Hospodársky denník
USD46,801 Sk
EUR41,91 Sk
CHF28,589 Sk
CZK1,382 Sk
  Piatok  26.Apríla 2002

Bude to Pendolino

Vyššia rýchlosť i komfort v osobnej doprave

Konferencia, na ktorej sa zúčastnili všetci zainteresovaní odborníci zo ŽSR a Železničnej spoločnosti, sa má stať medzníkom v kvalitatívnom rozvoji osobnej dopravy na Slovensku, pretože súprava rýchlovlaku, ktorú predstavili, bude udávať tón zvyšovaniu úrovne služieb a komfortu v osobnej doprave. Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Ing. Andrej Egyed vo svojom vystúpení okrem iného zdôraznil: „Železničná spoločnosť už deklarovala, že sa pripája k rozbehnutému projektu Českých dráh, ktoré sú dnes v pokročilom štádiu plnenia zmluvy na výrobu a dodávku siedmich trojsystémových elektrických jednotiek s naklápacími skriňami od spoločnosti Alstom Ferroviaria S.p.A. Som presvedčený, že od podpísania dohody k uzatvoreniu kontraktu neubehne veľa času, avšak k dosiahnutiu cieľa treba ešte veľa vykonať. V mnohom záleží na účastníkoch tejto konferencie, ako sa postavia k tejto problematike, do akej miery prispejú k úspechu tejto akcie svojou erudovanosťou a osobným zanietením. Budúcnosť, ktorá je spojená s procesmi globalizácie, od nás očakáva prijatie globálnych opatrení, pretože čiastkové riešenia nič nevyriešia. Môžeme to dokumentovať konkrétnymi príkladmi nielen z Európy, ale aj zo Slovenska. Napríklad dopravná preťaženosť Bratislavy nám ponúka, ba priam vnucuje, uprednostňovanie hromadnej dopravy pred individuálnou a v určitom zmysle slova železničnej pred cestnou. Pretože, ako je známe, železnica sa podstatne nižšou mierou podieľa na znečisťovaní životného prostredia a patrí medzi najbezpečnejšie druhy dopravy.

Už takmer celé desaťročie sa pohrávame s myšlienkou nákupu nového typu koľajových vozidiel pre osobnú dopravu v podmienkach Slovenska. Dnes už je jasné, že ide o elektrickú motorovú jednotku Pendolino. Prečo sme sa rozhodli práve pre tento typ naklápacej súpravy? Ako je všeobecne známe, veľká časť železničných tratí na Slovensku vedie cez hornatú krajinu, ktorá pripomína severné Taliansko, hornaté časti Švajčiarska alebo Slovinska. Výstavba vysokorýchlostných tratí v náročnom hornatom teréne je veľmi problematická a v niektorých traťových úsekoch takmer nemožná, nehovoriac o vyvolaných finančných nákladoch. Príklady zo spomínaných krajín, kde naklápacie súpravy už jazdia, nás vedú k tomu, aby sme sa uberali podobnou cestou, ktorá nám umožní pri relatívne nízkych investíciách do dopravnej cesty podstatne zvýšiť rýchlosť na existujúcich tratiach, a tým skracovať jazdné časy. Našou snahou bude, aby sme pri rokovaniach o zmluve dosiahli možnosť kooperácie pri výrobe niektorých častí súpravy alebo dospeli k iným formám obchodných vzťahov, ktoré by vytvorili pracovné miesta pre iné rezorty národného hospodárstva na Slovensku. Musím povedať, že sme príliš dlho váhali s rozhodnutím, ktorým smerom sa budeme uberať. Aj keď manažment železníc a jeho odborné tímy sú v súčasnosti už jednoznačne rozhodnutí, k realizácii tejto nesmierne zložitej úlohy potrebujú pomoc štátu a podporu ďalších zainteresovaných zložiek, hlavne vo finančnej oblasti.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.