Hospodársky denník
USD47,328 Sk
EUR41,72 Sk
CHF28,534 Sk
CZK1,369 Sk
  Piatok  5.Apríla 2002

Autá v hypermarketoch

Španielsko spustilo otvorenú súťaž pri predaji

Španielske veľkoobchodné reťazce stavili na novú formu predaja automobilov ešte pred uplatnením novej úpravy EÚ o liberalizácii predaja, ktorá vstúpi do platnosti v októbri tohto roka. Najznámejšia sieť obchodných domov El Corte Inglés s 11 predajňami, sledovaná Alcampom, ktoré už otvorilo svoju predajňu v Madride, bude doplnená od začiatku marca o predajňu baskickej skupiny Eroski v Basauri a v ďalších dvoch jej obchodných centrách.

Many Cars System, spoločnosť so zastúpením banky BBVA predáva vozidlá v 8 madridských a 3 barcelonských predajniach El Corte Inglés už od októbra 2000. Alcampo otvorilo prostredníctvom svojej firmy Unoauto predajňu v madridskej štvrti Mortalaz pred pár týždňami. Aj preto sieť Carrefour oznámila, že študuje podmienky na rozbeh tejto činnosti vo svojich predajniach.

Táto skutočnosť vyvoláva neistotu v radoch združení výrobcov a koncesionárov, ktoré presadzujú tradičnú formu predaja. Federácia koncesionárov značkových predajní FACONAUTO namieta, že liberalizácia predaja áut v EÚ znamená, že tieto obchodné reťazce môžu iba sprostredkovať kúpu automobilov, ale nikdy nie realizovať ich predaj. Generálny sekretár FACONAUTO Blas Vives vyjadril názor, že hypermarkety zavádzajú zákazníkov a vyvolávajú zmätok, pretože európsky normatív dovoľuje získať nový automobil iba u oficiálneho predajcu, a teda pozícia všetkých ostatných subjektov je iba sprostredkovateľská. Napriek tomu reklamné akcie, ktoré sľubujú nákup automobilov za ceny podľa jednotlivých typov a značiek o 1000 až 3000 EUR lacnejšie než u značkových dílerov, sú silným argumentom pre zákazníkov. Tieto nové formy predaja umožnia vybrať si na jednom mieste z 15 alebo viacerých značiek automobilov a kupujúci dostane kľúče od auta na tom istom mieste, kde si ho vyberie.

Nová úprava, ktorú navrhuje komisár EÚ Mario Monti, zjednodušuje vzťahy medzi výrobcami a koncesionármi, eliminuje geografické bariéry a umožňuje vytvárať zmluvné vzťahy so servisnými dielňami. Podľa názoru komisie EÚ je neakceptovateľná skutočnosť, že v spoločnom priestore EÚ dosahujú rozdiely v cene toho istého modelu automobilu až 30 %. Otvorená súťaž pri predaji má znížiť ceny, tak ako to bolo i pri iných druhoch tovaru. Značkoví díleri namietajú, že sa otvorením trhu s automobilmi zníži kvalita a „pridaná hodnota“ poskytovaná pri predaji zákazníkovi. Skvalitnenie poskytovaných služieb je však na druhej strane práve jedným z hlavných reklamných hesiel nových firiem, ktoré sa práve etablujú na trhu. Predaj „veľkoplošným spôsobom“ však nemá byť liberalizovaný do takej miery, ako ho očakávajú. Montiho koncepcia v tejto fáze konzultácií je jasná v tom, že výrobca nie je povinný dodávať automobily hypermarketom ani predajcom operujúcim len na Iiternete.

Igor Bláha

Vedúci OBEO Madrid

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.