Hospodársky denník
USD47,033 Sk
EUR41,457 Sk
CHF28,246 Sk
CZK1,381 Sk
  Utorok  16.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ďalšie šoky daňovej terapie

Píšte na adresu redakcie, faxujte na číslo 02/6381 0413 alebo mailujte do schránky: nazory@hd-dennik.sk

Začiatok tohto roka sa niesol v znamení pokračujúcich a šokových nesystémových zásahov do podnikateľských slobôd (protiústavný nádych) i zotrvávajúcich návrhov MF SR a Daňového riaditeľstva SR na riešenie vybraných neduhov daňovej nedisciplinovanosti niektorých daňových subjektov prenášaním ťarchy bremena a zodpovednosti paušálne na všetkých daňovníkov vrátane tých, ktorí svoje dane statočne platia. Aký je podľa vás pôvod takýchto aktivít štátu?

- Nie je to tak dávno, čo slovenská daňová správa „objavila Ameriku“ v tom, že pomerne vysoké percento daňových únikov sa deje pri používaní služobných áut niektorých podnikateľov aj na osobnú spotrebu (rodinné účely, dovolenkové zájazdy atď.). A zareagovala výsostne nesystémovo: zaviedla 85-percentné uznávanie daňových výdavkov za PHM do motorových vozidiel daňových subjektov, ktoré v zmysle zákona o daniach z príjmov bolo zavedené od roku 1999 a platilo nezmyselne až do roku 2001. Až od nového roku 2002 toto diskriminujúce opatrenie vychádzajúce z filozofie, že každý podnikateľ je potenciálny zlodej a podvodník (preto mu treba 15 % vynaložených výdavkov na benzín odstrihnúť!?) a ktoré nemalo obdobu v moderných daňových systémoch na celom svete - konečne racioopatrenia triezvych hlasov v parlamente i medzi daňovými expertmi zrušili.

Pritom je vhodné pripomenúť, že technické inštrumentárium kľúčového daňového zákona - teda zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a zmien - dával dostatok prostriedkov (napríklad záznamová povinnosť pre vodičov podľa § 37, kontrolné právomoci podľa § 15 a § 15b) - na to, aby vybraní daňoví podvodníci boli orgánmi daňovej kontroly nachádzaní a postihovaní. Súčasne je vhodné pripomenúť, že štát stále v kontexte neproduktívne a široko rozvinutej tieňovej ekonomiky, ktorú nedokáže správne „osedlať“, naďalej aj na úseku práce daňových orgánov rozvíja nežiaducu ideu naháňania peňazí (stokoruny) na úkor zanedbávania naháňania daňových únikov z kategórie veľkých peňazí (milióny a miliardy). Štát nedokázal nájsť za vyše desaťročie daňovej reformy (od roku 1990) účinný prostriedok napríklad na obrovské daňové úniky z kamuflovaných vratiek dane z pridanej hodnoty alebo na pranie kupónov finančných koncernov vo fiktívnych obchodoch do zahraničia pri nedovolenej úspore dane z príjmu alebo pri žiaducich protiopatreniach na nežiaduce transfery stoviek miliónov a miliárd z privatizačných podvodov pri ich exportovaní do daňových rajov. Koľko by za to stálo nových nemocníc, škôl alebo kilometrov diaľnic? To je podstata strát verejných financií v SR. Podstatu si však štát naďalej pramálo všíma a nedokáže ju efektívne riešiť.

Štátni úradníci namiesto efektívneho vyhľadávania zatajených príjmov na zdanenie preferujú tzv. škrtaciu kontrolnú politiku pri neuznávaní vybraných zaplatených a riadne zaúčtovaných nákladov podnikateľa medzi daňové výdavky. Súčasne v kamuflážnom zakrývaní a paušalizovaní vlastnej kontrolnej impotencie radšej navrhujú len kozmetické úpravy zákonov, ktoré neriešia podstatu, iba provokujú daňové subjekty. Následkom je ešte väčšia odolnosť a daňová optimalizácia aj tých daňových subjektov, ktoré chceli nejakú daň štátu zaplatiť. Keď však za ich peniaze (z ich odvedených daní) nevidia efektívne fungujúcu štátnu správu, za roky 1990 - 2002, koľko daňových podvodníkov bolo postavených pred súd?

