|
|||||||||||||||||
Streda 24.Apríla 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vplyv legislatívy na financieDva roky pre samosprávu, decentralizačná dotácia Oneskorené prijatie zákonov podmieňujúcich začatie reformy verejnej správy ovplyvnilo aj spôsob financovania prenesených úloh na samosprávu v roku 2002. V zákone o štátnom rozpočte na tento rok sú tieto úlohy finančne vyjadrené doterajšou metodikou, to znamená v rozpočtových kapitolách krajských úradov štátnej správy. V priebehu roka uzatvárajú obce a samosprávne kraje k jednotlivým termínom s krajskými a okresnými úradmi delimitačné protokoly o prevode majetku, financií a zamestnancov do svojej pôsobnosti. Na základe toho vykoná ministerstvo financií príslušné rozpočtové opatrenia a poskytne obciam i samosprávnym krajom decentralizačnú dotáciu na financovanie nových kompetencií. V druhej etape, po vyhodnotení systému financovania miestnou a územnou samosprávou prevzatých kompetencií, pristúpi k uplatneniu ďalších foriem financovania samospráv, predovšetkým kombináciou vlastných príjmov, podielových daní a neúčelových dotácií. Vzhľadom na postupný presun kompetencií na územné samosprávy sa bude v prvej etape, teda minimálne dva rozpočtové roky (2002 a 2003) uplatňovať ešte tzv. účelová decentralizačná dotácia tak, aby sa v tomto období vyprofilovala výška potrieb nových samosprávnych subjektov a vytvorila objektívna základňa na určenie podielu štátu na finančné zabezpečenie nových úloh. Tie prevezmú od štátu samosprávy na miestnej a regionálnej úrovni. Do konca marca mali mať samosprávne kraje schválené rozpočty na rok 2002 podľa zákona o rozpočtových pravidlách. Na základe toho boli začiatkom marca z ministerstva financií oznámené limity výdavkov na činnosť úradov samosprávnych krajov a ich poslaneckých zastupiteľstiev v celkovej sume takmer 400 mil. Sk. Z toho na bežné výdavky pripadlo takmer 300 mil. Sk (platy zamestnancov tvoria asi 103 mil. Sk) a zvyšok na kapitálové výdavky. Začiatkom apríla boli na zabezpečenie činnosti kultúrnych zariadení poukázané financie v sume necelých 208 mil. Sk, na poskytnutie dotácií pre prevádzkovateľov pravidelnej verejnej hromadnej autobusovej dopravy takmer 256 mil. Sk atď. Podľa predbežných údajov do pôsobnosti samosprávnych krajov bude podľa informácií z ministerstva financií na obdobie druhého až štvrtého štvrťroka delimitovaných na kultúrne zariadenia 622 mil. Sk a na úsek dopravy asi 767 mil. Sk. Úsek dopravy na celý rok by mal dostať 1,023 mld. Sk. Celková suma finančných prostriedkov, ktoré boli oznámené obciam vykonávajúcim matričnú činnosť, predstavuje objem 120 mil. Sk. V súčasnosti sú tieto údaje odsúhlasované a upresňované na základe predložených delimitačných protokolov. Zároveň sa riešia aj niektoré sporné otázky v tých subjektoch, kde nedošlo k dvojstrannej dohode medzi odovzdávajúcim, teda okresným úradom a preberajúcim, teda obcou. Ďalšie kompetencie, ako je úsek životného prostredia (výrub stromov a ochrana vôd) sa riešia na úrovni ministerstva životného prostredia a ministerstva vnútra, krajských a okresných úradov. Upresňujú sa počty zamestnancov a vyčísľujú financie spojené s prechodom týchto kompetencií. Základom finančného hospodárenia obce je jej rozpočet, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka. Z hľadiska štruktúry príjmov sú rozhodujúcimi príjmami obcí daňové príjmy (38 % z celkových príjmov rozpočtov obcí v roku 2000). Daňové príjmy pozostávajú z troch podielových daní v správe štátu: ide o dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a z funkčných pôžitkov, dane z príjmov právnických osôb a cestnej dane. Podiely na uvedených daniach v správe štátu sa v prospech obcí určujú každoročne zákonom o štátnom rozpočte. Ďalšími daňovými príjmami obcí sú dane a poplatky v správe obce. Predstavujú to dane z nehnuteľností a za špecifické služby, ktorých výšku a sadzby v rozsahu stanovenom zákonom určujú vo svojej kompetencii samotné obce. Podľa zákona obce môžu dostávať účelové dotácie zo štátneho rozpočtu a štátnych fondov, ktorých podiel je z hľadiska celkových príjmov asi 10 %. Podľa zákona o rozpočtových pravidlách je financovanie a pravidlá hospodárenia samosprávnych krajov v zásade jednotné ako v obciach. Vladimír Turanský t |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |