|
|||||||||||||||||
Štvrtok 25.Apríla 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obchod sa vracia do správnych koľajíChorvátsko sa snaží dobehnúť zmeškanie v integračnom procese Liberalizácia obchodu je nevyhnutnosťou, uviedol v rozhovore pre Hd chorvátsky minister hospodárstva Hrvoje Vojkovič počas tohtotýždňového 5. zasadnutia Medzivládnej komisie pre obchodno-hospodársku spoluprácu medzi SR a Chorvátskom. Pripustil, že podobne, ako aj v ďalších transformačných krajinách, sa časť podnikov len ťažko vyrovnáva s podmienkami otvoreného trhu. Chorvátsko je však rozhodnuté pokračovať v ceste reštrukturalizácie hospodárstva, ako aj v procese európskej integrácie, v ktorom v dôsledku vojny a z politických dôvodov zaostáva za väčšinou krajín strednej a východnej Európy. Jedným z integračných cieľov je a vstup do Stredoeurópskej zóny voľného obchodu. (CEFTA). Dúfame, že s pomocou Slovenska, ako aj iných členských štátov, sa nám podarí stať sa členom CEFTA ešte počas slovenského predsedníctva v tejto organizácii, hovorí H. Vojkovič. Všetky rokovania medzi Slovenskom a Chorvátskom o liberalizácii obchodných vzťahov by v tomto smere mali byť ukončené už do konca mája. A práve posledný vývoj týchto vzťahov svedčí o veľkom význame odbúravania obchodných bariér. Od 1. januára 2002 sa predbežne vykonáva Dohoda o voľnom obchode medzi Slovenskou republikou a Chorvátskou republikou. Nielenže sa s jej priebehom nevyskytli žiadne problémy, ale povzbudivé sú najmä konkrétne čísla. V porovnaní s prvými dvoma mesiacmi minulého roka bol obrat v januári a vo februári o dvojnásobok vyšší a dosiahol 16. mil. USD, pričom Slovensko si stále udržiava výrazne pozitívne saldo. Takýto vývoj dáva dôvody na optimizmus, že celoročná obchodná výmena prekročí zatiaľ rekordnú úroveň z roku 1997 a dostane sa nad magickú hranicu 100 mil. USD. Dôvody na optimizmus dávajú aj konkrétne projekty, o ktorých sa hovorilo v pondelok a utorok v Bratislave. V oblasti priemysel a energetika sa ako nádejná ukazuje spolupráca medzi chorvátskou firmou Končar a slovenskými elektrárňami, najmä pri revitalizácii a obnove zariadení elektrární, uviedol. Ďalej sa ako reálna ukazuje možnosť prehĺbenia spolupráce v rámci prepojenia ropovodov Družba a Adria. Veľký priestor na spoluprácu poskytujú však aj ďalšie oblasti ako hutnícky a železiarsky priemysel. A vždy je aktuálna aj ponuka chorvátskej strany, aby sa prístav Rijeka stal materským prístavom pre slovenské lode. Osobitnou kapitolou vo vzťahoch dvoch krajín je turistika. Podľa H. Vojkoviča je úlohou vlády vytvárať priaznivé legislatívne, infraštruktúrne a ďalšie podmienky na jej rozvoj. V tomto duchu teba chápať aj dohodu o 12 zmluvných vlakoch, ktoré by počas turistickej sezóny mali premávať na linke Bratislava - Split. S tým, že by zo Slovenska odchádzali v piatok o 16. hodine a pri mori by boli už o deviatej ráno. Budú upravené aj na prepravu osobných automobilov a z cenového hľadiska by mali byť výhodnejšie ako hociktorý iný dopravný prostriedok. Cena spiatočného lístka pre dospelú osobu by nemala prekročiť 1000 slovenských korún. Čo sa týka zmluvných vlakov, ešte v decembri minulého roka sa podpísal protokol medzi slovenskými a chorvátskymi železnicami, kde sa dohodli na premávke zmluvných vlakov počas turistickej sezóny. Pokiaľ ide o naplnenie tohto protokolu, je to vnútorná záležitosť dvoch železničných spoločností a my doň nemôžeme nejako zasahovať. To, čo môžeme urobiť, je dať tomu pevnú podporu, pretože prispeje k rozvoju turistického ruchu oboch krajín, vysvetľuje H. Vojkovič a dodáva: Nezastavili sme sa iba pri železničnej doprave, ale dohodli sme sa, že budeme podporovať aj zavedenie leteckej linky medzi Bratislavou a Splitom, prípadne Dubrovníkom. Ale aj v tomto prípade my iba dávame podnet a teraz je na národných prepravcoch, aby sa spojili a našli najvhodnejší spôsob, ako takúto linku vytvoriť. Rastislav Boldocký |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |