Hospodársky denník
USD46,668 Sk
EUR41,593 Sk
CHF28,327 Sk
CZK1,381 Sk
  Pondelok  22.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Až pláca prináša kvalitu

Nestačili sa ešte „zohriať“ a už odchádzajú

Pred niekoľkými dňami médiami prešla správa Štatistického úradu SR, že v oblasti hotelierstva a reštauračných služieb došlo vo februári v porovnaní s januárom k 8,8-percentnému nárastu miezd (o 4,3 % po zohľadnení rastu spotrebiteľských cien). Bol to najvyšší nárast zo všetkých odvetví a pohľad na takéto čísla je vždy veľmi optimistický. Čo sa skrýva za číslami, to vedia hotelieri a gastronómi sami. Napriek zvýšeniu platu klesli mesačné tržby z 2,8 mil. Sk v januári na 2,7 mil. Sk vo februári, no v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka neklesli, ale udržali sa na rovnakej úrovni. Prednostný rast miezd pred rastom tržieb nesvedčí o raste produktivity práce. Ľudský faktor v oblasti služieb je rozhodujúcim a hlavným nositeľom kvality služieb, a to aj v takej oblasti, kde priemerná mzda je oveľa nižšia, ako je priemerná mzda v národnom hospodárstve. Neprejavuje sa to len vo výške mzdy obsluhujúceho a technického personálu, ale aj manažmentu. Ing. Zuzana Šedivá, prezidentka Zväzu hotelov a reštaurácií (ZHR) SR, otvorila problém motivácie zamestnancov na poslednom stretnutí členov zväzu, pričom informovala aj o výsledkoch prieskumu, do ktorého sa zapojili poniektorí členovia ZHR SR. Výsledkom prieskumu je zistenie, že manažéri v hotelovej a reštauračnej sfére zarábajú o polovicu menej ako ich kolegovia v iných odvetviach hospodárstva, pričom zo svojho postu riadia oveľa väčší počet zamestnancov a musia sa vyznať v oveľa väčšom počte profesií.

Zuzana Šedivá zhodnotila tento výsledok ako veľmi zaujímavý a vyzvala členov ZHR SR zapájať sa v budúcnosti v širšom rozsahu do podobných prieskumov. V posledných rokoch došlo aj k značnej degradácii profesie kuchárskych majstrov a stále sa nedoceňujú aj odborné schopnosti marketingových manažérov hotela. Fluktuácia zamestnancov na pozícii čašníkov je niekedy taká veľká, že sa niektorí nestačia naučiť naspamäť ani len jedálny lístok. Nedocenenie práce sa odzrkadľuje v kvalite poskytovaných služieb. Ich ceny napriek ich zníženej kvalite zostávajú na pôvodnej úrovni alebo dokonca aj rastú, čím sa nožnice nekvality ešte viac roztvárajú. Je čas, aby nastúpil manažér a presvedčil ľudí o potrebe kvalitnej práce za menej peňazí. Len ten, ktorému sa to podarí, má šancu odvrátiť ešte hlbší pád a zvrátiť ekonomický kolaps hotela alebo reštaurácie. Pri tom všetkom netreba zabúdať, že nerozhoduje len manažér, ale aj majiteľ.

Mária Horská

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.