Hospodársky denník
USD46,896 Sk
EUR42,469 Sk
CHF29,2 Sk
CZK1,393 Sk
  Piatok  10.Mája 2002

Cieľ majú, cestu poznajú

Stredisko informatiky v rozdelenej železnici

Informatika v celom svete napreduje míľovými krokmi. Nielenže zasahuje a priam si podmaňuje ďalšie oblasti činností, ale je aj zdrojom tvorby čoraz väčšej časti HDP jednotlivých krajín. Nie je to inak ani na slovenských železniciach, a to najmä teraz, v čase ich pokračujúcej transformácie. Spolutvorcom koncepcie zavádzania informatiky v podmienkach železničiarov, riešiteľom a spoluriešiteľom informačných systémov, prevádzkovateľom a udržiavateľom informačných systémov a výpočtovej techniky v sieťovom a komunikačnom prostredí je Stredisko informatiky ŽSR. Riaditeľ Strediska informatiky ŽSR Ing. Juraj Havrilla nám zdôraznil: „Našou úlohou je vytvoriť integračné prostredie pre indikáciu požiadaviek používateľov a potenciálnych používateľov a partnerov s osobitným zreteľom na najväčšieho používateľa Železničnú spoločnosť. To je pre nás cesta, ako vytvárať predpoklady účelných a ekonomicky efektívnych aplikácií s cieľom prispieť k hospodárskemu rastu ŽSR, ale aj ich partnerov. Pôsobením v tomto odvetví, kde je

veľa priestoru

pre užitočnú a zmysluplnú prácu, vidím prítomnosť a budúcnosť nášho strediska. Sme schopní doviesť každú spoluprácu s našimi partnermi k úspechu. Snažíme sa informatiku dostať do prísneho ekonomického rámca. Na tejto úlohe pracujeme už vyše pol druha roka a cieľom je sprehľadniť nákladovosť jednotlivých projektov, ktorých máme vyše stovky, a to s maximálnym vylúčením účtovania nákladov na centrum (Generálne riaditeľstvo ŽSR či Ústredie Železničnej spoločnosti). To je, samozrejme, spojené s potrebou maximálneho stransparentnenia nákladov na projekt a na používateľa. Trhové prostredie v takom náročnom segmente trhu, akou informatika nesporne je, nás však núti každú činnosť sledovať cez ekonomicko-obchodnú prizmu s technickými nárokmi zodpovedajúcimi svetovému trendu, čo v železničiarskom prostredí nie je vždy samozrejmé. Nové projekty či ich časti musia mať vždy pred sebou jasne definovaný

ekonomický zámer

od používateľa. V tejto súvislosti vieme s partnermi spolupracovať a vieme skĺbiť naše technické znalosti so situáciou na trhu.“ Účasť Strediska informatiky ŽSR na medzinárodných projektoch (PEAGE III - dopravná cesta, MERITS - osobná preprava, ISR - nákladná preprava, webové stránky OSŽD a pod.) či ocenenia, ktoré získali nielen doma, ale aj v zahraničí (zlatá medaila ŽelRail v Martine, Success Award 2001 firmy Bentley Pensylvania USA a ďalšie), vytvárajú predpoklady na bezchybné fungovanie strediska i na poskytovanie komplexných služieb pre partnerov. Riaditeľ J. Havrilla na okraj ich činnosti zdôraznil: „V práci vyžadujeme jednoznačnú a menovitú identifikáciu odberateľa a dodávateľa. Táto potreba sa nestretáva vždy s plným pochopením. Avšak bez definovania kompetencií a zodpovednosti, prípadne vzájomných práv a povinností, si korektnú spoluprácu ťažko predstaviť. V tomto duchu chceme urýchlene zaviesť softvérom podporované riadenie projektov. Stále sa snažíme zvyšovať

úroveň a kvalitu

našich služieb, Spomenúť môžem zavedenie služby hot-line na pomoc všetkým používateľom našich informačných systémov a zariadení či v rámci nej orientáciu na kategorizáciu problémov v prvom rade podľa ekonomickej a nie technickej závažnosti. Potreba nasadzovania bezchybných aplikácii však súčasne vyvoláva aj potrebu nasadenia, teda definovanie tzv. testerov - či už vo forme softvéru alebo ľudí. Uvedenej línii zodpovedá úloha zameraná na konsolidáciu serverov či v blízkej budúcnosti realizovaná konsolidácia vybraných služieb informačných technológií. Splnenie týchto úloh spolu s dodávkou nových koncových zariadení by mali vytvoriť všetky predpoklady na poskytovanie dostatočne mohutného a bezpečného výpočtového výkonu a vytvoriť systémové predpoklady na realizáciu náročných aplikačných úloh.“ Elektronizácia je schopná podporiť všetky procesy tak v ŽSR, ako aj v Železničnej spoločnosti. Jasne definované ciele a nadväzne úspešná realizácia môžu priniesť toľko

očakávaný efekt

v podobe znižovania nákladov, úspory práce a zvýšenie tržieb. Informatizácia však môže byť úspešná jedine tam, kde sa stane súčasťou procesu a nie iba jeho paralelným sprievodcom, ako to neraz vidíme v našej hospodárskej praxi.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.