Hospodársky denník
USD46,86 Sk
EUR41,682 Sk
CHF28,372 Sk
CZK1,375 Sk
  Piatok  19.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nastupuje kontrola trhu

Ochrana spotrebiteľa sa prijatím zákona NR SR č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, ktorým sa uzatvoril okruh aproximácie práva EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa, dostáva na vyššiu úroveň. Na rozdiel od tovarovej oblasti bola to práve oblasť služieb, ktorá mala v našej legislatíve donedávna najväčšie diery. Nekvalita služieb, nedodržanie podmienok zmluvy, nepravdivo vyvolávaný imidž o turistickom cieli a iné ťažko reklamovateľné faktory dokonca nechali rozčúleného turistu stáť nad kuframi v zahraničí bez zabezpečených služieb vrátane spiatočnej letenky. Dnes je to iné, pretože predchádzajúcu prax zmenila nová legislatívna norma. Moderná európska legislatíva posilňuje postavenie spotrebiteľa na trhu. Je to práve spotrebiteľ, ktorý nákup sám kontroluje a rozhoduje, kde ho nakúpi. Ak sám seba chce oklamať a nakúpi s rizikom, že nakúpil na „čiernom trhu“, teda u osoby, ktorá nepodniká podľa zákona, bude mať nárok na vrátenie ceny z dôvodu neplatnej zmluvy, ale peniaze mu už možno nikto

Podľa novej legislatívy spotrebiteľ v prípade porušenia záväzkov vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy, musí svoje právo uplatniť písomne v cestovnej kancelárii alebo v cestovnej agentúre, ktorá zájazd sprostredkovala, a to ihneď, najneskôr však do troch mesiacov od skončenia zájazdu. Spotrebiteľ pri nákupe sám kontroluje, či cestovná kancelária, ktorá zájazd zorganizovala, je poistená. Dôkazom toho je „garančný list“, ktorý obsahuje základné informácie o cestovnej kancelárii, spôsob zaistenia voči úpadku, meno zaistiteľa (poisťovne alebo banky), číslo poistnej zmluvy, výšku poisteného objemu a ďalšie informácie o právach spotrebiteľa. Všeobecne platný predpis neukladá cestovnej kancelárii vydávať reklamačný poriadok, ale ukladá jej povinnosť spotrebiteľa riadne informovať o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia zodpovednosti za chyby služieb vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť. Cestovná kancelária je povinná zabezpečiť nepretržitú prítomnosť zodpovedného pracovníka, povereného vybavovaním reklamácií (sprievodcu alebo sezónneho delegáta). Vybavenie reklamácie chybnej služby nesmie trvať dlhšie ako 30 dní.

Dôležitým faktorom služieb je samotný charakter chyby. Vo všeobecnosti môže byť chyba charakterizovaná ako plnenie, ktoré nemá požadovanú kvalitu. Ak služba bola poskytnutá chybne a chyba je odstrániteľná, má spotrebiteľ právo na jej bezplatné odstránenie. Takouto chybou je napríklad jedlo, ktoré má zjavne odpudzujúci vzhľad či vôňu, zaslanie cestovných dokladov po lehote stanovených zákonom. Pri neodstrániteľných chybách, t. j. takých, ktoré bránia riadnemu používaniu účelu služby, má spotrebiteľ právo na nové poskytnutie služby alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Nové poskytnutie predtým chybnej služby znamená jej zopakovanie a odstúpenie od zmluvy ako vrátenie peňazí. V ostatných prípadoch, ak ide o neodstrániteľnú chybu, ale predmet služby môže plniť svoj účel, má spotrebiteľ právo na primeranú zľavu.

Neuplatnenie práv zo zodpovednosti za chyby v stanovenej lehote má za následok ich zánik. Uplatnením tohto nároku nie je dotknutý spotrebiteľov nárok na náhradu škody, ktorá z chyby vznikla. V prípade, ak cestovná kancelária reklamáciu neuzná, môže dôjsť k sporu, o ktorom rozhoduje len súd na základe podania žaloby zo strany spotrebiteľa. V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa, združenia spotrebiteľov a iných právnických osôb založených na ochranu spotrebiteľa, sú oprávnené na základe súhlasu osoby, ktorá zájazd kúpila, bezplatne sprostredkovať riešenie sporov medzi cestovnou kanceláriou a jej klientom.

Na trhu okrem spotrebiteľa vykonáva kontrolu aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Ing. Danuša Krkošová, pracovníčka SOI upozorňuje, že SOI ako kontrolný orgán nerozhoduje o oprávnenosti reklamácie, pretože na to je oprávnený len nezávislý súd. SOI je oprávnená preverovať prijatie reklamácie, prítomnosť zamestnanca cestovnej kancelárie po celý čas zájazdu, dodržanie lehoty na vybavenie reklamácie, dodržiavanie informačných povinností, vedenie evidencie o reklamáciách, vydanie dokladu o uplatnení reklamácie a o spôsobe jej vybavenia spotrebiteľovi a vybavenie reklamácie neodstrániteľnej chyby. Od 1. apríla prehlbuje kontrolu SOI zákon NR SR č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vo veci ochrany spotrebiteľa, podľa ktorého v kontrolovanej prevádzke, ktorá zájazd predala, môže jej činnosť na určitý čas pozastaviť alebo zakázať predaj zájazdov.

SOI na svojich webových stránkach (www: soi.sk) poskytuje spotrebiteľom ďalšie informácie a rovnako uvádza zoznam cestovných kancelárií, ktoré majú počas celého podnikania uzatvorenú zmluvu o poistení zájazdu pre prípad jej úpadku. Okrem toho v spolupráci so Slovenskou agentúrou cestovných kancelárií vydáva tri druhy letákov poskytujúcich informácie o ochrane spotrebiteľa. Mali by byť voľne dostupné v prevádzkach cestovných kancelárií a cestovných agentúr, kde sa zájazdy predávajú.

Rudolfa Vallová

Počasie

Dnes bude oblačno, miestami polooblačno a lokálne prehánky, ojedinele búrky. Najvyššia denná teplota 15 až 20 stupňov, na severe miestami chladnejšie. Teplota na horách vo výške 1500 m 8 stupňov. Slabý vietor.V sobotu bude polooblačno, časom až oblačno. Lokálne prehánky. Nočná teplota 8 až 3, denná teplota 16 až 20 stupňov, na severe okolo 14 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, časom až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 8 až 4, denná teplota 16 až 20 stupňov, na severe chladnejšie.Slnko vyjde zajtra o 5.54 a zapadne o 19.48 hod.

Amsterdamdážď9
Aténypolooblačno21
Belehradpolooblačno18
Berlínprehánky12
Bratislavaoblačno16
Brusel dážď10
Budapešťzamračené16
Bukurešť polooblačno17
Frankfurt dážď11 
Helsinkioblačno10
Istanbulzamračené13
Kodaňzamračené10
Kyjevdážď14
Lisabonslnečno21
Londýnjasno14
Madridslnečno21
Moskvaoblačno6
Oslooblačno9
Parížjasno14
Prahadážď14
Rímpolooblačno21
Sofiadážď9
Štokholmoblačno5
Varšavaprehánky15
Viedeňoblačno17
Záhrebprehánky15
Ženevaoblačno14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.