Hospodársky denník
USD46,668 Sk
EUR41,593 Sk
CHF28,327 Sk
CZK1,381 Sk
  Pondelok  22.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Čo majster, to počítač

Čo sa diagnostikuje, pomôže pri rozhodnutí

K najdôležitejším problémom traťového hospodárstva ŽSR patrí údržba a opravy tratí. Zabezpečenie plynulosti a bezpečnosti železničnej dopravy je nákladné, deficit investičnej činnosti v tejto oblasti je viditeľný. Výnimkou nie je ani obvod, ktorý patrí pod Správu železničných tratí a stavieb (SŽTS) Trenčín. Napriek mnohým úskaliam sa tunajším traťovákom v minulom roku darilo. Štyristodvadsatšesťčlenný kolektív, ktorý tvorí dvadsaťosemčlenný riadiaci aparát a tristodeväťdesiatosem výkonných pracovníkov, z toho tristosedemnásť robotníkov,

nemôže si sťažovať

na nedostatok práce. Svoje povinnosti zabezpečujú v jedenástich určených obvodoch. Patrí k nim trať Bratislava - Žilina od železničnej stanice Veľké Kostoľany po železničnú stanicu Považská Teplá, trať Púchov - Horný Lideč od železničnej stanice Púchov po hranicu SR/ČR, trať Trenčianska Teplá - Brno od železničnej stanice Trenčianska Teplá po hranicu SR/CR, celá trať Nemšová - Lednické Rovne, celá trať Trenčín - Chynorany, trať Nové Zámky - Prievidza od železničnej stanice Ludanice po železničnú stanicu Prievidza, celá trať Prievidza - Nitrianske Pravno, trať Horná Štubňa - Prievidza od železničnej stanice Prievidza po Sklené pri Handlovej, trať Nové Mesto nad Váhom - Veselí na Morave od železničnej stanice Nové Mesto n/V po hranicu SR/CR a celá trať Piešťany - Vrbové či Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice. Celkovo to predstavuje 1048 udržiavacích jednotiek na železničnom zvršku, 532 na železničnom spodku, 71 udržiavacích jednotiek v tuneloch a 467 udržiavacích jednotiek v budovách. V rámci komplexných rekonštrukcií za minulý rok patrila

k najväčším akciám

obnova časti úseku Pruské po Lednické Rovne za takmer 90 mil. Sk a rekonštrukcia žilinského zhlavia v železničnej stanici Melčice za 43 mil. Sk. Prednosta trenčianskej SŽTS Ing. Milan Conka na okraj prác okrem iného zdôraznil: „V tomto roku je našou prvou akciou rekonštrukcia bratislavského zhlavia v železničnej stanici Trenčín, na ktorej sa podieľa Železničné staviteľstvo Žilina. Spočíva v zabudovaní dvoch výhybiek, izolácii železobetónového mosta, vo výškovej úprave zhlavia a trakčného vedenia. Súčasne v apríli by mala Trnavská stavebná spoločnosť začať s obnovou staničných koľají na železničných staniciach Púchov a Trenčianske Bohuslavice.“ Trenčianskym traťovákom sa darí napriek tomu, že na pracoviskách často používajú „archaické“ mechanizmy. O to viac ich teší, že aj v tomto smere dochádza k zmenám. V oblasti drobnej mechanizácie im pribudli napríklad motorové zatáčačky podvalov, kombinované píly s vŕtačkou koľajníc, rozbrusovačky, elektrické agregáty, hydraulické zdviháky a iné potrebné mechanizmy. Aj keď to možno

na prvý pohľad

nevidno, aj odvetvie traťového hospodárstva patrí k tým, ktoré sú otvorené pre nástup výpočtovej techniky. Za posledných päť rokov sa zaviedlo niekoľko dôležitých a povinných programov zameraných na činnosti, ktoré správy železničných tratí a stavieb vykonávajú. To je však len jedna strana mince, pretože zatiaľ im chýba to podstatné - dostatok počítačov. „Naše výkonné pracoviská sú momentálne vybavené jedným, v ojedinelých prípadoch dvoma počítačmi nižšej výkonnosti, čo už vôbec nestačí. Uvedomme si, že len napríklad pri dennej hlásenke by mal každý majster pracovať na počítači a zadávať údaje. Nehovoriac už o materiálovej agende v rámci SAPR/3 a technických aplikáciách Informačného systému infraštruktúry,“ vysvetľuje Ing. Milan Conka. Práve trenčiansku SŽTS si však v roku 2000 vybralo vedenie bývalej Divízie dopravnej cesty a Stredisko informatiky Bratislava ako modelové pracovisko na zavedenie programu Ecotrack. Ide o program, ktorý je síce veľmi rozsiahly pokiaľ ide o technické informácie, ale pre odvetvie traťového hospodárstva je veľmi potrebný. Zjednodušene povedané, to, čo sa na trati diagnostikuje, po zapracovaní do programu bude možné použiť na rozhodovanie o ďalších technických opatreniach. Súčasne je možné okamžite vyhodnotiť, či sú uvedené opatrenia ekonomicky výhodné.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.