Hospodársky denník
USD46,801 Sk
EUR41,91 Sk
CHF28,589 Sk
CZK1,382 Sk
  Piatok  26.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Mliekospol chce byť kapitánom

Obľúbený smotanový krém Miláčik už vyrábajú viaceré mliekarne

Keď sme nedávno navštívili jednu z najväčších mliekarní na Slovensku, novozámocký Mliekospol, privítala nás nová zostava manažmentu. Na prvý pohľad by to nič zvláštne nebolo, ale po rozhovoroch s nimi si tak predstavujem akoby ideálne skĺbenie skúseností, tradície a značky, zosobnené mliekarenským harcovníkom - generálnym riaditeľom firmy Ing. Jánom Šimunkom s ambicióznymi mladými manažérmi - riaditeľmi jednotlivých úsekov.

Zmeny, ako sa ukazuje, prospeli. Dnes nebudeme hovoriť o výrobe mlieka, jednotlivých produktov, hoci okrúhle jubileum Mliekospolu, ktorý si pripomína 50. výročie svojho vzniku, by bolo vhodnou príležitosťou. Lebo, ako sa hovorí, z minulosti sa nevyžije, dôležitý je zajtrajšok. Napriek tomu však aspoň jeden údaj, ktorý zdôraznil J. Šimunek. Za to obdobie podnik viac ako zdesaťnásobil množstvo spracovaného mlieka, čím podporuje na južnom Slovensku chov hovädzieho dobytka a dáva poľnohospodárskej prvovýrobe perspektívu a regiónu zamestnanosť. Rozhovory sa točili okolo korektnosti súperenia medzi mliekarňami. Generálny riaditeľ hovorí, že každý protihráč hľadá najslabšie stránky súpera, aby si

upevnil pozíciu

na trhu. Kým sa však nevyčistí a nebudú na Slovensku len tri až štyri mliekarenské spoločnosti, nie je vylúčené ďalšie používanie nenáležitých spôsobov. Kdekto zo spracovateľov produktov prvovýroby sa chváli, aké preddavky dáva poľnohospodárom. V prípade mliekarenstva každá seriózna firma sa snaží fixovať svojich dodávateľov. V tejto súvislosti J. Šimunek uviedol, že niekedy sa u nás do podnikania zavádzajú metódy, ktoré by si zahraničná firma podnikajúca u nás v domovskej krajine nikdy nedovolila bez rizika straty dôveryhodnosti, ba, ako povedal jeden z manažérov Mliekospolu, nedožila by sa zajtrajška.

Obchodný riaditeľ Ing. Štefan Finta, ktorý je jedným z nových manažérov, zdôrazňuje posun predaja smerom k vnútornému trhu. V roku 2000 realizoval doma Mliekospol 54 % produkcie, vlani to už bolo 58 % a za prvé tri mesiace tohto roka 68 %, pričom tržby z exportu rástli. Vývoj štruktúry však súvisí aj so zmenou obchodnej siete na Slovensku. V súčasnosti je mliekareň zastúpená vo všetkých obchodných sieťach a dala si za úlohu byť lídrom na trhu s čerstvým sortimentom, pričom Š. Finta hovorí až

o ultračerstvosti.

Pripomína však, že ak slovenský výrobca chce zalistovať v zahraničnom obchodnom reťazci výrobok, musí cestovať do Prahy, hoci ide predávať na východ Slovenska. Podľa neho tento paradox a ďalšie podmienky obchodu sťažujú výrobcom pozíciu, pretože aj istú časť z 30-percentného podielu slovenského dovozu jogurtov by vedeli nahradiť.

Riaditeľ logistiky Ing. Igor Foltín zdôrazňuje, že v tomto roku chcú nakúpiť až 105 miliónov litrov surového mlieka, čo je o desatinu viac ako vlani. Korektné vzťahy a dlhodobé zmluvy s dodávateľmi považuje za veľmi dôležité, čo je stabilizujúcim faktorom pre deväť okresov, v ktorých odoberajú mlieko.

„Dlhodobé zmluvy vyvolávajú vzájomnú dôveru medzi dodávateľmi a nami ako nákupcami. Vzťah voči dodávateľom neberieme ako vzťah podriadeného a nadriadeného. Sme rovnocenní a na tom zakladáme ďalšiu spoluprácu.“ V súvislosti s bojom o trh začal hovoriť aj o aktuálnom probléme súvisiacom s obľúbeným krémom Miláčik. Mliekospol má na značku tohto chutného mliečneho produktu osvedčenie o ochrannej známke. Pritom na našom trhu sa objavuje výrobok pod tým istým menom aj od iného výrobcu.

„Cez advokátsku patentovú kanceláriu sme podali žalobu s návrhom na

predbežné opatrenie

a čakáme na vyjadrenie krajského súdu,“ dodáva I. Foltín. O tejto veci, ako povedal, informovali aj zahraničného majiteľa tejto firmy s požiadavkou na dosiahnutie dohody. Pritom však svojich obchodných partnerov informujú, čo sa s týmto produktom deje. Ako povedal jeho kolega, Mliekospol nerád pristupuje ku krajným riešeniam a radšej by postupoval v rámci obchodnej etiky. Aj preto pripravil celoslovenskú akciu „Jednota s Miláčikom“, aby sa zákazník rozhodol, ktorý výrobok mu lepšie „pasuje“.

Počasie

Dnes bude polojasno, od západu zväčšená oblačnosť a miestami občasný dážď alebo prehánky, ojedinele i búrky. Najvyššia denná teplota 17 až 21, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 14 stupňov. Slabý premenlivý, popoludní južný až juhozápadný vietor 3 až 7 m/s. Teplota vo výške 1500 m 6 stupňov.V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky. Nočná teplota 11 až 7, v horských dolinách okolo 5, denná teplota 13 až 17, na severe okolo 11 stupňov. V nedeľu bude polooblačno až oblačno a miestami prehánky, asi od 1800 m snehové. Nočná teplota 8 až 4, v údoliach okolo 2, denná teplota 13 až 18, na severe okolo 11 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.41 a zapadne o 19.58 hod.

Amsterdamdážď13
Atényoblačno20
Belehradpolooblačno17
Berlínpolooblačno17
Bratislavaprehánky18
Brusel oblačno15
Budapešťoblačno18
Bukurešť oblačno16
Frankfurt zamračené18 
Helsinkioblačno14
Istanbulpolooblačno16
Kodaňpolooblačno15
Kyjevdážď13
Lisabonslnečno27
Londýndážď11
Madridslnečno24
Moskvaoblačno18
Oslodážď11
Paríždážď16
Prahadážď18
Rímpolooblačno21
Sofiapolooblačno12
Štokholmoblačno15
Varšavadážď17
Viedeňoblačno20
Záhrebpolooblačno18
Ženevadážď15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.