Hospodársky denník
USD47,566 Sk
EUR41,77 Sk
CHF28,553 Sk
CZK1,359 Sk
  Streda  3.Apríla 2002

Kto a kde vlastne stojí?

Ad: Memorandum šesťsto firiem, Hd 25. marca 2002

V prípade spomínaného memoranda ide o prezentovanie názorov skupiny podnikateľov, ktorí sa nestotožnili s riešením problematiky odpadového hospodárstva podľa platného zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V tomto zákone prijala Slovenská republika vo vzťahu k problematike odpadového hospodárstva prístup na komoditnej báze, ktorá je moderným a perspektívnym riešením problému odpadu ako celku. Prístup zakotvený v súčasnej slovenskej legislatíve má za úlohu vytvoriť a podporovať trhové podnikateľské podmienky v oblasti zberu, spracovania i zhodnocovania recyklovateľných odpadov. Toto riešenie je v súlade aj s platnou európskou legislatívou.

V rámci medzirezortného pripomienkového konania sa v súčasnosti prerokúva návrh zákona o obaloch a o odpadoch z obalov. Vznik oprávnenej organizácie, ktorej sa v alternatívnom návrhu tohto zákona dožadujú autori memoranda, je rizikovým a nesystémovým krokom, kde sa záujmy a potreby spoločnosti a podnikateľskej sféry Slovenskej republiky v oblasti riešenia odpadov

dostanú do rúk

netransparentnej a ťažko kontrolovateľnej privátnej inštitúcie. V nej má byť podľa zákona vo forme vlastníkov akcií zastúpený úzky okruh podnikateľských subjektov, zväčša výrobcov finálnych produktov, najmä zahraničných a nadnárodných spoločností. Slovenskí výrobcovia surovín, polotovarov a obalového materiálu im budú pri riešení problémov odpadov z vlastnej produkcie vydaní na milosť a nemilosť.

Z predstáv autorov memoranda vyplýva aj ďalší negatívny dôsledok, a to dvojaké toky odpadov, zvlášť odpady z obalov a zvlášť iný odpad. Účinný a efektívny systém riešenia odpadového hospodárstva Slovenskej republiky, ako aj logika spracovania materiálových prúdov jednotlivých typov odpadov však jednoznačne vyžaduje komplexný prístup k riešeniu zhodnocovania odpadov. Takúto schému považujeme navyše za najvhodnejšiu aj z hľadiska ekonomickej efektívnosti celého systému. Čo sa týka ďalších deklarovaných požiadaviek autorov memoranda, ide vo všeobecnosti o nástojčivé opakovanie vlastných argumentov a o nastoľovanie problémov, ktoré zďaleka

nie sú také,

ako ich autori memoranda prezentujú. Súčasné riešenie problematiky odpadov vrátane odpadov z obalov zodpovedá legislatívnym normám EÚ a navyše podľa stanoviska jej predstaviteľov je spôsob dosiahnutia cieľov v oblasti odpadového hospodárstva vecou vnútornej legislatívy jednotlivých štátov. Jasné určenie cieľov recyklácie a zhodnotenia uvádza Program odpadového hospodárstva SR, ktorý nedávno prijala vláda SR. Tento materiál je podľa zákona č. 223/2001 Z. z. záväzný pre činnosť Recyklačného fondu, ako aj na kumulovanie a poskytovanie v ňom zhromažďovaných prostriedkov. Pri plnení cieľov odpadového hospodárstva sa podľa súčasnej legislatívy povinné subjekty môžu rozhodnúť pre riešenie individuálnou cestou alebo prostredníctvom zmluvného partnera. Výhody vlastného riešenia, ktoré autori na záver memoranda spomínajú, ostávajú zväčša v rovine všeobecných proklamácií

a žiadna z ponúk

nie je hodnoverne doložená. Ciele, ktoré táto ponuka prezentuje, sa však dajú dosiahnuť (a dosahujú) jednoduchšie, súčasným spôsobom riešenia problematiky odpadov v zmysle platného zákona o odpadoch. Na záver ešte jedna pripomienka k spomínaným 600 organizáciám. Časť z nich podporila stanovisko prezídia Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ), ktoré sa stotožnilo so súčasným riešením problematiky odpadov a tiež obalov v súlade s platnou komoditnou koncepciou. Zo spomínaného memoranda však vyplýva, že niektoré organizácie či osoby stotožňujúce sa s týmto stanoviskom sa súčasne stotožňujú aj s názormi autorov memoranda. Otázkou teda je, na ktorej strane vlastne stoja.

RNDr. Ivan Zuzula, CSc.,

riaditeľ Recyklačného fondu

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.