Hospodársky denník
USD48,027 Sk
EUR41,87 Sk
CHF28,551 Sk
CZK1,344 Sk
  Utorok  2.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Uspeje dôveryhodná a presvedčivá politika

Opozícia a koalícia sa nevedia dohodnúť, aká je naša armáda, je bojaschopná? (IV)

Dnešným príspevkom končíme sériu štyroch pokračovaní konfrontácie argumentov Hnutia za demokratické Slovensko - Ľudovej strany, ktoré boli podkladom na iniciovanie vyslovenia nedôvery vláde v parlamente a vlády SR, ktorá sa naopak pred poslancami snažila obhájiť. Seriál názorov (prvú časť sme uverejnili 26. apríla) za a proti odvolaniu kabinetu dal istý obraz o tom, ako jedna a druhá strana vnímajú našu aktuálnu realitu v sociálnej oblasti, hospodárstve, zdravotníctve, kultúre, privatizácii, pôdohospodárstve, doprave a telekomunikáciách, stavebníctve, školstve a v ďalších oblastiach. Svoje argumenty vypracovali pre poslancov Národnej rady SR, ktorí napokon väčšinou hlasov 22. marca 2002 rozhodli, že návrh skupiny poslancov HZDS-ĽS na vyslovenie nedôvery vláde SR nepodporia.

Vnútorná bezpečnosť

HZDS-ĽS - Súčasná vláda sa s obľubou označuje za proreformnú. Žiaľ, okrem pokusu o reformu verejnej správy, nič nevykonala. Výsledkom práce je absolútne pokazená transformácia verejnej správy. Chýbajú viaceré zákony, pričom jej správa je drahšia ako predtým, počet úradníkov, štátnych a verejných zamestnancov je vyšší a za viac peňazí má občan, daňový poplatník, menej služieb. V rámci Policajného zboru vedenie Ministerstva vnútra SR začalo presadzovať novú organizačnú štruktúru, postavenú na centralizácii jednotlivých zložiek. Základný problém je v tom, že sa nepodarilo oddeliť závažnú trestnú činnosť od tej ostatnej. Tým sa u nás každý trestný čin rieši v celej štruktúre orgánov činných v trestnom konaní úplne rovnako. Po nástupe tejto vlády odišlo až do súčasného obdobia množstvo najzdatnejších policajtov a dnes má právnické vzdelanie iba 16 % vyšetrovateľov a 12 % policajné vzdelanie. Z politických dôvodov súčasná vládna garnitúra nemá záujem vyšetriť vraždu Ing. Jána Duckého, pričom údajné podpísanie zmeniek jeho osobou využíva na manipuláciu verejnej mienky. Štátne inštitúcie manipulujú verejnú mienku i v kauzách bývalého vedenia SIS, keď odmietajú odtajnenie spisov napríklad v kauze údajného zavlečenia M. Kováča mladšieho do cudziny. Vyvrcholením diletantstva ministerstva vnútra bolo násilné vtrhnutie do súkromných priestorov a následné predvedenie za použitia policajnej zložky zvanej „kukláči“, predsedu najväčšej opozičnej strany Vladimíra Mečiara, čo bolo prejavom absolútnej zvole a zneužitia silových zložiek štátu. Za bezprecedentné možno pokladať i množiace sa prípady dopravných nehôd so smrteľnými následkami zavinené príslušníkmi polície pod vplyvom alkoholu.

