Hospodársky denník
USD48,027 Sk
EUR41,87 Sk
CHF28,551 Sk
CZK1,344 Sk
  Utorok  2.Apríla 2002

Na prvom mieste je zákazník

Komentuje Zuzana Krútka

Obchodné reťazce prevádzkujúce hypermarkety a supermarkety priniesli do života Slovenska novú kvalitu. Ak odhliadneme od toho, čo znamenajú pre občanov, tak pre obchodníkov je to konkurencia, ktorá ich stimuluje zvýrazniť to, v čom sú dobrí a ešte to zlepšovať. Pre výrobcov zasa ide o skupinu silných potenciálnych odberateľov. Nemožno nevidieť, že tieto šopy (podobnosť s anglickým slovom shop = obchod, je čisto náhodná) začali výrazne meniť aj tvár našej krajiny. Pripomínať, že je nevyhnutné venovať sa budovaniu obchodnej siete jednak z hľadiska urbanistického a krajinotvorného, jednak z hľadiska reálnych potrieb občanov v tom-ktorom regióne, je akoby hádzaním hrachu na stenu. To, že sme to neurobili včas, budeme ľutovať aj o pár desiatok rokov. A čím neskôr takéto opatrenie prijmeme, tým horšie. Nie je argumentom to, že už sú rozbehnuté viaceré konania o ďalšie pozemky pod ďalšie obchody na zelenej lúke. A centrá miest, kde sa vždy odohrával spoločenský život, kde sa nakupovalo, navštevovali sa kaviarne alebo sa len obzerali výklady, tie centrá sa nám vyľudňujú už dnes a samosprávy to bez jasných pravidiel ťažko zvládnu.

Iným problémom je, že sa obchodníci a výrobcovia potravín odrazu ocitli na náprotivných stranách bariéry, aj keď dovtedy boli partnermi. Tunajší obchodníci boli prekvapení, aké ústupky dokázali výrobcovia urobiť zahraničným obchodným subjektom, len aby sa mohli stať ich dodávateľmi. Nečudo, že ak chceli byť slovenskí obchodníci konkurencieschopní, začali si dohodovať porovnateľné podmienky. Nemožno nevidieť, že tlak zahraničných obchodníkov má zároveň vplyv na odhaľovanie rezerv potravinárskych podnikov, na zvyšovanie efektívnosti a zlepšovanie organizácie práce. Je fakt, že slovenských výrobcov potravín akosi automaticky odsúva na druhé miesto už len to, že prakticky všetky zahraničné reťazce, ktoré k nám prichádzajú s veľkoplošnými predajňami, majú centrály v Prahe. Pretože k nám expandujú z ČR, majú už skúsenosti s tamojšími dodávateľmi a nie je nič jednoduchšie, ako im ponúknuť aj ďalší trh. Aj tu niekde sa skrýva časť našej negatívnej zahraničnoobchodnej bilancie za vlaňajšok. Možnosť je vo vytvorení aliancií výrobcov podľa jednotlivých komodít, ktoré budú dostatočne silné oproti obchodným reťazcom, aby si dokázali dohodnúť vhodné podmienky. Tvorcovia zákona sa nezamýšľali nad takým „naoko“ detailom, čo sa stane, ak zmluvní slovenskí dodávatelia zlyhajú a nedodajú tovar načas alebo v dohodnutej kvalite. Pružný manažér dokáže v priebehu niekoľkých hodín obstarať tovar z náhradného zdroja. Zdá sa, že nebude oprávnený, ak bude ten zdroj za hranicou SR.

V nedávnej televíznej debate na margo tohto návrhu zákona zdôrazňoval v závere predstaviteľ poľnohospodárskej a potravinárskej komory potrebu toho, aby boli spokojní všetci: výrobcovia, obchodníci, aj zákazníci. Možno s ním len súhlasiť, až na to poradie: Na prvom mieste by totiž mal byť zákazník. A tí druhí dvaja musia spolupracovať bez chytráčenia, bez toho, že by robili jeden na úkor druhého, práve pre spokojnosť zákazníka.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.