Hospodársky denník
USD46,86 Sk
EUR41,682 Sk
CHF28,372 Sk
CZK1,375 Sk
  Piatok  19.Apríla 2002

Rast kvality na kolesách

Privatizácia SAD výrazne zlepší možnosti

Prispôsobovanie práva Európskej únii nutne muselo zasiahnuť aj oblasť autobusovej dopravy. Cesty organizované cestovnými kanceláriami smerujú alebo tranzitujú krajinami Európskej únie, a tak je len pochopiteľné, že i autobusy našich dopravcov musia spĺňať prísne bezpečnostno-technické predpisy. Je však všeobecne známe, že autobusový park na Slovensku je prestarnutý. Jeho priemerný vek je viac než 13 rokov, a tak väčšina autobusov na Slovensku nespĺňa normu EURO 1. Uvedenú normu spĺňajú väčšinou autobusy vyrobené po roku 1993, musia navyše spĺňať prísne technické kritériá. Autobusy nespĺňajúce uvedenú normu môžu vstúpiť na územie Rakúska len na špeciálne povolenie, v Nemecku je prevádzka takýchto autobusov úplne vylúčená. Aj napriek tomu niektorí dopravcovia zneužívajú to, že na hraničnom priechode medzi Rakúskom a Nemeckom nie sú štandardné kontroly. Riskujú však, že ak ich bude kontrolovať dopravná polícia, môže autobus odstaviť, čo cestujúcim určite spôsobí nemalé starosti. Kým väčšina našich dopravcov má problém prispôsobiť svoj autobusový park norme EURO 1, krajiny Európskej únie sa pripravujú na zavedenie ešte prísnejších noriem (EURO 2, resp. vo výrobe sú už autobusy s normou EURO 3). Privatizácia SAD na Slovensku by mala priniesť i modernizáciu autobusového parku, v prvom rade však pôjde o modernizáciu linkových autobusov, a tak v oblasti zájazdovej dopravy sa situácia bude meniť naďalej len veľmi pomaly. Jednou zo svetlých výnimiek je dopravná spoločnosť a cestovná kancelária TURANCAR. V ich autobusovom parku s 35 autobusmi je takmer polovica autobusov, ktoré spĺňajú normu EURO 1. Spoločnosť TURANCAR vlastní ako prvá na Slovensku dokonca autobus s normou EURO 3. Tento autobus - MERCEDES Travego, ktorý je najmodernejším autobusom u nás, je vybavený okrem iného i satelitným navigačným systémom, ktorý umožňuje klientom podobne ako v lietadle sledovať trasu cesty na obrazovke. Vodičom tento systém navyše „nedovolí“ zablúdiť v žiadnom veľkomeste Európy. A ešte jedna novinka zo spoločnosti TURANCAR - práve v týchto dňoch sa realizuje objednávka autobusu, ktorý bude najväčší na Slovensku. Je to poschodový autobus Neoplan - Megaliner s kapacitou až pre 91 cestujúcich. Pohodlie pre cestujúcich nemá hraníc.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.