CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude polojasno, miestami pri časom zväčšenej oblačnosti prehánky, najmä na horách. Najvyššia denná teplota 16 až 20, na juhu okolo 22 stupňov. Južný až juhozápadný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 6 stupňov.V stredu bude jasno až polojasno, cez deň teplo. Nočná teplota 9 až 5, denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno a naďalej teplo. Nočná teplota 12 až 8, v horských dolinách 6, denná teplota 23 až 28, na severe okolo 21 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.35 a zapadne o 20.04 hod.Amsterdam | zamračené | 12 |
Atény | oblačno | 19 |
Belehrad | polooblačno | 19 |
Berlín | dážď | 12 |
Bratislava | polooblačno | 18 |
Brusel | dážď | 12 |
Budapešť | polooblačno | 19 |
Bukurešť | oblačno | 20 |
Frankfurt dážď | 13 | |
Helsinki | dážď | 11 |
Istanbul | malá oblačnosť | 22 |
Kodaň | prehánky | 12 |
Kyjev | oblačno | 16 |
Lisabon | polooblačno | 23 |
Londýn | oblačno | 13 |
Madrid | malá oblačnosť | 27 |
Moskva | dážď | 16 |
Oslo | dážď | 10 |
Paríž | oblačno | 16 |
Praha | občasný dážď | 14 |
Rím | polojasno | 21 |
Sofia | oblačno | 15 |
Štokholm | dážď | 12 |
Varšava | občasný dážď | 13 |
Viedeň | polooblačno | 19 |
Záhreb | oblačno | 17 |
Ženeva | polooblačno | 21 |
|
|
|