|
|||||||||||||||||
Piatok 5.Apríla 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hra o ďalších šesť podnikovPriamy predaj vopred vybranému nadobúdateľovi Na Slovensku pôsobilo 17 štátnych podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Tieto podniky, teraz už akciové spoločnosti, spravujú vozidlový park, ktorý tvorí vyše 5000 autobusov, ich priemerný vek je približne 11 rokov. Cieľom nadchádzajúcej privatizácie je teda nielen zmena vlastníckych vzťahov, ale aj zabezpečenie dostatočných zdrojov na obnovu vozidlového parku. Po rozhodnutí o predaji bratislavskej a dunajskostredskej SAD-ky v posledný marcový týždeň, privatizácia podnikov SAD pokračuje. Počas nasledujúcich týždňov môžu záujemcovia predložiť ponuky na privatizáciu ďalších šiestich podnikov SAD - Košice, Nové Zámky, Nitra, Banská Bystrica, Humenné, Prešov. Záväzné termíny na predloženie ponúk boli stanovené individuálne pre každý podnik v informačnom memorande, ktoré dostali záujemcovia o privatizáciu. V posledných dvoch týždňoch sa konali v jednotlivých podnikoch obhliadky pre potenciálnych záujemcov. Takúto možnosť však využil iba minimálny počet subjektov. Napríklad podnik v Banskej Bystrici si prezreli dvaja záujemcovia z avizovaného počtu 21, Nitru si prehliadli traja zo 17, Košice traja z 13 a Nové Zámky dvaja z 22 záujemcov. Slovenská ratingová agentúra (SRA) vypracovala analýzu hodnotenia SAD Košická dopravná spoločnosť, ktorá odhaľuje výrazný rozdiel medzi trhovou a účtovnou hodnotou majetku. Situácia v podnikoch SAD je dlhodobo komplikovaná, pretože prevádzkovatelia autobusovej dopravy nedokážu vyprodukovať dostatok zdrojov na obnovu vozidlového parku. Priemerný vek autobusov napríklad v SAD KDS Košice je viac ako jedenásť rokov, pričom svetoví producenti autobusov odhadujú ich životnosť na šesť rokov a ich účtovná životnosť je osem rokov. Životnosť autobusového parku je silne ovplyvnená aj kvalitou používaných ciest a komunikácií I., II. a III. triedy, ktoré nedosahujú svetovú štandardnú úroveň. Štát sa preto rozhodol riešiť túto situáciu privatizáciou, od ktorej očakáva prílev kapitálu na obnovu vozidlového parku, zabezpečenie funkčnosti a vyššej kvality autobusovej prepravy. Na základe stanoviska uvedeného v informačnom memorande vláda očakáva kúpnu cenu za jednotlivé podniky minimálne na úrovni nominálnej hodnoty akcií. Nominál vychádza z účtovnej hodnoty majetku podnikov určených na privatizáciu. Medzi jednotlivými prevádzkovateľmi autobusovej prepravy sú však veľké rozdiely, ktoré vyplývajú z regionálnych špecifikácií a rôznych rizík týkajúcich sa jednotlivých podnikov. Podľa vyjadrenia Ing. Ľubomíra Geršiho, riaditeľa SAD Košická dopravná spoločnosť Košice, hospodárenie spoločností zabezpečujúcich autobusovú dopravu výrazne ovplyvňuje úroveň nezamestnanosti, ktorá nepriamo úmerne pôsobí na hybnú silu obyvateľstva. Je logické, že pri vysokej nezamestnanosti sa hybná sila obyvateľov úmerne znižuje. Kúpna sila je nízka, ľudia nemajú na cestovanie peniaze, a preto ho obmedzujú iba na nevyhnutné prípady. Tým sa znižujú tržby podniku na jeden kilometer. Riaditeľ SAD Nové Zámky, Ing. Anton Morvay, dodáva: Poskytovanie prepravných služieb v autobusovej preprave sa uskutočňuje v ekonomickom prostredí neregulovaných cien nákladových vstupov a regulovaných cien výkonových výstupov, čo taktiež značne ovplyvňuje hospodárenie podniku. Prevádzkovatelia autobusovej prepravy totiž v zmysle zákona poskytujú prepravné služby vo verejnom záujme. To znamená, že zabezpečujú aj vysoko nerentabilné