Hospodársky denník
USD46,896 Sk
EUR42,469 Sk
CHF29,2 Sk
CZK1,393 Sk
  Piatok  10.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Aby Váh bol dopravný koridor

Pomohol by druhý stupeň vodného diela na Dunaji, sú aj iné možnosti

Slovenskí vodohospodárski a plavební odborníci rozpracovali niekoľko variantov prieplavného prepojenia Váhu na rieky v ČR a v Poľsku. Ide o smerovanie prieplavného prepojenia cez rieku Kysucu, Jablunkovský priesmyk a rieku Olšu. V rámci výskumných úloh Výskumný ústav dopravný Žilina urobil ešte v roku 1994 a následne v rokoch 1996 a 1997 informatívny marketingový prieskum tovarových prúdov od slovenských hospodárskych subjektov, ktoré by mali záujem o prepravu po tejto vodnej ceste. V roku 2001 prieskum aktualizovali. Podľa ministerstva pôdohospodárstva, ktoré vypracovalo o tejto problematike informatívnu správu pre vládu SR, z prieskumu vyplynulo, že potenciálne prepravné nároky na Vážsku vodnú cestu na obdobie od roku 2001 do roku 2010 sa pohybujú v rozpätí 2,3 až 2,7 milióna ton ročne. V týchto odhadoch nie sú zahrnuté možnosti medzinárodných dopravných potrieb zo susedných štátov,

ba ani tranzit,

prípadne presun časti medzinárodnej prepravy doteraz uskutočňovanej po železnici a cestách. Prieskum ukázal, že hlavným bodom pre kombinovanú dopravu by sa v prípade tejto vodnej cesty stal prístav Žilina. Ak návrh projektu kompetentní prijmú, vytvoria sa základné podmienky, aby príslušné orgány mohli vstúpiť do rokovania s partnermi v ČR a Poľsku. Tým táto dopravná vodná tepna nadobudne značný význam, ktorý jej prisudzuje aj Európska dohoda o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu. Podľa ministerstva pôdohospodárstva je návrh projektu Vážskej vodnej cesty koncipovaný tak, že využíva už vybudované objekty na celom úseku rieky. Ich lokalizácia a technický stav umožňujú vytvorenie štyroch úsekov. Ministerstvo pôdohospodárstva, ako deklaruje, vie o záujme nadnárodnej investorskej spoločnosti prepojenej s jednou z medzinárodných bánk o financovanie výstavby prieplavného prepojenia Vážskej vodnej cesty. Významné úpravy by bolo potrebné vykonať nielen na úseku č. 4 Žilina - Bohumín, ale aj na úsekoch 1 až 3 medzi

Komárnom a Sereďou

(89 km), Sereďou a Púchovom (120 km) a napokon aj Púchovom a Žilinou (41 km). Museli by dôjsť k zladeniu záujmov troch odvetví - dopravy, energetiky a vodného hospodárstva. Na úrovni vodohospodárskych a plavebných odborníkov Slovenska, Česka a Poľska trasu 4. úseku Vážskej vodnej cesty prerokovali a schválili. Navrhnutá trasa plavebného prieplavu Žilina - Bohumín je východiskovým podkladom na ďalšie a detailnejšie spracovanie projektového riešenia tranzitnej vodnej cesty. Podrobnejšia projektová dokumentácia sa stane základom kvalifikovaných odhadov finančných nákladov, a tým aj určenia harmonogramov, postupov a nákladov na výstavbu. Podkladom je však prijatie trojstranného memoranda o porozumení pri realizácii prieplavného prepojenia medzi zodpovednými ministerstvami. Celé toto úsilie by malo vyústiť do uzavretia trojstrannej medzivládnej dohody o výstavbe prieplavného prepojenia Vážskej vodnej cesty na Oderskú vodnú cestu. Váh je najvýznamnejšia a najdlhšia slovenská rieka majúca veľký vodohospodársky, energetický a dopravný význam. Pozdĺž jeho toku historicky vznikla

vysoká koncentrácia

obyvateľstva a priemyslu. Svojou geografickou polohou - severojužnou orientáciou, a tým, že v mieste svojho ústia do Dunaja má takmer stredovú polohu na transeurópskej vodnej magistrále Dunaj - Mohan - Rýn, predstavuje významné miesto v európskych dopravných koridoroch. Stály výbor pre vnútrozemskú plavbu pri Európskej hospodárskej komisii OSN v Ženeve zaradil Vážsku vodnú cestu v roku 1995 do zoznamu budúcich medzinárodných ciest a priradil jej medzinárodný identifikačný kód E 81. Následne, v rámci III. Paneurópskej konferencie ministrov dopravy v Helsinkách (jún 1997), na ktorej určili trasy európskych dopravných koridorov, prijali aj Európsku dohodu o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu, známu pod skratkou Dohoda AGN, medzi ktoré zaradili aj rieku Váh. Touto dohodou sa potvrdil geografický a dopravný význam Vážskej vodnej cesty. V súčasnosti je rieka Váh takmer celá upravená a sú na nej vybudované vodohospodársko-energetické diela, z ktorých iba niektoré majú zariadenia umožňujúce plavbu lodí. Momentálne je za určitých obmedzujúcich podmienok

