Hospodársky denník
USD47,033 Sk
EUR41,457 Sk
CHF28,246 Sk
CZK1,381 Sk
  Utorok  16.Apríla 2002

Kontroluje spotrebiteľ

Preukazom poistenia je garančný list

V týchto dňoch vo verejnosti rezonuje ochrana spotrebiteľa, ktorý si zakúpil zájazd podľa katalógu, a to bez ohľadu na to, či si služby zakúpil v cestovnej kancelárii alebo v cestovnej agentúre. Od 1. apríla môže totiž len jeden z nich podľa zákona nakupovať tento druh služieb, len jeden môže organizovať zájazd (domáci či zahraničný), pričom zákon mu nariaďuje povinnosť poistenia sa voči úpadku počas celého obdobia podnikania. Zájazd s vopred organizovanými službami môže následne predávať nielen cestovná kancelária, ale aj cestovná agentúra. Hovorí o tom zákon NR SR č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, ktorého účelom je ochrana spotrebiteľa, ktorý si zakúpil zájazd cestovnej kancelárie. Klient takto dostáva

vyšší štandard

služieb, ktorý mu zaručuje v plnom rozsahu právo na čerpanie tých služieb, ktoré zaplatil. Táto ochrana spotrebiteľa nadobúda špeciálny význam pri čerpaní služieb v zahraničí, kde zabezpečuje spotrebiteľovi - turistovi spätný návrat do vlasti aj v prípade, že cestovná kancelária, ktorá zájazd organizovala, sa stala insolventnou a ako taká neschopnou zabezpečiť zmluvne dohodnuté služby. Preukazom poistenia je garančný list, ktorý okrem mena cestovnej kancelárie, ktorá zájazd organizuje a poisťovne, s ktorou má cestovná kancelária uzatvorenú poistnú zmluvu, obsahuje aj číslo zmluvy, poistnú sumu, na ktorú je cestovná kancelária poistená a spotrebiteľa oboznamuje o jeho právach. Garančný list môže byť súčasťou prihlášky na zájazd, ale nie sú vylúčené aj iné spôsoby oboznámenia klienta. Hoci zákon vymenúva tri spôsoby zaistenia cestovných kancelárií voči úpadku, dosiaľ je využívaný len jeden - prostredníctvom poistenia v poisťovniach. O zaistenie prostredníctvom bánk sa uchádza zatiaľ len cestovná kancelária Satur. Čo je pre cestovné kancelárie výhodnejšie, ukáže čas. Ing. J. Ferienčík, manažér poisťovne Union, pre tlač oznámil, že poisťovňa uzatvára s cestovnými kanceláriami zmluvy o poistnom produkte

na neurčitý čas,

pričom určuje raz ročne termín jej prehodnotenia a následnej zmeny poistných podmienok. Hodnotia sa zámery cestovnej kancelárie pre nasledujúcu sezónu, vykonáva sa rozbor hospodárskych výsledkov minulých rokov, posudzuje sa produkt cestovných kancelárií. Na základe zhodnotenia podnikateľského rizika poisťovne navrhujú cestovným kanceláriám poistné podmienky, ktorých súčasťou je povinnosť zloženia poistnej zábezpeky. Tá dosahuje rôznu výšku, podľa vyjadrenia Ing. P. Komoru, prvého viceprezidenta Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR), jeden až dva milióny korún. Cestovné kancelárie takto zaťažuje nie malá suma, ktorá ich oprávňuje na to, aby na trhu aktívne chránila podmienky prevádzkovania cestovných kancelárií. „SACK podľa dohody s ministerstvom vnútra, SOI, bude rázne trvať na tom, aby všetky iné subjekty, rôzne spolky, odbory či združenia, ktoré dodnes pôsobia na trhu bez živnostenských listov oprávňujúcich na prevádzkovanie cestovných kancelárií alebo cestovných agentúr, na trhu cestovného ruchu podnikať nemohli,“ hovorí Ing. J. Cmorej, prezident SACK. „Pokiaľ by prišiel nejaký podnet na SOI, že cestovná kancelária nie je poistená, do prípadu zasahujú živnostenské odbory na okresných úradoch. Podľa zákona takýto subjekt nesmie ďalej pokračovať v podnikaní, pretože by došlo k ohrozeniu práv spotrebiteľa,“ ozrejmuje situáciu Ing. D. Krkošová, hovorca Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Upozorňuje, že SOI nekoná v zmysle trestného, ale správneho zákona. Ten, kto na trhu kontroluje, je v prvom rade spotrebiteľ. Ak kúpi zájazd, ktorý

organizuje nepoistená

cestovná kancelária, má nárok na vrátenie kúpnej sumy, ktorú mu možno nikto nevráti. V čase platnosti zákona NR SR č. 281/2001 o zájazdoch sa predpokladá, že spotrebiteľ vedome vstupuje do právnych vzťahov, a teda kontrola zákonne stanovených podmienok mu patrí v plnom rozsahu. O svojich právach je poučený nielen letákmi, ale aj informáciami na webových stránkach SOI.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.