CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude polojasno až oblačno a na niektorých miestach slabý občasný dážď alebo prehánky, najmä na horách. Najvyššia denná teplota 15 až 19, na horách vo výške 1500 m okolo 8 stupňov. Vietor severných smerov 2 až 5 m/s. V stredu bude prevažne oblačno, cez deň miestami polooblačno. Na niektorých miestach prehánky, od 1500 m snehové. Najnižšia nočná teplota 5 až 1, najvyššia denná teplota 11 až 15, na severe okolo 8 stupňov. Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 4 až 0, v dolinách okolo -2, najvyššia denná teplota 11 až 15, na severe okolo 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.27 a zapadne o 19.24 hod.Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.TlakÚdaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 28. 3. 2002: Bratislava 101,27, Sliač 98,98, Košice 99,95, Poprad 94,52, za 29. 3. 2002: Bratislava 101,11, Sliač 98,88, Košice 99,81 Poprad 94,41, za 30. 3. 2002: Bratislava 100,73, Sliač 98,67, Košice 99,60, Poprad 94,18, za 31. 3. 2002: Bratislava 100,34, Sliač 98,27, Košice 99,19, Poprad 93,80.Údaje poskytuje SPP.Amsterdam | oblačno | 15 |
Atény | slnečno | 18 |
Belehrad | oblačno | 19 |
Berlín | jasno | 17 |
Bratislava | oblačno | 17 |
Brusel | polooblačno | 17 |
Budapešť | oblačno | 18 |
Bukurešť | polooblačno | 16 |
Frankfurt | jasno | 18 |
Helsinki | jasno | 9 |
Istanbul | dážď | 12 |
Kodaň | oblačno | 15 |
Kyjev | oblačno | 14 |
Lisabon | oblačno | 19 |
Londýn | dážď | 14 |
Madrid | oblačno | 18 |
Miláno | jasno | 18 |
Moskva | polojasno | 6 |
Oslo | zamračené | 9 |
Paríž | oblačno | 18 |
Praha | jasno | 14 |
Rím | jasno | 18 |
Sofia | oblačno | 13 |
Štokholm | malá oblačnosť | 11 |
Varšava | polooblačno | 15 |
Viedeň | oblačno | 15 |
Záhreb | oblačno | 18 |
Ženeva | jasno | 15 |
|
|
|