Hospodársky denník
USD46,936 Sk
EUR41,754 Sk
CHF28,472 Sk
CZK1,381 Sk
  Štvrtok  25.Apríla 2002

Na turistické prospekty

Cieľom je upútať pozornosť zahraničia

Novým možnostiam financovania turistických sprievodcov sa budú v tomto roku tešiť regióny Slovenska. Podľa vyjadrenia Ing. Ivany Magátovej, riaditeľky Slovenskej agentúry cestovného ruchu (SACR), návrh na financovanie jedného z podprogramov podpory rozvoja cestovného ruchu na Slovensku je pred schválením na MH SR a následne by mali byť vyčlenené potrebné finančné zdroje. Podľa plánu by malo byť na podporu regiónov pri tvorbe produktu cestovného ruchu z rozpočtovej kapitoly MH SR vyčlenených 5 mil. Sk. Predpokladá sa, že ku konkrétnej realizácii sa pristúpi už koncom mája. Národná turistická agentúra SACR podľa predbežne schválených dispozícií bude môcť žiadateľom prispieť pre jeden región maximálne 250-tisíc Sk, pričom štátny príspevok bude dosahovať 50 % nákladov spojených s vydaním turistických sprievodcov. Žiadatelia, ktorým môžu byť orgány miestnej štátnej správy, samosprávy, regionálne združenia cestovného ruchu a profesijné zväzy, musia splniť minimálne podmienky stanovené pre rozsah (10-tisíc kusov jedného výtlačku), jazykové mutácie (dve), ktorých výber sa ponecháva na rozhodnutie zástupcov regiónu. V žiadosti o grant

najviac zaváži

prezentácia regionálneho produktu, ktorá musí byť jednoznačne marketingovo zameraná. „Niektoré regióny dosiaľ zvládli vypracovanie regionálneho produktu veľmi dobre,“ hovorí Ivana Magátová. Mnohé z nich sú žiadané doma i v zahraničí, tak ako napríklad Gotická cesta, na ktorej sa podieľajú regióny Spiš a Gemer. V súvislosti s prideľovaním finančných prostriedkov do regiónov sa predpokladá, že komisia môže pri rozhodovaní naraziť na problém, ktorý je zviazaný s doteraz územne nevyprofilovanými regiónmi. Turistický región, hoci územne sa nachádzajúci v administratívnom regióne vyššieho územného celku (VÚC), je založený skôr na národopisnom členení. „Nielenže to nie je jednoznačné regionálne členenie cestovného ruchu, ale zaznamenávame aj trieštenie takého územia, ako je napríklad Orava,“ sťažuje si Ivana Magátová. Ani domáci turista „nevidí“ Oravu ako hornú, dolnú a bielu. O to zmätenejší môže byť turista zo zahraničia, ktorému sa predstavuje. Národná turistická agentúra SACR bude poskytovať regiónom pri zostavovaní marketingového produktu metodickú pomoc. „V agentúre máme oddelenie, ktoré sa zaoberá regiónmi,“ vysvetľuje Ivana Magátová. „Nechceli by sme, aby sa z toho stal reklamný leták,“ poznamenáva a dopĺňa, že je pripravený „vzorový“ dizajn, aby sa regióny pridržiavali jednotnej stratégie. Obmedzený priestor bude vyhradený aj pre komerčné reklamy, čím sa zabezpečí do určitej miery zdroj spolufinancovania. Bližšie

podmienky grantu

zverejní národná turistická agentúra SACR v priebehu mája prostredníctvom médií a internetovej stránky www.sacr.sk alebo www.slovakiatourism.sk. Bude zverejnený aj v časopise Infotour, ktorý vydáva zdarma SACR pre odborníkov v cestovnom ruchu. Jeho distribúcia sa zabezpečuje prostredníctvom profesijných zväzov, vo vybraných prípadoch aj priamo na jednotlivé adresy. Navyše sa plánujú aj 3-4 stretnutia s potenciálnymi žiadateľmi priamo v regiónoch Slovenska.

Mária Horská

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.