Hospodársky denník
USD48,027 Sk
EUR41,87 Sk
CHF28,551 Sk
CZK1,344 Sk
  Utorok  2.Apríla 2002

Milióny dole vodou

Poblémy z oneskorenia prác

V juhoslovanskom Novom Sade sa začiatkom marca začalo s odstraňovaním prekážok z Dunaja. V prvom rade ide o zneškodnenie ôsmich nevybuchnutých bômb v riečisku, ktoré sú pamiatkou na bombardovanie Juhoslávie od apríla v roku 1999. Bomby vážia približne 1000 kilogramov a v každej je 500 kilogramov výbušniny. Po tomto termíne budú môcť po tejto časti rieky plávať osobné lode. Sľubované zlepšenie sa ešte zvýraznilo pred dvoma týždňami, odkedy sa pontónové mosty v Novom Sade rozpájajú trikrát do týždňa, namiesto doterajších dvoch. Hoci má Nový Sad dva nepoškodené mosty, juhoslovanská vláda nechce odstrániť tri pontónové mosty, ktoré blokujú prepravu, pokiaľ tri mosty na 60 % zničené bombardovaním vojskami NATO nebudú obnovené. Pre úplnosť, v dôsledku nesplavnosti Dunaja len Slovenským lodeniciam v Komárne vznikli z dôvodu znemožnenia alebo oneskoreného odovzdávania lodí odberateľom škody vo výške 710 mil. Sk a podobne vysoké straty zaznamenala aj spoločnosť Slovenská plavba a prístavy. Zo 400 km dlhého juhoslovanského úseku Dunaja sa asi 200 km plavebnej časti v dôsledku vojnových akcií stalo nepriechodných. Dunajská komisia zatiaľ pri obnove nedosiahla očakávaný úspech, tak ako to chceli plavebné spoločnosti, pretože po optimistických vyhláseniach sa obnova plavby cez Dunaj v Novom Sade predpokladala už do konca leta roku 2001. Nepružnosť spôsobila oneskorenie prác a napríklad hoci bol na jeseň 2001 už známy dodávateľ prác na odstránenie trosiek mostov, tendre na odstránenie mín a bômb prebiehali až v zime 2001 - 2002. Lodné dopravné spoločnosti tak neplánovane strácali a v dôsledku blokády Dunaja zaznamenali straty na príjmoch vo výške približne 1 mld. EUR.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.