Novinkou na poli slovenskej daňovej scény, ktorá určite dvíha adrenalín slovenským daňovým subjektom, je aj ďalšia kozmetická špecialitka daňových orgánov a ministerstva financií, ktorá sa nazýva „minimálna daň z príjmov v sume 24 000 Sk“ v zmysle poslednej novely zákona číslo 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov. Ešte nedoznelo jedno „faux pas“ s majetkovými priznaniami v SR (absurdné vyhlásenie o „nemajetnosti“, ktoré musel v januári 2002 Ústavný súd zrušiť pre jeho nezmyselnosť), už tu máme druhú vlnu daňovej nezmyselnosti v podobe „minimálnej dane“ pre právnické osoby, ktoré pôsobia už dlhšie ako tri roky a sú stratové, pričom prvýkrát by preddavky na túto daň mali byť odvádzané už v januári 2003. Za príkladový pilier na toto konanie si slovenská daňová správa vzala na pomoc Rakúsko, kde takáto „minimálna ročná daň“ je v „eseročkách“ 25-tisíc ATS, v „akciovkách“ 50-tisíc ATS a v bankách a poisťovniach 75-tisíc ATS.

Kam (a koľký raz už) sa stratil pragmatizmus i racio domácich daňových expertov i lobistický vplyv múdrych podnikateľov, že dovolili poslancom v parlamente uvedenú nezmyselnosť prijať? Opäť musíme raz počkať až na misiu expertov zo Svetovej banky, MMF alebo na aproximačné pokyny z Bruselu (na ceste do EÚ), aby sme uvedené nekoncepčné opatrenia stornovali? Na Slovensku veľmi chýba vedecká báza pri presadzovaní daňovej reformy i v budovaní konštruktívneho daňového systému. Opäť sa raz vypomstilo, že SR nemá doteraz vedný odbor „daňovníctvo“, ale má len vedné odbory „účtovníctvo a verejné financie“. Na margo zástancov „rakúskeho modelu“ treba doplniť, že Rakúsko (ale aj Nemecko) má popri uvedenej minimálnej ročnej dani aj opatrenie, ktoré na Slovensku nelogicky dlhodobo absentuje: čiže fakt, že ak podnikateľ tretí rok za sebou dosiahne stratu, tak sa mu z úradnej moci cestou živnostenského úradu zruší povolenie na podnikanie a prestáva tak byť podnikateľom. Bez uvedeného sprievodného kroku je počin daňových orgánov o zavedení už spomenutej minimálnej ročnej dane prázdnym gestom, byrokraticky prvkom.

Ing. Emil Burák, PhD.

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno a ojedinele prehánky. Zrána v údoliach miestami hmla. Najvyššia denná teplota 11 až 15, na východe miestami okolo 17 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 5 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7 m/s.V stredu bude prevažne oblačno, miestami občasný dážď alebo prehánky. Nočná teplota 7 až 3, denná teplota 12 až 17 stupňov. Vo štvrtok bude oblačno, časom až polooblačno, lokálne prehánky. Nočná teplota 7 až 3, denná teplota 14 až 18 stupňov, na severe miestami chladnejšie.Slnko vyjde zajtra o 6.00 a zapadne o 19.44 hod.

Amsterdamdážď11
Aténypolooblačno21
Belehraddážď16
Berlínobčasný dážď8
Bratislavaoblačno14
Brusel prehánky9
Budapešťoblačno16
Bukurešť prehánky18
Frankfurt dážď6 
Helsinkidážď11
Istanbuloblačno16
Kodaňdážď8
Kyjevoblačno15
Lisabonpolojasno17
Londýnprehánky11
Madridpolooblačno16
Moskvazamračené16
Osloprehánky6
Parížprehánky12
Prahaoblačno11
Rímoblačno17
Sofiaoblačno14
Štokholmdážď9
Varšavadážď12
Viedeňoblačno14
Záhreboblačno14
Ženevaoblačno10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.