Hospodársky denník
USD46,668 Sk
EUR41,593 Sk
CHF28,327 Sk
CZK1,381 Sk
  Pondelok  22.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Neľutujem, že som náročná

Prichádzajú k nej zákazníci z blízkeho okolia i z Bratislavy

„Podnikať som začala v roku 1996 ako dvadsaťšesťročná, spolu s manželom. Pre tento spôsob obživy som sa rozhodla preto, že som niekoľko rokov pracovala ako učiteľka v reedukačnom ústave mládeže v Zlatých Moravciach, oblasť šitia bola v podstate mojím hobby a chcela som dosiahnuť viac,“ charakterizuje svoje podnikateľské začiatky Radoslava Kováčová, majiteľka módneho salónu Elegance v Zlatých Moravciach. Keď firmu zakladali na pozemku, ktorý odkúpili a na ktorom dobudovali a zrekonštruovali predajňu s krajčírskou dielňou i administratívnym zázemím, rozhodli sa zamerať na

pánsku módu,

ktorej bolo v tom čase na trhu nedostatok. V súčasnosti šijú aj dámsku konfekciu, pričom dnes už v dvoch predajniach ponúkajú aj doplnkový sortiment tak, že zo salónu je možné odísť s kompletným balíkom, teda okrem obleku aj s viazankou, so spodnou bielizňou, s košeľou či vrchným ošatením - kabátom a pod. Ide pritom výlučne o spoločenskú pánsku módu, nie športovú. Podnikať začali s dvoma predavačkami a štyrmi krajčírkami, z ktorých jedna bola aj majsterkou. Dnes síce nezmenili počet zamestnancov, zmenila sa ich skladba, zamestnávajú viac predavačiek na úkor krajčírok. Darmo, chudobný región so slabou kúpyschopnosťou obyvateľstva pociťujú dennodenne všetci tí, ktorí sa pohybujú v obchodnom reťazci. R. Kováčová sa netají tým, že medzi zlatomoravskými módnymi salónmi je najdrahšia. „Súvisí to nielen s tým, že máme veľkú réžiu, ale predovšetkým odvádzame prvotriedne kvalitnú prácu, za ktorou si stojím a v tomto trende nemienim poľaviť. Naši zákazníci nezaplatia za výrobok skôr, kým sa nepresvedčia, že sú spokojní. Naše výrobky značku kvality v každom prípade nesú a vedia o nej aj za hranicami regiónu, o čom svedčí skutočnosť, že medzi dnes už stálymi zákazníkmi máme pánov i dámy z Bratislavy, ktorí si dávajú zákazku šiť práve u nás. A to sme oproti bratislavským salónom ešte stále lacnejší. Ide často o postavy s atypickými číslami a rozmermi, ktorým

bežná konfekcia

jednoducho nepadne. V ponuke máme vlastné materiály, ale šijeme aj z materiálov, ktoré si zákazníci prinesú sami.“ Firma je síce vybavená kvalitnými štyrmi obyčajnými a tromi špeciálnymi šijacími strojmi, investície sa tým však neskončili. Napríklad profesionálna žehlička, ktorá stojí 20-tisíc Sk, sa musí pravidelne dokupovať nová, pretože keď je v prevádzke osem hodín denne, jednoducho zhorí, doslúži. V začiatkoch podnikania si našťastie úver brať nemuseli. R. Kováčová našla nielen morálnu, ale hlavne finančnú podporu u rodičov. Pomohol aj úrad práce dotáciou pri vytvorení pracovných miest. Manžel medzitým z firmy vystúpil, založil si vlastnú podnikateľskú aktivitu, aby rodina mohla aspoň ako-tak prežiť, lebo ako majiteľka salónu Elegance tvrdí, že z oficiálneho zákazkového šitia by iste sama nevyšla, prípadne by vyšla len veľmi ťažko. A na margo pripomína, v akej výhode sú vyučené krajčírky, ktoré pracujú doma načierno a ešte berú rôzne podpory, materskú či v nezamestnaní. Ako vidí budúcnosť módneho salónu jeho majiteľka? „Pokiaľ nebude v Zlatých Moravciach zlepšená ekonomická situácia obyvateľstva, budem sa musieť veľmi zamyslieť nad tým, čo ďalej, či urobiť racionalizačné opatrenia. Neľutujem, že som sa dala na podnikanie, pretože

som náročná

a nemám rada, keď som zodpovedná za veci, ktoré som nezavinila a nemohla ovplyvniť ich vývoj. V podnikaní sa spovedám sama pred sebou a mám na seba aj nároky. Trápi ma však nedokonalá legislatíva, stále stúpajúce odvodové povinnosti. Ak bude povinnosťou platiť podnikateľovi náhradu mzdy pri maródke zamestnanca, z čoho ju zaplatím, keď dotyčný nevyprodukoval žiadne hodnoty? To nás mnohých malých podnikateľov, ktorí doslova žijeme z každodennej koruny, položí na kolená. Zvýšiť ceny výrobkov nemôžem, pretože sa následne nepredajú, ja ostanem bez peňazí a budem musieť znížiť stav pracovníkov. Je to skrátka uzavretý kruh.“ A aké sú súčasné módne trendy? Do popredia sa presadzujú síce v pánskej móde pieskové, hnedé, zemité farby, pre biznismenov a podnikateľov však ostáva stále aktuálnou čierna, tmavomodrá či tmavozelená v klasickom strihu obleku a jeho kompletnom jednotnom vybavení.

Zora Petrášová

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.