Hospodársky denník
USD46,803 Sk
EUR41,629 Sk
CHF28,361 Sk
CZK1,378 Sk
  Utorok  23.Apríla 2002

Doprava má zelenú

Rozvojová stratégia nielen pre železnice

Modernizácia každej krajiny je možná až potom, keď sa zabezpečí rýchly presun tovarov a služieb a zároveň aj rýchly presun informácií. Jednou vetou, chce to vysoko rozvinutú infraštruktúru a pokrokovú komunikačnú technológiu. Toto pravidlo dobre poznajú aj v Rumunsku. Paradoxne, informačné diaľnice tam začali efektívne fungovať rýchlejšie ako tradičné komunikačné trasy. Dnes je IT sektor v Rumunsku jednou z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich oblastí ekonomiky a klasická cestná infraštruktúra zaostáva za potrebami. Prioritou každej vlády bola výstavba diaľnic a ciest a zároveň modernizácia železničných trás a letísk. V tomto smere je však veľkým problémom investičný deficit. Najnovšia rozvojová stratégia pre rumunské železnice do roku 2010 predvída, že sa Rumunsko vďaka náročným dopravným projektom stane dôležitou križovatkou medzi západnou Európou a krajinami okolo Čierneho mora, čo priťahuje pozornosť investorov a, pravdaže, aj dodávateľov. Je to sľubný projekt.

Rumunsko sa vždy považovalo za akúsi križovatkou medzi Západom a Východom, a tomu teraz podriaďuje aj svoje projekty. Na prvom mieste sa bude rekonštruovať dopravný koridor číslo 4 od maďarských hraníc až do prístavu Konstanca. Trať dlhá takmer 900 km bude prispôsobená rýchlosti vlakov od 160 do 200 km/hod. Rumunské železnice už objednali v Nemecku 120 dieselových lokomotív Desiro za 300 mil. eur - a prvé z nich dovezú už tohto roku. Predbežná dohoda predvída dodávku ďalších 100 lokomotív ešte v tomto desaťročí. Zrekonštruovala sa diaľnica medzi mestami Pitešti a Bukurešti, vďaka prostriedkom PHARE sa zmodernizovali obrovské úseky ciest, budujú sa nové úseky diaľnice a pokračuje sa v budovaní obchvatov okolo veľkých miest, čo má urýchliť dopravu. Plusom v tomto smere je pre Rumunsko čiernomorský prístav Konstanca, ktorý sa netají plánmi stať sa bránou k východným čiernomorským krajinám, najmä Turecku a Gruzínsku. Podľa objemu prepravy je na šiestom mieste v Európe a existujúce projekty ešte predvídajú, že sa prístav rozšíri o kontajnerové prekladisko za 180 mil. USD a za 150 mil. USD pribudnú ďalšie prekládkové kapacity, takže kontajnerová kapacita prístavu sa má zvýšiť na milión jednotiek ročne. A okrem toho netreba zabudnúť na riečnu dopravu po Dunaji, až sa vyčistí juhoslovanský plavebný úsek. Vznikne možnosť prepojenia Severného a Baltského mora so západným pobrežím Čierneho mora. Sľubná vízia nielen pre Rumunsko.

Iaromír Novák

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.