Hospodársky denník
USD47,098 Sk
EUR41,47 Sk
CHF28,287 Sk
CZK1,377 Sk
  Pondelok  15.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 11. 4. 2002: Bratislava 99,88, Sliač 97,96, Košice 98,94, Poprad 93,49, za 12. 4. 2002: Bratislava 99,02, Sliač 97,23, Košice 98,57 Poprad 92,89, za 13. 3. 2002: Bratislava 98,49, Sliač 96,73, Košice 98,06, Poprad 92,35.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamdážď9
Aténypolooblačno22
Belehraddážď16
Berlínobčasný dážď 8
Bratislavaoblačno13
Bruselprehánky9
Budapešťoblačno12
Bukurešťdážď15
Frankfurtdážď6
Helsinkidážď13
Istanbuldážď21
Kodaňdážď11
Kyjevzamračené15
Lisabonpolojasno17
Londýnprehánky9
Madridpolooblačno17
Milánodážď12
Moskvazamračené16
Osloprehánky5
Parížprehánky8
Prahaoblačno 10
Rímoblačno16
Sofiadážď12
Štokholmdážď9
Varšavadážď16
Viedeňoblačno14
Záhreboblačno11
Ženevaobčasný dážď10

Počasie

Dnes bude veľká, na západe časom zmenšená oblačnosť. Zrána hmlisto. Miestami prehánky alebo občasný dážď, možnosť ojedinelých búrok. Najvyššia denná teplota 12 až 17, vo výške 1500 m okolo 4 stupňov. Západný až severozápadný, na východe južný vietor 3 až 5 m/s. V utorok bude naďalej prevažne oblačno, miestami občasný dážď, ojedinele búrky. Najnižšia nočná teplota 10 až 6, najvyššia denná teplota 13 až 17 stupňov. V stredu bude oblačno až polooblačno, prehánky len ojedinele, možnosť búrok. Nočná teplota 9 až 5, najvyššia denná teplota 14 až 18 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.02 a zapadne o 19.43 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.