Vláda SR - Táto vláda vykonala to, čo sa nepodarilo v predchádzajúcom období. Prijal sa zákon o VÚC, a to dokonca s podporou opozície. Prijal sa tiež ambiciózny program vyjadrený v tzv. malom kompetenčnom zákone. V prechodnom období sú, prirodzene, určité problémy, podstatné však je, že sa riešia. Organizačné zmeny v Policajnom zbore sú vyvolávané predovšetkým vývojom trestnej činnosti a jej novými formami. To si vyžiadalo centralizáciu niektorých úsekov činnosti kriminálnej polície, ako aj nevyhnutnú medzinárodnú spoluprácu, ktorá musela byť v niektorých oblastiach riadená centrálne. Pripravovaná novela Trestného poriadku predpokladá odstránenie predprípravného konania a zavedenie tzv. skráteného vyšetrovania. Pri výkone funkcie v trestnom konaní sú vyšetrovatelia procesne samostatní a sú viazaní iba zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi a v rozsahu stanovenom Trestným poriadkom, pokynmi prokurátora a rozhodnutiami a príkazmi súdu. S cieľom skvalitnenia personálneho stavu vyšetrovateľov minister vnútra prijal opatrenia, podľa ktorých sa prijímajú za vyšetrovateľov-čakateľov prednostne uchádzači s právnickým alebo bezpečnostným vzdelaním. V súčasnosti sa presadzuje úzka špecializácia vyšetrovateľov na vyšetrovanie jednotlivých druhov kriminality. K vražde Ing. Jána Duckého treba uviesť, že vyšetrovateľ Krajského úradu vyšetrovania PZ v Bratislave vzniesol obvinenie voči konkrétnej osobe. Po rozhodnutí Najvyššieho súdu SR, ktorý zrušil rozhodnutie Krajského súdu v Bratislave o zastavení trestného stíhania, sa vo vyšetrovaní naďalej intenzívne pokračuje. Zásah policajných síl v mieste pobytu predsedu HZDS v Trenčianskych Tepliciach bol parlamentu i verejnosti podrobne vysvetlený. Zásah bol hodnotený ako oprávnený a vykonaný v súlade s platným právnym poriadkom. Nehodovosť policajtov nemieni vláda zastierať. Minister vnútra na situáciu reagoval okamžite prijatím razantných opatrení až po odchod takýchto policajtov z PZ.

Obrana štátu

HZDS-ĽS - Priam ukážkový príklad rozporu slov a činov sa trvalo prejavuje v rezorte ministerstva obrany. Širokou a finančne nákladnou mediálnou kampaňou ministerstva a spriaznenou časťou žurnalistov, vysoko optimistickými vyhláseniami ministra aj ďalších politikov o pripravenosti armády k vstupu do NATO sa zakrýva priam katastrofálna skutočnosť. Armáda SR je nepoužiteľná na boj na obranu štátu, lebo nové štruktúry velenia nemajú vytvorenú organizačnú zložku, ktorá dokáže naplánovať a riadiť bojovú činnosť. Letectvo Slovenska, až na malé výnimky, na zemi nie je funkčné a personál nie je schopný lietať v noci a za sťaženej viditeľnosti. Slovenské letectvo v boji nie je použiteľné, a teda nie je bojaschopné. Pozemné sily sú slabo vycvičené, na cvičeniach nie sú navzájom zladené a pri bojovom použití by si nemohli pomáhať, ale naopak mohli by sa ohrozovať. Veliteľský zbor nemá skúsenosť riadiť, cvičenie jednotiek a riadenie boja neovláda. V skutočnosti ani väčšina pozemných síl nie je použiteľná a bojaschopná. Vláda neplní vecné predpoklady začlenenia SR do NATO.

