Hospodársky denník
USD47,153 Sk
EUR41,502 Sk
CHF28,266 Sk
CZK1,377 Sk
  Piatok  12.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami občasný dážď. Vo východnej polovici územia spočiatku polojasno. Najvyššia denná teplota 10 až 15, v nížinách stredného a východného Slovenska okolo 17, na horách vo výške 1500 m 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7, na juhozápade 7 až 12, v nárazoch do 20 m/s.V sobotu bude prevažne zamračené a občasný dážď. Nočná teplota 8 až 4, denná teplota 10 až 14 stupňov. V nedeľu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach časom dážď. Nočná teplota 9 až 5, denná teplota 10 až 14 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.07 a zapadne o 19.38 hod.

Amsterdamoblačno11
Atényprehánky18
Belehraddážď14
Berlíndážď16
Bratislavadážď14
Brusel polooblačno13
Budapešťdážď12
Bukurešť dážď12
Frankfurt oblačno14 
Helsinkipolooblačno12
Istanbuloblačno16
Kodaňoblačno11
Kyjevpolooblačno15
Lisabonoblačno20
Londýnoblačno12
Madriddážď17
Moskvapolooblačno12
Osloprehánky7
Parížoblačno14
Prahazamračené15
Rímdážď20
Sofiadážď8
Štokholmprehánky6
Varšavaoblačno16
Viedeňdážď13
Záhrebdážď16
Ženevazamračené14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.