Hospodársky denník
USD46,801 Sk
EUR41,91 Sk
CHF28,589 Sk
CZK1,382 Sk
  Piatok  26.Apríla 2002

Náš cestovný ruch starne

Pobyt si vyberajú ľudia v produktívnom veku

Mládežnícka turistika, turistika seniorov, rodinná rekreácia a pracovné cesty sú tri základné druhy účasti na cestovnom ruchu, ktoré sú v centre pozornosti každej krajiny a podstatnej časti subjektov, ktoré v krajine podnikajú. Ako to vyzerá na Slovensku, ukazujú výsledky prieskumu Ústavu turizmu, ktoré pravidelne vykonáva na vzorke zahraničných návštevníkov. Výsledky prieskumu sú alarmujúce, podľa neho mládež a seniori (väčšinou dôchodcovia) netvoria ani štvrtinu návštevníkov zo zahraničia, ba čo viac, v návštevností mladých ľudí zaznamenávame pokles. Každý dobrý obchodník stavia na vracajúcej sa klientele a nej prispôsobuje svoju marketingovú politiku. Na Slovensku to ako keby neplatilo, pretože 6,6-percentný podiel mládežníkov na celkovom objeme zahraničných návštevníkov potvrdzuje, že tento segment je z našej strany zanedbávaný, a to nie hocijako, ale dlhodobo!

Na európskom trhu sú to práve seniori, ktorých turistika rastie v posledných rokoch najvyšším tempom. Na seniorov sa vrhá celý priemysel, ktorý sa zaujíma nielen o to, čo seniori radi jedia, ale aj čo je pre nich zdravé, aký komfort cestovania je pre nich najlepší, aké trávenie voľného času ich uspokojí. V snahe vyhovieť im sa využívajú módne trendy, ktoré u seniorov vyvolávajú nostalgie päťdesiatych rokov, ba čo viac, rokov dvadsiatych, ktoré vyvolávajú silnejší imidž o luxuse, ktorý si táto, azda najsolventnejšia časť obyvateľstva (hovoríme o západnej Európe), môže dovoliť. Seniori patria nielen k najsolventnejšej klientele, ale aj ku klientele, ktorá má na cestovanie najviac disponibilného času, a tak sa každý podnikateľ snaží získať čo najväčší podiel z ich záujmu. Samozrejme, že uspeje len ten, kto príde s adekvátnou ponukou, ktorá v kvalite seniorov plne uspokojí. A tu sme pri jadre veci, pretože na Slovensku nemáme dostatočný objem kvalitatívne vyhovujúcej ponuky, a to je aj dôvod, prečo trend návštevnosti seniorov rastie pomalšie ako v iných krajinách.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.