CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude polojasno, od západu zväčšená oblačnosť a miestami občasný dážď alebo prehánky, ojedinele i búrky. Najvyššia denná teplota 17 až 21, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 14 stupňov. Slabý premenlivý, popoludní južný až juhozápadný vietor 3 až 7 m/s. Teplota vo výške 1500 m 6 stupňov.V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky. Nočná teplota 11 až 7, v horských dolinách okolo 5, denná teplota 13 až 17, na severe okolo 11 stupňov. V nedeľu bude polooblačno až oblačno a miestami prehánky, asi od 1800 m snehové. Nočná teplota 8 až 4, v údoliach okolo 2, denná teplota 13 až 18, na severe okolo 11 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.41 a zapadne o 19.58 hod.Amsterdam | dážď | 13 |
Atény | oblačno | 20 |
Belehrad | polooblačno | 17 |
Berlín | polooblačno | 17 |
Bratislava | prehánky | 18 |
Brusel | oblačno | 15 |
Budapešť | oblačno | 18 |
Bukurešť | oblačno | 16 |
Frankfurt zamračené | 18 | |
Helsinki | oblačno | 14 |
Istanbul | polooblačno | 16 |
Kodaň | polooblačno | 15 |
Kyjev | dážď | 13 |
Lisabon | slnečno | 27 |
Londýn | dážď | 11 |
Madrid | slnečno | 24 |
Moskva | oblačno | 18 |
Oslo | dážď | 11 |
Paríž | dážď | 16 |
Praha | dážď | 18 |
Rím | polooblačno | 21 |
Sofia | polooblačno | 12 |
Štokholm | oblačno | 15 |
Varšava | dážď | 17 |
Viedeň | oblačno | 20 |
Záhreb | polooblačno | 18 |
Ženeva | dážď | 15 |
|
|
|