Hospodársky denník
USD46,501 Sk
EUR42,037 Sk
CHF28,717 Sk
CZK1,383 Sk
  Utorok  30.Apríla 2002

Jadranský optimizmus

Niko Bulič: Hostia sú takí, aká je ponuka

„Na tento rok plánujeme nárast návštevnosti o 5 percent a ešte lepšie finančné výsledky,“ uvádza pred začiatkom letnej turistickej sezóny riaditeľ Chorvátskeho turistického združenia Niko Bulič. V absolútnych číslach by to malo znamenať, že príjmy z turistického ruchu dosiahnu v roku 2002 hranicu štyroch miliárd dolárov (približne 190 miliárd Sk, keď v minulom roku to bolo takmer 3,8 miliardy USD), čo predstavuje asi 15 % hrubého domáceho produktu krajiny. Počet turistov na Jadrane dosiahne 8,3 milióna, z čoho 7,3 milióna má byť zahraničných návštevníkov. Počet prenocovaní v roku 2002 sa odhaduje na 48 miliónov.

V Chorvátsku očakávajú aj nárast počtu slovenských hostí a prekročenie vlaňajšej hranice 203-tisíc. Optimizmus sa zakladá na cieľavedomej investičnej stratégii. Investície do hotelových zariadení a iných objektov turistického ruchu v Chorvátsku majú v tomto roku dosiahnuť pol miliardy kún (asi 2,8 miliardy Sk). Osobitný dôraz sa kladie na rozvoj malého podnikania. „Rodinným firmám“ chce štát v rámci programu Podnet k úspechu umožniť čerpanie výhodných úverov s 1- až 5-percentnými úrokmi. Z hľadiska slovenských turistov sú zaujímavé najmä projekty budovania dopravnej infraštruktúry, ako aj zavádzanie nových železničných liniek. Do roku 2004 by mala byť dokončená diaľnica Záhreb - Rijeka a do roku 2005 Záhreb - Split. Už na túto zmluvnú sezónu je však dohodnutých 12 zmluvných vlakov na linke Bratislava - Split, ako aj dvakrát týždenne pravidelné letecké linky Bratislava - Split a Bratislava - Zadar.

Na otázku Hd, či v tomto roku očakávajú nárast turistickej spotreby mimo základnej penziónovej ponuky, keďže v minulých rokov bola na nižšej úrovni, ako by sa dalo očakávať vzhľadom na počet turistov, Niko Bulič povedal: „O tom, či je spotreba vysoká alebo nízka, sa dá vždy diskutovať. Myslím si, že je reálna a zodpovedá ponuke.“ Zdôraznil však, že v Chorvátsku si uvedomujú potrebu rozšíriť obsah a rozsah ponuky, ak chcú k moru prilákať nových turistov. „V súčasnosti sú stále hlavnými dôvodmi pre návštevu Chorvátska slnko a voda, v budúcnosti by sme chceli vybudovať sieť cyklistických a turistických trás, ako aj rozšíriť možnosti rybolovu, potápania, oberania olív a hrozna,“ uviedol N. Bulič. Zdôraznil, že v tomto smere by mal hlavnú úlohu zohrávať súkromný sektor, pričom by jedným z impulzov mal byť práve spomínaný vládny program Podnet k úspechu. „Neexistujú zlí hostia, hostia sú takí, aká je ponuka,“ zdôraznil N. Bulič.

Rastislav Boldocký

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.