|
|||||||||||||||||
Streda 24.Apríla 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skúsenosti presviedčajú - s energiou rozumnePoradenstvo v oblasti energetiky existuje v Európe veľmi dlho. Napríklad v Nemecku začínali s energetickým poradenstvom pre občanov a domácnosti už v roku 1925. Pre zaujímavosť, prvé energetické poradenské centrum pre oblasť elektriny a vtedy aj plynu bolo v Bratislave zriadené už v roku 1910. Medzi podnikateľské aktivity akciovej spoločnosti Slovenské elektrárne patrí už od roku 1992 aj snaha o racionálnu spotrebu elektrickej energie jej používateľmi. Venujú sa nielen odberateľom - občanom, ale aj menším podnikateľom a veľkoodberateľom. Vysokokvalifikovaný kolektív bratislavského Domu energetického poradenstva sa pritom venuje nielen poradenstvu, ale pomáha optimalizovať výstavbu nových zdrojov elektriny, spolupracuje aj s výrobcami elektrospotrebičov a nezanedbáva ani otázky životného prostredia. Nedávno poskytovali odborné rady aj záujemcom na výstave Racioenergia. S akým výsledkom, o tom sme hovorili s riaditeľom odboru energetického poradenstva Slovenských elektrární Jánom Dohňanským, ktorý je zároveň aj riaditeľom Domu energetického poradenstva. Okrem iného zdôraznil: Na výstave Racioenergia 2002 sme mali veľkú expozíciu, v ktorej sme poskytovali nielen poradenstvo, ale mali sme k dispozícii aj 35 inštruktážnych filmov. Prvýkrát sme sa stretli so žiadosťami o informácie o tepelných čerpadlách, ktoré sa stali vo vyspelej Európe energetickým hitom. Na výstave si totiž prvýkrát u nás mohli prezrieť, ako fungujú spomínané tepelné čerpadlá. Občanov zaujalo aj štítkovanie výrobkov, štítok musí byť od 1. mája nalepený napríklad na chladničke a záujemca o kúpu bude názorne vidieť jeho energetickú náročnosť. Od 1. mája by sme sa mali so štítkami stretávať už priamo na vybraných výrobkoch. Treťou oblasťou, o ktorú sa návštevníci mimoriadne zaujímali, bolo vykurovanie domov a bytov. Zvyšovanie cien plynu a iných médií spôsobilo, že ľudia pochopili, že je lepšie znížiť spotrebu vykurovacieho média, napríklad zateplením alebo utesnením okien či dverí, ako platiť relatívne veľké sumy za vykurovanie. Záujem o naše poradenské služby na výstave bol mimoriadne veľký. O radu nás požiadalo takmer päťtisíc záujemcov. Odborníci z nášho Domu energetického poradenstva mali skutočne čo robiť od rána do večera. Mnohým sme odporučili, aby navštívili naše pracovisko, kde im ponúkneme všetky dostupné materiály. Náš Dom energetického poradenstva je situovaný v Bratislave na Miletičovej ul. č. 5. Súčasťou našej činnosti je aj webová stránka - www. enpose.sk a od začiatku júna skúšobne funguje aj Energofon, ktorý je k dispozícii 24 hodín denne, aby sme aj takouto formou automatického moderátora poskytli informácie zo všetkých oblastí spotreby elektriny. Našu internetovú stránku ročne navštívi približne 13-tisíc záujemcov oblastí. Dom energetického poradenstva SE si onedlho pripomenie desať rokov svojej existencie. Aj do ďalšieho obdobia si kladú náročné ciele. Predovšetkým plánujú rozšíriť spoluprácu s regionálnymi distribučnými spoločnosťami a dostať sa viac medzi občanov. Cieľom je okrem iného podporiť aj predaj a využívanie energeticky efektívnych spotrebičov. Chcú pôsobiť na ministerstvo financií, aby daň z pridanej hodnoty bola pri energeticky efektívnych spotrebičoch nižšia (napríklad 10 %), namiesto súčasných 23 %. Cieľom celého kolektívu je maximálne prispieť k úsporám elektrickej energie a k jej efektívnej výrobe, aby sa naplnilo ich heslo - S energiou rozumne. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |