Hospodársky denník
USD46,936 Sk
EUR41,754 Sk
CHF28,472 Sk
CZK1,381 Sk
  Štvrtok  25.Apríla 2002

Sľubný stav po konkurze

Nanuk Jarka má takmer dvadsať rokov

Prešovské mraziarne sú jedným z najstarších mraziarenských podnikov v SR. Každoročne predajú 1500 ton mrazených krémov. Ich vnútropodniková ekonomika bola v uplynulých desiatich rokoch poznamenaná celkovým vývojom ekonomickej situácie na slovenskom trhu. „Do roku 1995 bola spoločnosť zisková, ale iba za cenu výroby na sklad,“ hodnotí riaditeľ spoločnosti Mraziarne Prešov Ing. Marián Horváth: „Z tohto dôvodu v roku 1996 nastal prudký prepad, ktorý sa prejavil vysokou stratou dosahujúcou 26 mil. Sk. Po zmene v riadení sa roky 1996 až 1999 stali rokmi pokusov o oživenie podniku. Likvidovali sa všetky negatívne dôsledky predošlých rokov ako

staré zásoby,

nepotrebné obaly, prebytočný majetok a hľadali sa všetky rezervy. Aj keď od roku 1997 Mraziarne postupne znižovali úverovú zaťaženosť a stabilizovali svoje postavenie na trhu, v decembri 2000 nedokázali odvrátiť konkurz, ktorý na spoločnosť uvalili jej obchodní partneri. Takmer 50 mil. Sk pohľadávok si v konkurznom konaní uplatnilo 19 veriteľov. Mraziarne Prešov pôsobia dnes na území Prešovského a Košického kraja ako dodávateľ mrazených potravín. Firma má momentálne 3000 obchodných partnerov. Výrobný program tvoria mrazené krémy, hotové jedlá so zameraním na mrazené polievky, zeleninu, ovocie a spracovanie morských treskovitých rýb. Hlavný výrobný program spoločnosti však tvoria mliečne a ovocno-mliečne mrazené krémy, ktoré predstavujú podstatnú zložku objemu predaja, viac ako 70 %. Mrazené krémy ponúka spoločnosť v dvoch hlavných skupinách - na paličkách (nanuky) a vaničkový program.

Osobitnú pozornosť venujú produktom na báze ovocia. Ako zdôrazňuje Ing. Marián Horváth, „ovocné drene sú zo 100-percentnej ovocnej zložky bez príchutí. Všetko je vyrobené výhradne z prírodných zdrojov“.

Najúspešnejším produktom prešovských mraziarní je dvojzložkový nanuk Jarka, na báze čistej ovocnej drene a smotanového krému, a to napriek tomu, že je na trhu už takmer 20 rokov. Spoločnosť však svoju produkciu ustavične inovuje a rozširuje. V súčasnosti má v ponuke viac ako desať druhov nanukov. Slovenskému spotrebiteľovi ich ponúkajú pod vlastnou značkou - Dr. Ice. Medzi tradične úspešné produkty Mraziarní patria

hotové jedlá,

najznámejšou je držková polievka. Okrem toho vo výrobnej spolupráci so spoločnosťou Šarišské pekárne a cukrárne ponúkajú pizzu korpus a buchty. Aj keď je výroba zmrzliny výrazne sezónna činnosť, ostatné doplnkové výrobné programy vhodne dopĺňajú výrobnú činnosť. Predaj na maloobchodnom trhu prebieha podľa riaditeľa bez prerušenia, dochádza len k zmene sortimentu. Rok po vyhlásení konkurzu je možné urobiť prvú bilanciu novej spoločnosti. Obrat za rok 2001 sa blíži k 150 mil. Sk, z čoho takmer 100 mil. Sk predstavujú vlastné výkony, zvyšok tvoril predaj obchodného tovaru. Hospodárenie spoločnosti za rok 2001 je ziskové. „Napriek tomu sú úsporné opatrenia na zníženie nákladovosti pre nás prvoradé a nemienime od nich ustúpiť,“ zdôrazňuje riaditeľ spoločnosti Ing. Marián Horváth.

Veronika Fitzeková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.