Hospodársky denník
USD46,801 Sk
EUR41,91 Sk
CHF28,589 Sk
CZK1,382 Sk
  Piatok  26.Apríla 2002

Čas sa nezastavil

Treba urýchlene dobehnúť zameškané

Na spomínanej konferencii, ktorá sa venovala využitiu jednotiek s naklápacími skriňami v rámci realizácie dopravnej politiky SR a integrácie krajín stredoeurópskeho regiónu do EÚ, vystúpil aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko. Okrem iného zdôraznil: „Už prejav generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti naznačuje, čo očakáva manažment Železničnej spoločnosti od štátu v úsilí o skvalitňovanie osobnej dopravy na Slovensku. Nazdávam sa, že na jeho podnety a kritické postrehy sme pripravení reagovať. Je pravda, že v uplynulých desiatich rokoch

došlo k nerovnováhe

v rôznych dopravných druhoch. Vyplýva to z toho, že niektoré druhy dopravy sa lepšie adaptovali na potreby trhovej ekonomiky, ale je to aj dôsledkom toho, že štát zanedbal uplatňovanie určitých regulačných mechanizmov. Ak dnes dochádza ku kolapsu v cestnej doprave, nie je to len dôsledok uprednostňovania cestnej dopravy pred inými druhmi dopráv, ale je to aj dôsledok nezvládnutia rozvojových procesov z hľadiska proporcionality. Najhoršie na tom je, že efekt nerovnováhy medzi dopravnými druhmi už dávno zažila západná Európa a my sme sa z nedobrých skúseností nepoučili, čo sa prejavuje v tom, že aj Slovensko začína trpieť preťaženosťou v určitých oblastiach a na určitých trasách. Je to pre nás

vážny signál,

aby sme určitú časť dopravy presunuli na železnicu, to však neznamená, že potlačíme rozvoj cestnej dopravy. Aj keď som dnes predovšetkým v kruhu železničiarov, musím povedať, že aj železničiari sú používateľmi cestnej dopravy a každý z vás pochopí, že cestná infraštruktúra na Slovensku potrebuje, podobne ako železničná infraštruktúra, veľké finančné prostriedky. Ide už len o to, nájsť optimálny a harmonický rozvoj cestnej i železničnej dopravy vzhľadom na investičné možnosti štátu. Vláda SR si stanovila

za základný strategický cieľ dopravnej politiky štátu uplatňovanie trvalo udržateľného spôsobu premiestňovania osôb a vecí ako nevyhnutný predpoklad naplnenia ústavných práv a slobôd občanov a požiadaviek rozvoja slobodného obchodu. Uvedomujeme si tiež veľkú zodpovednosť za prípravu a napĺňanie efektívnych programov využívania pomoci EÚ v rámci predvstupového obdobia. Snaha SR integrovať sa do európskych štruktúr určuje smer aktualizácie štátnej dopravnej politiky. Tie sa premietajú do reálnych opatrení a krokov, zabezpečujúcich splnenie nevyhnutných kritérií. V novembri 2001 boli definované dva kľúčové problémy, ktoré bude potrebné v rámci predvstupového procesu prioritne riešiť. Po prvé je to zriadenie regulačného orgánu pre železničnú dopravu a po druhé, implementácia požiadaviek na zabezpečenie interoperability. Uvedomujeme si, že

dnešná úroveň

skladby vozidlového parku v SR nevytvára predpoklady na poskytovanie kvalitných služieb a na zapojenie sa do medzinárodného dopravného trhu. Preto oceňujem koncepciu nasadenia nových elektrických jednotiek na trate slovenských železníc a vítam, že sa snažíte dobehnúť to, čo zameškali predchádzajúce manažmenty.“

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.