Hospodársky denník
USD46,801 Sk
EUR41,91 Sk
CHF28,589 Sk
CZK1,382 Sk
  Piatok  26.Apríla 2002

Konkurent pre lietadlá?

Vlaková súprava s naklápacími skriňami

Železničná spoločnosť plánuje nakúpiť nové vlakové súpravy s naklápacími skriňami. Takéto technologicky nové rýchlovlaky budú schopné prejsť trasu Bratislava - Košice za tri hodiny pätnásť minút. Na Slovensku budú schopné konkurovať aj leteckej doprave. Nasadenie takýchto vlakov má zastaviť pokles počtu prepravených cestujúcich. V uplynulý týždeň ich vlastnosti odborníkom predstavili na odbornej konferencii za účasti aj zástupcov firmy Alstom Ferroviaria Sp.A, ktorá spomínané rýchlovlaky s naklápacími skriňami vyrába. Pred týždňom podpísali v Prahe predstavitelia Železničnej spoločnosti a Českých dráh dohodu o spolupráci pri prevádzke a používaní nových

vlakových súprav

s naklápacími skriňami. Predmetom dohody je predovšetkým spoločný postup pri obstarávaní vlakových súprav od spoločnosti Alstom Ferroviaria, S.p.A. Firma Alston je vedúcim dodávateľom riešení pre železnice na celom svete. Ponúka širokú paletu produktov a služieb. Ročné tržby spoločnosti dosahujú 22 mld. EUR. Zamestnáva vyše 120-tisíc pracovníkov vo viac ako 70 krajinách sveta. Dohoda sleduje skvalitnenie osobnej dopravy v stredoeurópskom priestore medzi hlavnými stredoeurópskymi mestami Berlín, Praha, Bratislava, Viedeň, Varšava a Budapešť. Na Slovensku budú jazdiť nové elektrické súpravy s naklápacími skriňami medzi Košicami a Bratislavou a prípadne Viedňou. Obe železnice chcú tiež vzájomne spolupracovať pri využívaní súprav a vytvorení spoločného údržbového systému. Vzájomná spolupráca je výhodná aj preto, že obstaranie elektrických jednotiek s naklápacími skriňami spolu s Českými dráhami bude pre Železničnú spoločnosť lacnejšie a efektívnejšie z hľadiska ich nákupu a užívania. Snahou manažmentu Železničnej spoločnosti bude, aby sa pri rokovaniach o zmluve

dosiahla dohoda

o kooperácii pri výrobe niektorých častí súpravy alebo dospelo k iným formám obchodných vzťahov, ktoré by vytvorili pracovné miesta pre iné rezorty národného hospodárstva na Slovensku. Štátny tajomník MDPT SR Ing. Michal Balog a námestník ministra Ministerstva dopravy a spojov Českej republiky Ing. Pavel Stoulil vyjadrili podporu vzájomnej spolupráci medzi Železničnou spoločnosťou a Českými dráhami. Zástupcovia oboch ministerstiev deklarovali, že uzavretá dohoda skvalitní železničné spojenia medzi hospodárskymi, obchodnými a kultúrnymi centrami zainteresovaných krajín v rámci stredoeurópskeho regiónu. Železnice Slovenskej republiky sa pri inovovaní vozňového parku osobnej dopravy doteraz obmedzovali len na rekonštrukciu a modernizáciu. Jej výsledkom bolo zavedenie modernizovaných klimatizovaných súprav IC vlakov na

hlavných trasách

slovenských železníc, prípadne v smere do Prahy. Avšak už takmer celé desaťročie mal manažment železníc snahu nakúpiť nový typ koľajových vozidiel pre osobnú dopravu v podmienkach Slovenska. Je známe, že veľká časť železničných tratí na Slovensku vedie cez hornatú krajinu, ktorá pripomína severné Taliansko, hornaté časti Švajčiarska alebo Slovinska. Výstavba vysokorýchlostných tratí v náročnom hornatom teréne je veľmi problematická a v niektorých traťových úsekoch takmer nemožná, nehovoriac o vyvolaných finančných nákladoch. Príklady zo spomínaných krajín, kde naklápacie súpravy už jazdia, vedú manažment Železničnej spoločnosti k tomu, aby sa spoločnosť uberala podobnou cestou. Tá umožní pri relatívne nízkych investíciách do dopravnej cesty podstatne zvýšiť rýchlosť na existujúcich tratiach, a tým skracovať jazdné časy. Systém železničných súprav s naklápacími skriňami dokáže vyrovnávať odstredivé sily pri prejazde oblúkom, a tak umožňuje zvýšiť traťovú rýchlosť o 25 percent oproti stanovenej traťovej rýchlosti. Pre názornosť sa dá uviesť, že na trati Bratislava - Košice už v súčasnosti, bez výrazných investícií, by sa skrátil

cestovný čas

na 4 hodiny a 18 minút. Najrýchlejší IC vlak prejde túto trasu za asi 5 hodín. V priebehu dvoch až troch rokov s minimálnymi investíciami do infraštruktúry sa môže cestovná rýchlosť znížiť až na 3,15 hod., čo by bol výraznejší úspech železničnej dopravy na Slovensku. Už niekoľko rokov trvajúci pokles cestujúcich vo vlakoch je pre Železničnú spoločnosť výzvou, aby sa zamerala na zvyšovanie kvality cestovania a služieb v osobnej doprave. Aj preto chce spoločnosť v diaľkovej osobnej doprave naďalej skvalitňovať spojenie krajských miest s hlavným mestom SR, spojiť Viedeň s Košicami a skvalitniť dopravu na ďalších medzinárodných trasách.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.