Vláda SR - Rezort ministerstva obrany vedie intenzívny, otvorený dialóg s parlamentnými, mimoparlamentnými politickými subjektmi a ďalšími vládnymi aj mimovládnymi inštitúciami, ktoré sa zaoberajú otázkami bezpečnosti a obrany štátu. Dialóg je svedectvom o jednote slov a činov dosahovanej v rezorte. O pravdivosti tohto tvrdenia svedčí aj vysoké hodnotenie reformných zmien zo strany nezávislých odborníkov a široká verejná podpora (70 %). SR získala za reformu svojich ozbrojených síl vysoký medzinárodný kredit a uznanie. Dosahuje v oblasti reformy svojich ozbrojených síl dokonca presvedčivejšie výsledky ako niektorí členovia NATO. „Mediálnou kampaňou“, ktorá je predmetom kritiky, sú informačné programy na podporu zlepšenia verejnej informovanosti o integrácii SR do aliancie. O pragmatickom využití financií na zvýšenie informovanosti verejnosti pred vstupom do NATO svedčia aj výsledky marcového prieskumu Národného osvetového centra, v ktorom podpora obyvateľstva pre členstvo Slovenska v aliancii dosiahla 60,7 %. Ostatné agentúry tento pozitívny trend podpory členstvu v NATO potvrdzujú. Tvrdenie, že Armáda SR nie je použiteľná na boj na obranu štátu, je nepodložené. Generálny štáb Armády SR disponuje zodpovedajúcimi riadiacimi štruktúrami. Na velenie operácií sú predurčené operačné veliteľstvá. Tieto organizačné štruktúry sú porovnateľné s podobnými štruktúrami, ktoré fungujú v ozbrojených silách NATO. Vzdušné sily plnia úlohy v súlade so svojím poslaním. Za významný úspech realizácie programu vlády treba považovať zastavenie úpadku úrovne kvality výcviku Armády SR, čo sa za predchádzajúcej vlády nepodarilo. V porovnaní s rokom 2000 finančné krytie narástlo viac ako o 70 %, čo vytvorilo podmienky na výrazné skvalitnenie výcviku v pozemných silách. Výrazne taktiež vzrástol počet taktických cvičení. Vo vzdušných silách sa počet letových hodín zvýšil v poslednom období dvojnásobne, pričom nálet 51 hodín na jedného pilota je najvyšší v histórii slovenského vojenského letectva. Armáda SR v mierovej štruktúre je schopná plniť požadované úlohy a zabezpečiť mobilizačné rozvinutie vojsk na ich prípadné operačné použitie na elimináciu vzniknutých ohrození. Tvrdenie, že vláda SR neplní vecné predpoklady začlenenia SR do NATO, sa nezakladá na pravde. V dňoch 28. februára až 1. marca 2002 sa uskutočnila návšteva expertných tímov NATO. Ich závery potvrdili, že SR plní všetky úlohy vyplývajúce z predvstupového procesu do aliancie, čo bolo adekvátne zvýraznené v písomnej správe, ktorú prerokoval Politicko-vojenský riadiaci výbor NATO v Bruseli. Obdobný záver bol prijatý aj pri návšteve prezidenta SR v Bruseli u generálneho tajomníka NATO.

Zahraničná politika

HZDS-ĽS - Slovensko sa dostalo pri hodnotení kandidátskych krajín na vstup do EÚ spolu s Poľskom a Cyprom medzi nestabilné krajiny. Európski partneri sa boja vysokej nezamestnanosti. Zahraniční partneri strácajú dôveru voči Slovensku vzhľadom na nestabilné politické prostredie, v ktorom šarvátky medzi členmi koalície blokujú prijímanie dôležitých zákonov. Zákony, ku ktorým sme sa zaviazali, že ich v rámci integračného procesu prijmeme, sú odsúvané. Vláda pri rokovaniach s Maďarskom sa sústredila skôr na budovanie imidžu, ako na národno-štátny záujem Slovenskej republiky. Bez dôrazných zahraničnopolitických aktivít pripustila, aby napriek tomu, že mala v rukách argumenty proti zákonu o zahraničných Maďaroch, tento nadobudol platnosť a od 1. januára 2002 sa uplatňuje. Práve benevolencia slovenskej vlády k tomuto zákonu je najlepšia živná pôda pre nacionalistické tendencie, čo sa najviac prejavilo pri vyhláseniach maďarských nacionalistov vzhľadom na Benešove dekréty. Zahraničnú politiku neformuje vláda, ale ju určujú stranícke záujmy. Slovensko je takto jediným štátom v strednej Európe, ktoré nemá jednotnú zahraničnú politiku, ktorú by obhajovali všetci členovia vlády SR. Niektorí ju dokonca otvorene a trvalo kritizujú v zahraničí, osobitne v Budapešti. Počas Dzurindovej vlády sa integrácia do EÚ a NATO nestala reálne napĺňaným cieľom, ale prostriedkom, ako sa udržať pri moci aj v budúcom volebnom období.

