Hospodársky denník
USD46,936 Sk
EUR41,754 Sk
CHF28,472 Sk
CZK1,381 Sk
  Štvrtok  25.Apríla 2002

Vytypovali kritické oblasti

Ponuka práce slabou i silnou stránkou

Podpora podnikania, prilákanie vonkajších (zahraničných) investorov, ľudské zdroje a kvalita života sú štyri kritické oblasti mesta Prešov, tak ako ich koncom februára definovala Komisia pre strategický rozvoj. Podľa komisie práve pri odstraňovaní týchto problémových okruhov je ukrytý najväčší potenciál rastu a rozvoja miestnej ekonomiky. Komisia, ktorá pripravuje strategický plán ekonomického rozvoja Prešova, pracuje už od januára. Do projektu zapojili vedúcich predstaviteľov ekonomickej sféry, významné podniky, verejných činiteľov, zástupcov inštitúcií a občianskych združení mesta Prešov. Odborným poradcom projektu je konzultačná firma Berman Group, projekt finančné kryje Agentúra USAID. Ako to všetko vidí predseda komisie Ing. Matúš Murajda? Naplánovaných je osem krokov, ktorými chcú dospieť k strategickému plánu: „Doteraz vypracovali analýzu

profil mesta

a prieskum podnikateľského prostredia. Na základe týchto objektívnych dát a subjektívnych skúseností vytypovali spomínané štyri kritické oblasti rozvoja mesta. Pre každú oblasť sme vypracovali SWOT analýzu, aby sme odhalili silné aj slabé stránky mesta.“ Viaceré slabé stránky môžu byť z iného uhla pohľadu silné a naopak, zdôraznil na margo analýzy Petr Adámek, projektový manažér: „Vysoká nezamestnanosť je slabou stránkou, na druhej strane dostatočné množstvo voľnej kvalifikovanej pracovnej sily, ktorá je okamžite k dispozícii, je veľmi atraktívne pre zahraničných investorov.“ Prieskum podnikateľského prostredia zo začiatku tohto roka priniesol zaujímavé výsledky. Zúčastnilo sa na ňom 45 rozhodujúcich zamestnávateľov vo všetkých dôležitých odvetviach okrem verejnej správy, ktorý celkovo zamestnávajú 16 233 pracovníkov. Investovať do rozšírenia výroby sa už tento a budúci rok chystá 23 podnikov, ďalších deväť túto možnosť zvažuje, a tieto investície by mali vytvoriť viac ako 650 nových pracovných miest. Podniky takisto definovali štyri

kritické oblasti,

ktorými by sa mal zaoberať strategický plán mesta:

1. Doprava do mesta 73 % podnikov.

2. Prilákanie zahraničných investorov 71 % podnikov.

3. Doprava v meste 64 % podnikov.

4. Podpora malého a stredného podnikania 53 % podnikov.

Téma dopravy a pracovných príležitostí predstavuje pre podniky v Prešove úplne jednoznačnú prioritu. Ukázalo sa, že podniky plánujú nárast tržieb, počtu zamestnancov aj nové investície. Podiel podnikov založených po roku 1990 predstavuje len 40 %, v ČR je to nad 72 %. Ako

negatíva vystúpili

do popredia tri problémové oblasti: Mesto nevyužíva svoj potenciál, okrem iného aj pre zlú dopravnú dostupnosť a vzdialenosť od Bratislavy či západnej Európy. Chýbajú zahraniční investori, hlavne v strategických oblastiach výroby a služieb a podpora podnikania zo strany miestnej správy nie je dostatočná.

Veronika Fitzeková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.