splavný dolný úsek

Váhu od Serede po Komárno. Úvahy o vybudovaní vodnej cesty po Váhu a jej prieplavného napojenia na iné vodné cesty existujú od začiatku 20. storočia, keď sa začalo s využívaním rieky na energetické účely. Uvedením Vodného diela Selice v roku 1998 do prevádzky je tento úsek Váhu splavný s určitými obmedzeniami, spôsobenými neusporiadanými vzťahmi s Maďarskom v otázke pokračovania dostavby dolného stupňa Sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros podľa rozsudku Medzinárodného súdneho dvora v Haagu. Spätné vzdutie Váhu v dôsledku realizácie dolného stupňa na Dunaji by zabezpečilo stabilné plavebné podmienky až po Vodné dielo Selice. V prípade nesúhlasu sa bude musieť v rámci Vážskej vodnej cesty vybudovať Vodné dielo Kolárovo. V prvom úseku by bolo potrebné vykonať

deväť rozsiahlych

úprav a prehĺbenie koryta Váhu, ako aj rekonštruovať viaceré objekty, napríklad aj železničný most v Šali. Na druhom úseku Sereď - Púchov je predpokladom na splavnenie vybudovanie derivačného vodného diela Sereď - Hlohovec, rekonštrukcia Biskupického a Nosického kanála a postavenie plavebných komôr s rozmermi 12 x 110 m na jestvujúcich energetických stupňoch. V tomto úseku by išlo o investície, ktoré predstavujú viac ako dvadsať stavieb. Ide napríklad o plavebné komory, ale aj viaceré prístavy - v Hlohovci, Novom Meste nad Váhom, Trenčíne, Dubnici a Púchove. Prestavať by sa museli viaceré mosty. Na treťom úseku medzi Púchovom a Žilinou je predpokladom splavnosti rekonštrukcia energetických kanálov a doplnenie energetických diel o plavebné komory. V tomto úseku by bolo treba realizovať 10 stavieb a investícií, ako sú plavebné komory, cestné mosty, ale aj prístavy v Považskej Bystrici a Žiline. Štvrtý úsek Žilina - Bohumín predstavuje prieplavné prepojenie Vážskej vodnej cesty s vodnou cestou na rieke Odra. To v konečnom dôsledku umožní spojenie Dunaja na Odru a ďalšie pokračovanie na prístavy Baltského mora. V podstate to znamená vybudovať

plavebnú dráhu

v koryte rieky Kysuca v úseku Žilina - Čadca. Za Čadcou by prechádzala trasa prieplavu do umelého kanála smerujúceho do Jablunkovského priesmyku a do údolia rieky Olše (územie ČR) a jeho zaústenie do rieky Odry pri Bohumíne. Myšlienku prepojenia Váhu s Odrou na poľskej strane podporuje tiež plánovaný poľský projekt programu integrovaného vodného hospodárstva v povodí Odry známy pod názvom Programu Odra 2006. Súčasťou integrovaného vodného hospodárstva je riešenie dopravnej funkcie rieky Odra a uvažuje sa s jej splavnením na celom toku. Realizácia prieplavného prepojenia Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín by sa dosiahla vybudovaním 16 stavieb, ako sú viaceré prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlá. Na tieto stavby nadväzuje rovnaký počet na území ČR a deväť stavieb na území Poľska.

Vladimír Turanský

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno a miestami najmä na strednom Slovensku prehánky a búrky. Najvyššia denná teplota 20 až 24, v južnej polovici územia miestami okolo 26 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 12 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7 m/s.V sobotu bude oblačno, časom až polojasno, miestami prehánky alebo búrky. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 24 až 28 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, cez deň miestami až oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 24 až 28 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.19 a zapadne o 20.18 hod.

Amsterdamoblačno21
Aténypolojasno27
Belehradoblačno21
Berlínpolooblačno25
Bratislavaoblačno19
Brusel oblačno18
Budapešťzamračené16
Bukurešť jasno22
Frankfurt zamračené17 
Helsinkipolojasno11
Istanbuljasno20
Kodaňjasno19
Kyjevpolooblačno24
Lisabonoblačno18
Londýnoblačno16
Madriddážď14
Moskvaprehánky15
Osloprehánky12
Parížzamračené18
Prahazamračené18
Rímzamračené19
Sofiaoblačno15
Štokholmpolojasno15
Varšavaoblačno28
Viedeňzamračené22
Záhreboblačno22
Ženevaoblačno17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.