Vláda SR - Vláda si v Programovom vyhlásení stanovila za hlavné ciele zahraničnej politiky dosiahnutie členstva v OECD, zaradenie SR do prvej skupiny štátov na rozšírenie Európskej únie a získanie členstva v NATO. Do OECD bola SR prijatá 14. decembra 2000. Slovensku sa pod vedením súčasnej vlády v roku 2000 podarilo nielen začať rokovania o vstupe do EÚ, v čom absolútne zlyhala predchádzajúca vláda, ale dokázala v rokovaniach natoľko postúpiť, že dnes najvyšší predstavitelia členských štátov EÚ menujú SR ako kandidáta na vstup v roku 2004. EÚ nás teraz hodnotí ako krajinu s pevnými demokratickými inštitúciami a s funkčným trhovým hospodárstvom. Ak parlament nebude blokovaný obštrukciami, je reálny predpoklad, že sa do konca volebného obdobia podarí prijať zákony, ktoré umožnia uzavrieť prístupové negociácie do konca tohto roku. Argumenty o vysokej nezamestnanosti, hroziacej menovej kríze, ekonomickej nestabilite sú len demagógiou opozície. Vláda sa zaviazala robiť modernú, dôveryhodnú a presvedčivú zahraničnú politiku. Politika konfrontácie takouto nie je. Vďaka umiernenej zahraničnej politike, založenej na presvedčivej argumentácii, dosiahla SR stav, keď otázka Benešových dekrétov nie je podmienkou vstupu SR do EÚ a otázka zákona o zahraničných Maďaroch sa dostala do pozície, keď dosiahnutie slovensko-maďarskej dohody je kladené ako podmienka pre Maďarsko a nie pre Slovensko. Ministerstvo vnútra, na základe uznesenia NR SR, posudzuje otázku súladu činnosti záujmového „Združenie za spoločné ciele“ so zákonom a stanovami tohto združenia.

Vladimír Turanský

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno a na niektorých miestach slabý občasný dážď alebo prehánky, najmä na horách. Najvyššia denná teplota 15 až 19, na horách vo výške 1500 m okolo 8 stupňov. Vietor severných smerov 2 až 5 m/s. V stredu bude prevažne oblačno, cez deň miestami polooblačno. Na niektorých miestach prehánky, od 1500 m snehové. Najnižšia nočná teplota 5 až 1, najvyššia denná teplota 11 až 15, na severe okolo 8 stupňov. Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 4 až 0, v dolinách okolo -2, najvyššia denná teplota 11 až 15, na severe okolo 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.27 a zapadne o 19.24 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 28. 3. 2002: Bratislava 101,27, Sliač 98,98, Košice 99,95, Poprad 94,52, za 29. 3. 2002: Bratislava 101,11, Sliač 98,88, Košice 99,81 Poprad 94,41, za 30. 3. 2002: Bratislava 100,73, Sliač 98,67, Košice 99,60, Poprad 94,18, za 31. 3. 2002: Bratislava 100,34, Sliač 98,27, Košice 99,19, Poprad 93,80.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamoblačno15
Atényslnečno18
Belehradoblačno19
Berlínjasno 17
Bratislavaoblačno17
Bruselpolooblačno17
Budapešťoblačno18
Bukurešťpolooblačno16
Frankfurtjasno18
Helsinkijasno9
Istanbuldážď12
Kodaňoblačno15
Kyjevoblačno14
Lisabonoblačno19
Londýndážď14
Madridoblačno18
Milánojasno18
Moskvapolojasno6
Oslozamračené9
Parížoblačno18
Prahajasno 14
Rímjasno18
Sofiaoblačno13
Štokholmmalá oblačnosť11
Varšavapolooblačno15
Viedeňoblačno15
Záhreboblačno18
Ženevajasno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.