spoje, a preto by im mal štát vykrývať preukázateľné straty z tejto činnosti. Štát však už niekoľko rokov v plnom rozsahu tieto straty nehradí. Ďalším faktorom ovplyvňujúcim efektívnosť poskytovania služieb autobusovej prepravy sú tzv. prepravné prúdy. Koncové stanice, ako napríklad Bratislava alebo Košice ťažia z ich lokalizácie a prepravia podstatne viac cestujúcich. Podniky SAD v oblastiach s vysokou nezamestnanosťou a so slabými prepravnými prúdmi majú preto odlišné podmienky hospodárenia. Tieto faktory účtovná hodnota majetku, samozrejme, nezohľadňuje. Je preto otázne, do akej miery bude pre investorov v niektorých regiónoch Slovenska akceptovateľná kúpna cena za privatizáciu 49-percentného podielu akcií minimálne na úrovni nominálu, po zvážení všetkých regionálnych faktorov a zohľadnení individuálnych rizík. Ing. Ján Vrba, riaditeľ SAD Nitra, na okraj privatizácie uviedol : Počas celej prípravy procesu transformácie a privatizácie štátnych podnikov SAD štát deklaroval a zdôrazňoval zachovanie systému verejnej cestnej hromadnej dopravy, pretože je dobre prepracovaný a pre spoločnosť nevyhnutný. Nevynímajúc ekologický aspekt. Je však otázne, či naozaj ide o zachovanie systému, keď sa štát snaží predať za čo najvyššiu cenu v prostredí, ktoré nie je ekonomicky a právne stabilizované. Nie je totiž logické, aby ten, kto preplatí cenu, vykonával naďalej stratovú dopravu a suploval tak nedostatok zdrojov štátu. Každý kupuje s cieľom návratnosti vložených prostriedkov a domnievam sa, že noví majitelia dôraznejšie prinútia štát platiť za objednané výkony, alebo jednoducho prestanú objednávku plniť. Je možné, že do takej miery, že súčasný systém prestane byť funkčným a stratové linky sa budú rušiť. Proces privatizácie SAD mešká a nepokračuje v súlade s harmonogramom, ktorý schválila vláda v júli roku 2000 a aktualizovala v auguste roku 2001. Na základe uvedených údajov je nevyhnutné zavŕšiť privatizáciu v čo najkratšom čase a zabezpečiť tak jej efektívne fungovanie. Riaditeľ SAD v Banskej Bystrici Ing. Igor Korniet zdôrazňuje, že: Proces privatizácie je nevyhnutný. Prinesie efektívnejší spôsob narábania s majetkom a reštrukturalizáciu jednotlivých činností. Z dôvodu zvýšenia efektívnosti a uplatnenia nového Zákonníka práce dôjde k zvýšeniu počtu niektorých pracovných miest, najmä vodičov. Zo sedemnástich podnikov určených na privatizáciu sa zatiaľ odpredali dva podniky, keď v závere marca vláda schválila rozhodnutie o privatizácii spoločnosti SAD Bratislava a SAD Dunajská Streda. Nadobúdateľom 49-percentného podielu v SAD Bratislava sa stala švédska spoločnosť Connex Transport AB a SAD Dunajská Streda odkúpi spoločnosť Dunajskostredská autobusová doprava. Koncepcia privatizácie vychádza z predaja 49 % akcií spoločnosti SAD metódou priameho predaja vopred vybranému nadobúdateľovi a dočasného zachovania 51 % akcií vo vlastníctve FNM. Časť prostriedkov, ktoré zaplatí kupujúci Fondu národného majetku, použije fond na navýšenie základného imania a druhú časť týchto prostriedkov použije investor na navýšenie základného imania tak, aby po prvej etape bol zachovaný 51-percentný podiel FNM. V privatizačných ponukách si budú nadobúdatelia môcť uplatniť predkupné právo na ďalšie akcie v rozsahu 7 - 17 % akcií po splnení záväzkov z kúpnej zmluvy, najskôr však po šiestich mesiacoch odo dňa, keď sa stali akcionármi spoločnosti. Po predaji tohto podielu bude zostávajúci kontrolný balík 34 % akcií prevedený na vyššie územné celky. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |