Hospodársky denník
USD47,098 Sk
EUR41,47 Sk
CHF28,287 Sk
CZK1,377 Sk
  Pondelok  15.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hrozba písmen

Príliš malé písmenká na nových monitoroch hlavného strediska pre kontrolu letov v Británii majú za následok, že pracovníci sa pri ich čítaní dopúšťajú chýb.

Na problém poukázal týždenník Computer Weekly, ktorý získal dôverné dokumenty o obavách letových dispečerov a ich nadriadených. Dispečer z kontrolného strediska Swanwick, omylom navigoval lietadlo s cieľovým letiskom v škótskom Glasgowe do waleského Cardiffu. Dispečer nesprávne prečítal text na obrazovke - lokačný kód pre Glasgow je EGPF, Cardiff je označený písmenami EGFF.

K problémom dochádza aj pri čítaní údajov o výške letu, pričom rozdiely môžu predstavovať stovky metrov: istý pracovník riadenia letov nesprávne prečítal údaje o letovej výške lietadla - reálnych 36 000 stôp považoval za 30 000.

Podľa redaktora počítačového časopisu Karla Scheidera dispečeri majú problémy pri rozlišovaní jednotlivých grafických znakov, osobitne číslic nula, šesť, osem a deväť.

Úrad pre civilné letectvo (CAA) aj Národná služba pre leteckú dopravu (NATS) tvrdia, že bezpečnosť leteckej dopravy nie je ohrozená s tým, že len malý počet kontrolórov má problémy s čítaním textov na monitoroch. Správa samotných dispečerov však uvádza, že dispečeri chyby zaradili do kategórie „týkajúce sa bezpečnosti“.

Iain Fidlay z odborového zväzu Prospect, ktorý združuje kontrolórov leteckej dopravy, podporil stanovisko úradov a zdôraznil, že problém sa netýka hlavných kontrolných obrazoviek. Ako uviedol, existujú dva druhy obrazoviek, plánovacia obrazovka, kde sú problémy s veľkosťou a typom písma - tá sa však nepoužíva pri riadení lietadiel a radarová obrazovka, ktorá má všetky potrebné informácie a je dobre čitateľná.

Podľa denníka Time skupina dispečerov mala také obavy z prípadných žalôb o odškodné v prípade nehody spôsobenej nevyhovujúcimi displejmi, že im poskytli právne poradenstvo.

(TASR)

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 11. 4. 2002: Bratislava 99,88, Sliač 97,96, Košice 98,94, Poprad 93,49, za 12. 4. 2002: Bratislava 99,02, Sliač 97,23, Košice 98,57 Poprad 92,89, za 13. 3. 2002: Bratislava 98,49, Sliač 96,73, Košice 98,06, Poprad 92,35.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamdážď9
Aténypolooblačno22
Belehraddážď16
Berlínobčasný dážď 8
Bratislavaoblačno13
Bruselprehánky9
Budapešťoblačno12
Bukurešťdážď15
Frankfurtdážď6
Helsinkidážď13
Istanbuldážď21
Kodaňdážď11
Kyjevzamračené15
Lisabonpolojasno17
Londýnprehánky9
Madridpolooblačno17
Milánodážď12
Moskvazamračené16
Osloprehánky5
Parížprehánky8
Prahaoblačno 10
Rímoblačno16
Sofiadážď12
Štokholmdážď9
Varšavadážď16
Viedeňoblačno14
Záhreboblačno11
Ženevaobčasný dážď10

Počasie

Dnes bude veľká, na západe časom zmenšená oblačnosť. Zrána hmlisto. Miestami prehánky alebo občasný dážď, možnosť ojedinelých búrok. Najvyššia denná teplota 12 až 17, vo výške 1500 m okolo 4 stupňov. Západný až severozápadný, na východe južný vietor 3 až 5 m/s. V utorok bude naďalej prevažne oblačno, miestami občasný dážď, ojedinele búrky. Najnižšia nočná teplota 10 až 6, najvyššia denná teplota 13 až 17 stupňov. V stredu bude oblačno až polooblačno, prehánky len ojedinele, možnosť búrok. Nočná teplota 9 až 5, najvyššia denná teplota 14 až 18 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.02 a zapadne o 19.43 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.