Hospodársky denník
USD47,328 Sk
EUR41,72 Sk
CHF28,534 Sk
CZK1,369 Sk
  Piatok  5.Apríla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude malá, miestami zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 10 až 14, na severe miestami okolo 7 stupňov. Severný až severovýchodný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. V sobotu bude polooblačno, vo východnej polovici krajiny až oblačno a miestami prehánky, od asi 800 m snehové. Nočná teplota 0 až -4, v horských dolinách okolo -6, denná teplota 6 až 11, na severe okolo 4 stupne. V nedeľu bude polooblačno, v horských oblastiach časom až oblačno a miestami snehové prehánky. Nočná teplota -2 až -6, v dolinách okolo -8, denná teplota 6 až 10, na severe okolo 3 stupne.Slnko vyjde zajtra o 6.21 a zapadne o 19.28 hod.

Amsterdamjasno13
Aténypolooblačno17
Belehraddážď8
Berlínpolooblačno10
Bratislavaoblačno12
Brusel jasno16
Budapešťzamračené11
Bukurešť zamračené9
Frankfurt polooblačno15 
Helsinkipolojasno-1
Istanbuldážď10
Kodaňjasno8
Kyjevzamračené6
Lisabondážď15
Londýnjasno17
Madridzamračené12
Moskvaprehánky-1
Oslojasno8
Parížoblačno18
Prahaoblačno9
Rímzamračené15
Sofiadážď6
Štokholmjasno8
Varšavapolooblačno7
Viedeňzamračené13
Záhrebdážď12
Ženevapolooblačno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.