|
|||||||||||||||||
Piatok 19.Apríla 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kým iní sa trasú, oni podnikajúŠportové méty Bayernu Mníchov sú ohrozené, ale v obchode sa mu darí Na začiatku futbalovej sezóny 2001/2002 snívalo futbalové družstvo Bayern Mníchov o víťazstve v Lige majstrov a v nemeckej lige. Po posledných štvrťfinálových zápasoch LM, po prehre s Realom Madrid a nepostúpením do semifinále, sa hviezdy nemeckého klubu vrátili do reality. Aj ich štvrtý majstrovský titul v nemeckej lige je ohrozený, keďže sú na nelichotivej štvrtej priečke. Na druhej strane sa však pokojne môžu pripravovať na posledné zápasy, lebo ich finančná situácia nie je ohrozená konkurzom nemeckej spoločnosti Kirch - na rozdiel od mnohých iných klubov. Nemecká futbalová liga (DFL) predala v roku 2000 na štyri roky práva za televízne prenosy za 1,53 miliardy eur spoločnosti, ktorú vlastní 75-ročný magnát Leo Kirch. V tejto sezóne ešte získala DFL 357,9 milióna eur z prostriedkov mediálneho impéria, ale tok ďalších peňazí je ohrozený. Táto suma je rozdelená podľa kľúča 80 % na 18 družstiev prvej ligy a 20 % pre 18 klubov druhej ligy. V priemere to znamená, že prvoligové futbalové družstvo získa 15 miliónov eur, kým druholigové 4 milióny eur. V niektorých kluboch tvorí táto suma až 60 percent rozpočtu, takže je pochopiteľné, ak sa dnes hráči v nemeckých futbalových kluboch obávajú o svoju budúcnosť. Bayern Mníchov takéto problémy netrápia, i keď ani jeden z hráčov nemá nižší plat ako 2 milióny eur na sezónu. Tento špičkový klub je totiž s čistým ziskom 28,5 milióna eur (za sezónu 2000/2001) najrentabilnejším v Európe. Jeho obrat za spomínané obdobie je 173 miliónov eur. Ekonomický úspech má veľmi jednoduché jadro: všetky obchodné aktivity prebiehajú pod prísnym a racionálnym dohľadom vedenia klubu, teda pod dozorom bývalých futbalových hviezd F. Beckenbauera (predseda klubu), K.-H. Rummeniggeho (podpredseda) a U. Hoenessa (generálny riaditeľ). Napriek dobrej finančnej situácii rozhodujú pri nákupe hráčov opatrnejšie ako mnohí konkurenti. Kým napríklad Real Madrid zaplatil za francúzskeho majstra sveta Z. Zidane 76 miliónov eur, Bayern kúpil ako posilu za skromných 9 miliónov hráča Herthy HSC Berlin S. Deisslera. Jedným zo základov finančného úspechu je šikovná marketingová politika. Klub preferuje dlhodobé projekty, ktoré mu prinášajú ročne približne 50 miliónov eur. Z tejto sumy prispievajú do pokladnice Bayernu firmy Adidas a Opel po 10 miliónov eur. Veľkou výhodou predmetných sponzorských zmlúv je, že ich vedenie klubu na rozdiel od mnohých konkurentov podpisuje priamo a nemusí odvádzať 20 % z dohodnutej sumy sprostredkovateľským firmám. Pochopiteľne, marketingový partner nemá právo zasahovať do športových rozhodnutí. Medzi fanúšikmi majú veľkú popularitu darčeky s emblémom Bayern (tričká, šiltovky atď.), ktoré distribuuje ich vlastná spoločnosť Sport-Werbe GmbH. Klub vlastní štyri obchody a jeden prenosný butik, ktorý sprevádza tím na zápasy. Najväčší obrat, samozrejme, realizuje v 8000 značkových obchodoch Adidas. Tejto firme dokonca klub predal za 75 miliónov eur 10-percentný podiel v klube. Peniaze investoval klub do výstavby moderného štadióna, ktorý vybuduje spoločne s ďalším mníchovským prvoligovým klubom TSV 1860. Nový futbalový stánok bude mať kapacitu 66 000 miest, a pozornosť priťahujú aj luxusné tribúny pre sponzorov, od ktorých si vedenie klubu sľubuje ďalšie vysoké príjmy. Dôležitým investičným zámerom vedenia je transformovať klub na akciovú spoločnosť, čo by im umožnilo zvýšiť finančné prostriedky a možnosti. Známy triumvirát na čele klubu sa zatiaľ nedohodol, lebo generálny riaditeľ U. Hoeness nechce dopustiť vplyv akcionárov na športové a finančné dianie. Opodstatnenosť jeho obáv pochopí asi každý riaditeľ veľkej a úspešnej akciovej spoločnosti. (kl) Čistý zisk futbalových klubov za sezónu 2000/2001 (mil. eur) Bayern Mníchov 28,5 Real Madrid 24 Manchester United 23,8 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |