Francúzsky konglomerát LVMH (Lois Vouton, Moet, Hennesy) vyprodukoval hodinky svojich švajčiarskych značiek TAG Heuer (športová kvalita), Ebel (elegantná kvalita) a Zenith (manufaktúra - najvyššia kvalita a cena) za 517 mil. EUR, čím sa udržal na číslach z roku 2000, napriek celosvetovej recesii po 11. septembri. Celkový prepad za posledný kvartál minulého roka pritom bol až 20 %. Švajčiarska podnikateľská skupina

Swatch Group

zaznamenala pokles skoro o 3 % v porovnaní s rokom 2000, napriek tomu jej zisk bol vyšší o vyše 3 mld. CHF. Zaslúžili sa o to ich značky Omega, Longines, Tissot, Rado, ale aj exkluzívny Breguet. Richemont (matka Cartieru) vykázal 8-percentný prepad oproti predchádzajúcemu roku. Najzaujímavejším úkazom však zostáva exkluzívna značka Audemars Piguet. Táto manufaktúra vykázala vyšší obrat o 17 % (187 mil. CHF), predala však iba 18 200 hodiniek. V priemere teda jedny ich hodinky vyjdú takmer na 300-tisíc Sk.

Ďalšou špecialitou je Patek Philippe, posledná nezávislá ženevská hodinárska manufaktúra. Jej najvzácnejšie výrobky dosiahli na aukciách v posledných rokoch rekordné predajné ceny:

zlaté hodinky

s veľkým kalendárom z pozostalosti maršala Tita sa v uplynulom roku vydražili za 1,9 mil. USD, svetový rekord naďalej drží aukcia v New Yorku z roku 1999, keď sa ich veľmi komplikované hodinky z roku 1933 predali za 11 mil. USD. Tieto čísla vypovedajú, o čom veľtrh v Bazileji je. Je o priemysle luxusu, v ktorom práve hodinky majú vzostupný trend. Nie sú len čímsi utilitárnym, čo vidíme na ruke posledného obyvateľa chudobného kontinentu, ale vo vyspelom svete, decentne skryté pod manžetou, sú často jedinou ozdobou gentlemana a výrazom jeho spoločenského postavenia. Tí, ktorí chcú dať východným spôsobom okázalo najavo hrúbku svojej peňaženky, dajú prednosť žltému zlatu s ťažkým náramkom, pričom kvalita výrobkov značky Rolex je istou

zárukou spoznania

kdekoľvek na svete. Tí kultivovanejší majú v obľube iné, menej známe manufaktúry, prevedenie v platine alebo v bielom zlate a jednoduchý krokodílí náramok. Ich cena však môže pokojne byť niekoľkonásobne vyššia. Pre každého záujemcu, ktorý to už tohto roku nestihne - budúci rok sa veľtrh v Bazileji (s rozšírením o národné pavilóny v Zürichu) koná od 3. do 10. apríla 2003.

Michal Hanuščák

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.