Hospodársky denník
USD46,795 Sk
EUR41,952 Sk
CHF28,633 Sk
CZK1,381 Sk
  Pondelok  29.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Fabia prekonala Audi i Mercedes

Už sme si zvykli na veľa vecí, ktoré sú dosť bizarné - či už je to let z New Yorku do Londýna za štyri hodiny, pohľad na mrakodrapy vysoké pol kilometra alebo hodinky prispôsobené vesmírnym podmienkam.

No to, čo naozaj potrebujeme, upadá niekedy do zabudnutia, a to bezpečné a cenovo výhodné cestovanie. Umožniť by nám to mali autá nižšej cenovej kategórie. Celé armády múdrych hláv konštruujú vozidlá, ktoré by nám mali splniť toto želanie. V poslednom období sa o to pokúsila spoločnosť Audi. Konštruktéri experimentovali s oceľou a hliníkom, rozhodovali sa medzí benzínom a naftou, pracovali na najšetrnejšom vstrekovaní. Z experimentu vzišiel A2 1.4 TDI, auto z hliníka dlhé 3,8 metra, s trojcylindrovým priamym vstrekovaním. Teoreticky vytvorili najlepšie podmienky pre cenovo prijateľnú jazdu. Tento „malý“ automobil so silou 75 PS však stojí 34 912 DEM. Spolu s extra vybavením (ako napríklad automatická klimatizácia, Hi-Fi, ale aj krytom batožinového priestoru) sa cena A2 blíži k 50 000 DEM. Na zákazníka, ktorý by tieto náročné inovácie zaplatil, však ľudia z Audi asi nemysleli.

Alebo sa orientovali podľa Mercedesu: 90 PS silný Mini A 170 CDI, s inovovanou, miesto šetriacou sandwichovou konštrukciou s dvojitým podvozkom stojí v základnom vybavení dokonca 35 844 DEM. To však nie je všetko. S klimatizáciou, hliníkovými ráfikmi, krytom batožinového priestoru a možnosťou nastavovania volantu sa cena tohto vozidla blíži k 44 000 DEM, čiže lepšia stredná trieda.

Obidve vozidlá sú však podľa výsledkov testov renomovaného nemeckého týždenníka Auto Bild z 1. decembra 2000 cenovo nadhodnotené. Ako sa zdá, iba jeden z troch porovnávaných automobilov spĺňa nároky zákazníkov – Škoda Fabia. Model z výrobnej haly našich západných susedov vychádza cenovo v prepočte na 31 782 DEM. Nie je to síce málo, avšak zákazník si za tieto peniaze príde na svoje: už v základnom prevedení sa môže Fabia pochváliť sériovou klimatizáciou ochladzujúcou dokonca palubnú skrinku, elektronicky ovládanými oknami, vykurované predné sedadlá. Samozrejmosťou je aj centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním. Najväčšie prekvapenie však čaká pod kapotou - nová pumpová dýzová TDI od spoločnosti Volkswagen. Tým necháva Fabia svoju nemeckú konkurenciu za sebou a výkonom sa približuje modelom GTI. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda iba za 10,5 sekundy s tachometrom do 200 km/h. Úplne inak sa správa trojcylindrový motor A2, ktorý rozvíja svoj temperament až pri 2000 otáčkach za minútu. Napriek tomu sa však tento, v teste najslabší motor so 75 PS, držal dobre. Od 90 PS silného Mercedesu nie je oveľa slabší, čo dokazujú aj hodnoty namerané v teste. Najlepšie kvality mimo mesta však má Škoda Fabia.

Ako to však vyzerá so spotrebou, ktorá je pre mnohých dôležitejšia ako zrýchlenie a tichý chod motora? Očakávania, ktoré boli vysoké, nedokázalo splniť ani jedno z vozidiel. So spotrebou 5,5 litra a 5,8 litra na 100 kilometrov to síce v prípade Mercedesu a Škody nie je zlé, ale hodnoty medzi 5 až 6 litrami sa dajú dosiahnuť aj s modelmi Volkswagen Golf TDI alebo Toyota Avensis D-4D. Najväčším sklamaním však bol výsledok A2. Podľa konštruktérov by mala spotreba predstavovať približne 4,3 litra na 100 km. Realita však vyzerá úplne ináč a s 5,6 litra zaostáva Audi výrazne za sľubmi konštruktérov. Niekoľko desatiniek ide síce na konto 16-palcových kolies, ktoré boli použité pri teste, avšak so sériovými pneumatikami sa výrazne zhoršuje brzdiaca dráha automobilu. Hlavným dôvodom relatívne vysokej spotreby hliníkovej konštrukcie od Audi je pravdepodobne jeho váha, ktorá sa s 1,14 tony rovná oceľovej konštrukcii Mercedesu.

Dôležitý nie je však iba výkon motora a dizajn karosérie. Nezanedbateľný je výzor a kvalita vnútorného priestoru, ako aj pohodlie. V tejto kategórii si najlepšie počínali dizajnéri z Audi, ktorého kvalita interiéru a priestorovosť presvedčí mnohých. Iba o niečo zaostal dizajn Škody, ktorá nechala Mercedes s jeho plastovým až nízkokategorickým interiérom ďaleko za sebou. Najvýraznejšie však Mercedes zaostáva za svojimi konkurentmi v zvládaní cestných nerovností. Kým Audi a najmä Škoda tieto malé „prekážky” hravo zvládajú, Mercedes si veselo poskočí. Jedna z mála vecí, ktorá sa dá Fabii vytknúť, je absencia ESP. Ani to však nebráni jej celkovému víťazstvu pri vzájomnom porovnaní. Fabia, ktorá necháva za sebou svetové značky ako Audi a Mercedes, tak to tu ešte nebolo.

(pm)

Počasie

Dnes bude oblačno až zamračené, na východe spočiatku polojasno. V priebehu dňa od západu občas dážď alebo prehánky, ojedinele aj búrky. Najvyššia denná teplota 15 až 19, vo výške 1500 m 6 stupňov. Slabý južný, k večeru na juhozápade severozápadný vietor 3 až 6 m/s. V utorok bude polojasno až oblačno a ojedinele zrážky. Na severe a východe spočiatku ešte zamračené s občasným dažďom. Najnižšia nočná teplota 9 až 5, najvyššia denná teplota 14 až 18, na juhozápade miestami okolo 20 stupňov. V stredu bude jasno až polojasno a cez deň teplo. Nočná teplota 9 až 5, denná teplota väčšinou 22 až 26 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.36 a zapadne o 20.03 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 25. 4. 2002: Bratislava 100,43, Sliač 98,23, Košice 99,13, Poprad 93,83, za 26. 4. 2002: Bratislava 99,41, Sliač 97,43, Košice 98,44, Poprad 92,98, za 27. 4. 2002: Bratislava 99,26, Sliač 97,11, Košice 98,01, Poprad 92,65.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamzamračené12
Atényoblačno18
Belehradpolooblačno18
Berlínprehánky 12
Bratislavaoblačno16
Bruselprehánky11
Budapešťoblačno17
Bukurešťoblačno19
Frankfurtdážď12
Helsinkidážď11
Istanbuljasno18
Kodaňprehánky12
Kyjevpolojasno18
Lisabonslnečno23
Londýnoblačno13
Madridpolooblačno25
Milánojasno19
Moskvaoblačno18
Oslodážď10
Parížzamračené14
Prahadážď 13
Rímpolooblačno17
Sofiaoblačno17
Štokholmdážď12
Varšavazamračené16
Viedeňoblačno16
Záhrebpolojasno17
Ženevaprehánky13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.