Hospodársky denník
USD47,566 Sk
EUR41,77 Sk
CHF28,553 Sk
CZK1,359 Sk
  Streda  3.Apríla 2002

Vážme si cudzie peniaze

Nákupná turistika je dobrým zdrojom príjmov

Viac ako 10-percentný medziročný pokles počtu vycestovaní občanov Slovenska do zahraničia, ktorý nastal v minulom roku, má hlbšie súvislosti, než akoby sme sa nazdali. Príčinou je aj nevídaný rozvoj veľkých obchodných sietí. Ich výhodná cenová ponuka a široký sortiment tovarov zadržala aj zvyčajné výjazdy našich občanov za veľkými vianočnými nákupmi. Kým v roku 2001 prekročilo hranice 18,3 milióna našich občanov, v decembri to bolo len 1,2 milióna, čo bolo o 18,7 % menej ako v decembri 2000. Devízové výdavky na cestovanie vrátane výdavkov osobnej spotreby v zahraničných menách klesli medziročne o 8,6 mil. USD (218,6 mil. Sk). Môžeme povedať, že to, čo sme ušetrili pri nákupnej turistike našich občanov v zahraničí, to sme minuli na importované tovary, za ktorých nákup domáci zaplatili štátnemu rozpočtu navyše nepriamu daň (DPH). To sú nepriame výnosy veľkých obchodných sietí. Na druhej strane sa vynára otázka, čo robia pre to, aby pritiahli pozornosť spotrebiteľov zo zahraničia, a takto im poskytli príležitosť nakupovať tovar označený ako „Made in Slovakia“. Od 1. januára totiž platí aj na Slovensku novelizácia zákona o dani z pridanej hodnoty š. 524/2001 Z. z., ktorá umožňuje fyzickým osobám (turistom) pri vývoze tovaru neobchodného charakteru v cestovnom styku refundovanie DPH. Ponuku tejto služby na rozdiel od našich európskych susedov na našom trhu vôbec nie je cítiť, a to je niečo, čo môžeme obchodným organizáciám právom vyčítať.

Turisti, ktorí navštívia Rakúsko, sú milo prekvapení - hneď pri prvom kontakte s viac ako 400 medzinárodných obchodných miest „Refund“, môžu doslova pocítiť záujem o ochranu obsahu ich peňaženky. Brožúry s názvom „ako ušetriť peniaze pri nákupe v Rakúsku“, „Nakupovanie v euro“, sú milou pozornosťou štátnych úradníkov a obchodníkov venovanou spotrebiteľom zo zahraničia, ktorí míňajú svoje peniaze mimo štátu, kde ich zarobili. Krajina, ktorá už roky poskytuje refundáciu DPH, neustáva v ponuke stále nových a ďalších služieb. Poslednou je „Tax Free Card“, ktorá uľahčuje zahraničným turistom orientáciu v predpisoch usmerňujúcich postup refundácie. Stačí ju pri nákupe ukázať pokladníkovi a vec je vybavená bez akéhokoľvek vysvetľovania jednou či druhou stranou. Na Slovensku sa akosi zatiaľ ešte nezamýšľame, ako uľahčiť turistovi míňať peniaze a navyše ho ubezpečiť, že naším najvyšším želaním je dokonca dozrieť na výhodnosť jeho nákupov. Netýka sa to len nákupu tovaru neobchodnej spotreby, ale aj nákupu akýchkoľvek služieb, ktoré zahraničný turista čerpá u nás počas svojho pobytu.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.