|
|||||||||||||||||
Piatok 26.Apríla 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mliekospol chce byť kapitánomObľúbený smotanový krém Miláčik už vyrábajú viaceré mliekarne Keď sme nedávno navštívili jednu z najväčších mliekarní na Slovensku, novozámocký Mliekospol, privítala nás nová zostava manažmentu. Na prvý pohľad by to nič zvláštne nebolo, ale po rozhovoroch s nimi si tak predstavujem akoby ideálne skĺbenie skúseností, tradície a značky, zosobnené mliekarenským harcovníkom - generálnym riaditeľom firmy Ing. Jánom Šimunkom s ambicióznymi mladými manažérmi - riaditeľmi jednotlivých úsekov. Zmeny, ako sa ukazuje, prospeli. Dnes nebudeme hovoriť o výrobe mlieka, jednotlivých produktov, hoci okrúhle jubileum Mliekospolu, ktorý si pripomína 50. výročie svojho vzniku, by bolo vhodnou príležitosťou. Lebo, ako sa hovorí, z minulosti sa nevyžije, dôležitý je zajtrajšok. Napriek tomu však aspoň jeden údaj, ktorý zdôraznil J. Šimunek. Za to obdobie podnik viac ako zdesaťnásobil množstvo spracovaného mlieka, čím podporuje na južnom Slovensku chov hovädzieho dobytka a dáva poľnohospodárskej prvovýrobe perspektívu a regiónu zamestnanosť. Rozhovory sa točili okolo korektnosti súperenia medzi mliekarňami. Generálny riaditeľ hovorí, že každý protihráč hľadá najslabšie stránky súpera, aby si upevnil pozíciu na trhu. Kým sa však nevyčistí a nebudú na Slovensku len tri až štyri mliekarenské spoločnosti, nie je vylúčené ďalšie používanie nenáležitých spôsobov. Kdekto zo spracovateľov produktov prvovýroby sa chváli, aké preddavky dáva poľnohospodárom. V prípade mliekarenstva každá seriózna firma sa snaží fixovať svojich dodávateľov. V tejto súvislosti J. Šimunek uviedol, že niekedy sa u nás do podnikania zavádzajú metódy, ktoré by si zahraničná firma podnikajúca u nás v domovskej krajine nikdy nedovolila bez rizika straty dôveryhodnosti, ba, ako povedal jeden z manažérov Mliekospolu, nedožila by sa zajtrajška. Obchodný riaditeľ Ing. Štefan Finta, ktorý je jedným z nových manažérov, zdôrazňuje posun predaja smerom k vnútornému trhu. V roku 2000 realizoval doma Mliekospol 54 % produkcie, vlani to už bolo 58 % a za prvé tri mesiace tohto roka 68 %, pričom tržby z exportu rástli. Vývoj štruktúry však súvisí aj so zmenou obchodnej siete na Slovensku. V súčasnosti je mliekareň zastúpená vo všetkých obchodných sieťach a dala si za úlohu byť lídrom na trhu s čerstvým sortimentom, pričom Š. Finta hovorí až o ultračerstvosti. Pripomína však, že ak slovenský výrobca chce zalistovať v zahraničnom obchodnom reťazci výrobok, musí cestovať do Prahy, hoci ide predávať na východ Slovenska. Podľa neho tento paradox a ďalšie podmienky obchodu sťažujú výrobcom pozíciu, pretože aj istú časť z 30-percentného podielu slovenského dovozu jogurtov by vedeli nahradiť. Riaditeľ logistiky Ing. Igor Foltín zdôrazňuje, že v tomto roku chcú nakúpiť až 105 miliónov litrov surového mlieka, čo je o desatinu viac ako vlani. Korektné vzťahy a dlhodobé zmluvy s dodávateľmi považuje za veľmi dôležité, čo je stabilizujúcim faktorom pre deväť okresov, v ktorých odoberajú mlieko. Dlhodobé zmluvy vyvolávajú vzájomnú dôveru medzi dodávateľmi a nami ako nákupcami. Vzťah voči dodávateľom neberieme ako vzťah podriadeného a nadriadeného. Sme rovnocenní a na tom zakladáme ďalšiu spoluprácu. V súvislosti s bojom o trh začal hovoriť aj o aktuálnom probléme súvisiacom s obľúbeným krémom Miláčik. Mliekospol má na značku tohto chutného mliečneho produktu osvedčenie o ochrannej známke. Pritom na našom trhu sa objavuje výrobok pod tým istým menom aj od iného výrobcu. Cez advokátsku patentovú kanceláriu sme podali žalobu s návrhom na predbežné opatrenie a čakáme na vyjadrenie krajského súdu, dodáva I. Foltín. O tejto veci, ako povedal, informovali aj zahraničného majiteľa tejto firmy s požiadavkou na dosiahnutie dohody. Pritom však svojich obchodných partnerov informujú, čo sa s týmto produktom deje. Ako povedal jeho kolega, Mliekospol nerád pristupuje ku krajným riešeniam a radšej by postupoval v rámci obchodnej etiky. Aj preto pripravil celoslovenskú akciu Jednota s Miláčikom, aby sa zákazník rozhodol, ktorý výrobok mu lepšie pasuje. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |