Hospodársky denník
USD Sk
EUR Sk
CHF Sk
CZK Sk
  Štvrtok  18.Apríla 2002

Nový typ vlaku pre Slovenskú republiku

Predstavitelia Železničnej spoločnosti a Českých dráh podpísali dohodu o spolupráci pri prevádzke a používaní nových vlakových súprav s naklápacími skriňami. Predmetom dohody je predovšetkým spoločný postup pri obstarávaní vlakových súprav od spoločnosti Alstom Ferroviaria, S.p.A. Dohoda sleduje skvalitnenie osobnej dopravy v stredoeurópskom priestore medzi hlavnými stredoeurópskymi mestami - Berlín, Praha, Bratislava, Viedeň, Varšava a Budapešť. Na Slovensku budú jazdiť nové elektrické súpravy s naklápacími skriňami medzi Košicami a Bratislavou a prípadne Viedňou. Obe železnice chcú vzájomne spolupracovať pri využívaní súprav a pri vytvorení spoločného údržbového systému. Vzájomná spolupráca je výhodná aj preto, že obstaranie elektrických jednotiek s naklápacími skriňami spolu s Českými dráhami bude pre Železničnú spoločnosť lacnejšie a efektívnejšie z hľadiska ich nákupu a používania. Snahou manažmentu bude, aby sa pri rokovaniach o zmluve dosiahla dohoda o kooperácii pri výrobe niektorých častí súpravy alebo aby sa dospelo k iným formám obchodných vzťahov, ktoré by vytvorili pracovné miesta pre iné rezorty národného hospodárstva v SR. Štátny tajomník MDPT SR Ing. Michal Balog a námestník ministra Ministerstva dopravy a spojov ČR Ing. Pavel Stoulil vyjadrili podporu vzájomnej spolupráci. Deklarovali, že uzavretá dohoda prispeje k skvalitneniu železničného spojenia medzi hospodárskymi, obchodnými a kultúrnymi centrami v rámci stredoeurópskeho regiónu. ŽSR sa pri inovovaní vozňového parku osobnej dopravy doteraz obmedzovali len na rekonštrukciu a modernizáciu. Jej výsledkom bolo zavedenie modernizovaných klimatizovaných súprav IC vlakov na hlavných trasách SR, prípadne v smere do Prahy. Avšak už takmer celé desaťročie mal manažment železníc snahu nakúpiť nový typ koľajových vozidiel pre osobnú dopravu. Je známe, že veľká časť železničných tratí na Slovensku vedie cez hornatú krajinu, ktorá pripomína severné Taliansko, hornaté časti Švajčiarska alebo Slovinska. Uvedené príklady zo spomínaných krajín, kde naklápacie súpravy už jazdia, vedú k tomu, aby sme sa uberali podobnou cestou. Tá umožní pri relatívne nízkych investíciách do dopravnej cesty podstatne zvýšiť rýchlosť na existujúcich tratiach, a tým skracovať jazdné časy. Systém železničných súprav s naklápacími skriňami dokáže vyrovnávať odstredivé sily pri prejazde oblúkom, a tak umožňuje zvýšiť traťovú rýchlosť o 25 % oproti stanovenej traťovej rýchlosti. Pre názornosť sa dá uviesť, že na trati Bratislava - Košice už v súčasnosti, bez výrazných investícií, by sa skrátil cestovný čas na 4 hodiny a 18 minút. Najrýchlejší IC vlak prejde túto trasu asi za päť hodín. V priebehu dvoch až troch rokov s minimálnymi investíciami do infraštruktúry sa môže cestovná rýchlosť znížiť až na 3,5 hodiny, čo by bol výraznejší úspech železničnej dopravy na Slovensku. Už niekoľko rokov trvajúci pokles cestujúcich vo vlakoch je pre Železničnú spoločnosť výzvou, aby sa zamerala na zvyšovanie kvality cestovania a služieb v osobnej doprave. Aj preto chce spoločnosť v diaľkovej osobnej doprave naďalej skvalitňovať spojenie krajských miest s hlavným mestom SR, spojiť Viedeň s Košicami a skvalitniť dopravu na ďalších medzinárodných trasách.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.