|
|||||||||||||||||
Streda 17.Apríla 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diaľnice ako prioritaPre rozvoj cestovného ruchu je výstavba diaľnic veľmi prospešná. Uvedomujú si to aj v Maďarsku, ktoré spolu s ČR a Litvou patrí medzi jediné krajiny v strednej Európe, ktorých diaľnice sú dlhšie ako 400 km. Podľa vyhlásenia maďarského ministra hospodárstva Istvána Csillaga zo začiatku marca výstavba diaľnic v Maďarsku bude mať v budúcom roku v štátnych investíciách prioritu. Na diaľničné projekty sa počíta s finančnou pomocou EÚ v hodnote asi 200 mil. EUR. Očakávaný hospodársky rast ponúkne štátu ďalšie finančné prostriedky. V súčasnosti je diaľnicami sprístupnený predovšetkým západ krajiny, chýbajú však spojenia na východ, najmä smerom na Ukrajinu a Rumunsko. V smere na Rumunsko, ktoré tohto roku v lete má začať s výstavbou diaľnice pri Nadlaku, sa diaľničná výstavba momentálne zastavila pri meste Kiskunfelegyháza. Je pravdepodobné, že časom bude pokračovať smerom na Szeged s cieľom napojiť sa na rumunské hranice. Diaľničné prepojenie smerom na Slovensko sa trochu zlepšilo začiatkom decembra minulého roka, keď maďarský minister hospodárstva a dopravy István Csillag vo Füzesabonyi odovzdal do prevádzky ďalší, 63,5 kilometra dlhý úsek diaľnice M3 (za 80 mld. HUF), ktorá má spojiť Budapešť s Miškovcom na severe krajiny, v budúcnosti s perspektívou predĺženia do Košíc, kde sa rozširuje medzinárodné letisko. V novembri 2001 bývalý maďarský premiér Viktor Orbán, ako aj bývalý srbský predseda vlády Zoran Djindjič podpísali v Belehrade dohodu o dostavbe diaľnice Budapešť - Belehrad (ďalšia výzva potiahnuť diaľnicu až po Szeged), ktorá by nesmierne uľahčila priechodnosť dopravných koridorov na juh Európy. Podľa pôvodného plánu dostavba tejto časti diaľnice mala trvať 2 až 3 roky, podľa všetkého však potrvá dlhšie. Za pôsobenia pravicovej vlády Viktora Orbána výstavba diaľnic stroskotala (spomalila sa) pre rozpory pri výberovom konaní. Terajšia ľavicová vláda obviňuje bývalých mocipánov, že diaľničná výstavba bola vďačným kšeftom a fungovala na báze klientelizmu. Terajšia vláda sa však u motoristov a turistov neveľmi vyznamenala, keď začiatkom tohto roka zvýšila poplatky za používanie maďarských diaľnic. Od 15. januára za týždennú diaľničnú nálepku pre osobné auto a malé úžitkové vozidlo (platí 10 dní) zaplatia motoristi 1900 forintov (nárast o 400 HUF). Mesačná nálepka bude stáť 3200 oproti pôvodným 2600 forintom a ročná nálepka zdražie až o 5000 forintov na 29 000 HUF. Dobrou správou je, že platnosť nálepiek bola rozšírená aj na úseky diaľnic M7 smerom na Balaton a na nový úsek diaľnice M3, smerujúcej na východ krajiny. Za kilometer štátnej diaľnice sa platí 4 - 5 forintov, kým kilometer súkromnej diaľnice M5 (od Budapešti smerom na Szeged), kde sa platí v hotovosti pri 2 kontrolných stanovištiach, vyjde na 28 forintov.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |