Hospodársky denník
USD46,668 Sk
EUR41,593 Sk
CHF28,327 Sk
CZK1,381 Sk
  Pondelok  22.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nový šat koridoru

ISPA podporí, vláda zaručí

Modernizáciu medzinárodného koridoru V., ktorý vedie cez Slovensko od Bratislavy cez Žilinu a Košice až do Čiernej nad Tisou, Železnice SR začali modernizovať ešte koncom roku 1999. Doteraz sa podarilo dokončiť úsek Cífer - Trnava v celkovej dĺžke 5,8 km s nákladmi 489 mil. Sk. Jeho kolaudácia so súvisiacimi objektmi sa uskutočnila 13. augusta 2001. Stavbu financovali z prostriedkov štátnej dotácie a čiastočne z úveru so štátnou zárukou, teda ešte bez pomoci fondov EÚ. Na základe rozhodnutia vlády SR, v spolupráci s ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií a ŽSR, prijali rozhodnutie, že ďalšia modernizácia koridoru číslo V., ktorá je rozdelená do etáp, bude zaradená na financovanie z fondu ISPA. Ako

prvú etapu

pripravili časť trate Bratislava-Rača - Trnava, úsek Bratislava-Rača - Šenkvice, ucelené časti stavby Bratislava-Rača - Svätý Jur, Svätý Jur - Pezinok, Pezinok - Šenkvice. Na tieto ucelené časti sa v rokoch 1999 - 2000 v spolupráci s konzultantmi Európskej komisie vypracovala žiadosť na získanie finančnej podpory z fondu ISPA. Výška oprávnených nákladov predstavovala objem 51,4 mil. EUR. Žiadosť predložili prostredníctvom podpredsedu vlády pre Európsku integráciu na posúdenie v Bruseli. Európska komisia žiadosť schválila v júli 2000, následne sa podpísalo Finančné memorandum medzi Európskou komisiou a vládou SR na poskytnutie finančných prostriedkov z fondu ISPA vo výške 75 % oprávnených nákladov, čo je 38, 56 mil. EUR. Ostávajúcich 25 % nákladov je povinná financovať prijímajúca krajina, v prípade tejto stavby to bude štátny rozpočet SR. V júli 2001 vyhlásili Železnice SR medzinárodnú

verejnú súťaž

na výber zhotoviteľa stavby Bratislava-Rača - Šenkvice. Celý proces obstarávania sa uskutočnil v zmysle podmienok Európskej komisie a pod stálym dohľadom jej zástupcov. Do súťaže sa prihlásilo 19 uchádzačov, z ktorých v konečnom dôsledku odovzdali svoje ponuky traja uchádzači vo forme konzorcií: Doprastav Bratislava, Stavba silnic a železnic Hradec Králové a Združenie Koridor Zipp. Po vyhodnotení ponúk vypracovala hodnotiaca komisia záverečnú správu, v ktorej odporučila poradie uchádzačov. Po odsúhlasení záverečnej správy členovia delegácie Európskej komisie na Slovensku schválili, že zmluvu pridelia združeniu Doprastav Bratislava.

Po schválení nasledovalo podpísanie zmluvy najprv obstarávateľom (ŽSR), potom odsúhlasenie delegáciou Európskej komisie a posledný podpisoval Doprastav Bratislava. Zmluva nadobudla právoplatnosť 11. marca 2002, keď úspešný uchádzač predložil

bankovú garanciu

na realizáciu. Odovzdanie staveniska sa uskutočnilo v dňoch od 11. do 19. marca. Termín ukončenia stavby je december 2005, keď sa skončí aj platnosť Finančného memoranda. Po tomto termíne nie je možné financovať stavbu z prostriedkov poskytnutých Európskou komisiou. ŽSR požiadali o prostriedky z fondu ISPA aj na druhú etapu projektu trate Bratislava-Rača - Trnava (modernizácia železničných staníc a traťový úsek Šenkvice - Cífer). Žiadosť je zakomponovaná v podpísanom Finančnom memorande s príspevkom vo výške 50 % oprávnených nákladov, čo predstavuje 58,4 mil. EUR. Aj na tretiu etapu, úsek Trnava - Piešťany vypracovali žiadosť na získanie finančnej podpory z fondu ISPA.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.