Hospodársky denník
USD48,027 Sk
EUR41,87 Sk
CHF28,551 Sk
CZK1,344 Sk
  Utorok  2.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno a na niektorých miestach slabý občasný dážď alebo prehánky, najmä na horách. Najvyššia denná teplota 15 až 19, na horách vo výške 1500 m okolo 8 stupňov. Vietor severných smerov 2 až 5 m/s. V stredu bude prevažne oblačno, cez deň miestami polooblačno. Na niektorých miestach prehánky, od 1500 m snehové. Najnižšia nočná teplota 5 až 1, najvyššia denná teplota 11 až 15, na severe okolo 8 stupňov. Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 4 až 0, v dolinách okolo -2, najvyššia denná teplota 11 až 15, na severe okolo 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.27 a zapadne o 19.24 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 28. 3. 2002: Bratislava 101,27, Sliač 98,98, Košice 99,95, Poprad 94,52, za 29. 3. 2002: Bratislava 101,11, Sliač 98,88, Košice 99,81 Poprad 94,41, za 30. 3. 2002: Bratislava 100,73, Sliač 98,67, Košice 99,60, Poprad 94,18, za 31. 3. 2002: Bratislava 100,34, Sliač 98,27, Košice 99,19, Poprad 93,80.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamoblačno15
Atényslnečno18
Belehradoblačno19
Berlínjasno 17
Bratislavaoblačno17
Bruselpolooblačno17
Budapešťoblačno18
Bukurešťpolooblačno16
Frankfurtjasno18
Helsinkijasno9
Istanbuldážď12
Kodaňoblačno15
Kyjevoblačno14
Lisabonoblačno19
Londýndážď14
Madridoblačno18
Milánojasno18
Moskvapolojasno6
Oslozamračené9
Parížoblačno18
Prahajasno 14
Rímjasno18
Sofiaoblačno13
Štokholmmalá oblačnosť11
Varšavapolooblačno15
Viedeňoblačno15
Záhreboblačno18
Ženevajasno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.