Hospodársky denník
USD46,896 Sk
EUR42,469 Sk
CHF29,2 Sk
CZK1,393 Sk
  Piatok  10.Mája 2002

Začíname opäť v bode nula

Komentuje Eleonóra Bujačková

Dávnejšie v minulosti sme radi zdôrazňovali tézu, že najlepšie sa zručnosti získavajú v praxi. Aj preto sa vysokoškolské posluchárne presúvali priamo do výrobných podnikov, aby absolventi najmä technických smerov štúdia dokázali okamžite reagovať na potreby praxe. Desať rokov transformácie spoločnosti školu výrazne poznamenalo. Žiaľ, väčšinou negatívne. Niekdajšie zväzky sa popretrhávali, na reálny kontakt vedy, výskumu, školy s praxou nezvýšili peniaze. Vypomstilo sa nám to, a tak teraz opäť začíname, takrečeno v bode nula. Pritom skúsení praktici a „školáci“ vedia, že šancou pre slovenskú ekonomiku sú akési integrované centrá, kde by došlo k prepojeniu priemyslu, konkrétneho podniku a školy. Priemysel je totiž lepšie pripravený vykryť materiálové a prístrojové vybavenie takéhoto pracoviska ako škola. A bolo by to aj logické, veď nemôžeme donekonečna fungovať rozdelení na teoretický front a na úplne odlišnú prax ako dva oddelené svety. Mal by to byť jeden prepojený systém. Preto by bolo obojstranne prospešné, ak by boli priamo vo fabrikách detašované pracoviská škôl, ktoré by riešili konkrétne úlohy.

V súčasnej ekonomike má aplikovaný výskum čoraz väčší význam. Nemôžeme žiť iba z medzinárodných grantov a vlastne iba malou čiastočkou sa zapájať do celosvetového výskumu a vývoja. Pre kooperáciu škôl a priemyslu treba vytvoriť nové podmienky. Pravdou je aj to, že súčasnými kritériami pre habilitácie a inaugurácie školstvo si vytvorilo skleník, do ktorého čerstvý vietor praxe sotva zavanie. Vo vývoji nášho školstva postupnými zmenami - nie vždy domyslenými - sa stal takmer nefunkčným celý systém. Ľudia z praxe sú danými podmienkami a vývojom vzťahov doslova „odvrhovaní“. Tento stav v konečnom dôsledku vedie k degradácii vzdelania a k degradácii spoločnosti. Takže nevyhnutnosť rekonštruovania nášho vysokého školstva, aby mohlo byť obohacované o najdôležitejšie poznatky súčasnej praxe, je mimoriadne aktuálna. Aby študenti nečerpali vedomosti iba z kníh, ale aj zo skutočného života. Ak nedôjde k symbióze teórie a praxe, problém sa bude iba prehlbovať. Je potrebné urobiť dôkladnú analýzu a zaviesť nový systém. Škola tým môže len získať. Niečo treba urobiť, pretože pomaly sa blížime k situácii, že podniky jednoducho nebudú potrebovať absolventov, ktorí nie sú dostatočne pripravení pre výrobu.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.