|
|||||||||||||||||
Pondelok 13.Mája 2002 |
|
|||||||
Turisti minú o tretinu menejMimosezónne zľavy skresľujú finálnu ekonomiku služieb Ak má byť pravdou, že rozsah kvalitných služieb poskytovaných zahraničným turistom na Slovensku rastie, malo by sa to prejaviť aj na raste priemerných výdavkov zahraničných návštevníkov na osobu a deň. Proporcionálny rast kvality služieb a ich ceny je trendom typickým pre Európu. Vyššia priemerná cena prináša vyššie tržby a vyššie tržby vyšší zisk. Platí to, samozrejme, len v prípade proporcionálneho rastu priemerného vyťaženia ubytovacej kapacity. Tá na Slovensku klesla na úroveň 30 %, čo nehovorí o efektívnom využívaní existujúcich kapacít. Ďalším z ukazovateľov, ktorý má značnú vypovedaciu schopnosť o výške reálnych tržieb z cestovného ruchu, sú výdavky obyvateľstva na služby cestovného ruchu. Keďže satelitný účet, ktorý by mohol poskytnúť bližšie informácie, stále patrí ďalekej budúcnosti, môžeme zatiaľ dedukovať len z výsledkov dlhodobého prieskumu, ktorý robí Ústav turizmu. Podľa neho v minulom roku priemerná výška výdavkov zahraničných návštevníkov dosiahla len 19,70 USD, čo je o tretinu menej ako pred piatimi rokmi. Čo sa môže skrývať za týmto trendom, sme sa spýtali v cestovnej kancelárii Globtour, ktorá organizuje služby pre cestovné kancelárie v západnej Európe. Ako informuje Eva Holubeková z oddelenia aktívneho zahraničného cestovného ruchu, môže to byť zapríčinené čiastočne aj tým, že rastie objem zliav. Kým na jednej strane ceny ubytovacích zariadení v špičkových termínoch stúpajú, v mimosezóne sa poskytujú výrazné zľavy. Na znižovanie priemerných výdavkov na osobu vplýva aj nová politika v rodinnej rekreácii, v rámci ktorej sa poskytujú výrazné zľavy pre deti. Tvrdí sa, že jedno dieťa prinesie so sebou dvoch plne platiacich dospelých turistov, keďže detské zľavy majú vynikajúci náborový účinok. Na vývoj priemerných výdavkov zahraničných turistov na Slovensku má vplyv aj čoraz výraznejšie kvalitatívne odlišovanie krajín strednej a východnej Európy, čo sa prejavuje aj tlakom zahraničných cestovných kancelárií na znižovanie cien hlavných služieb pri súčasnom trende zahŕňania vedľajších služieb do jedného balíka. V praxi to vyzerá tak, že turisti očakávajú od ubytovacieho zariadenia aj ďalšie výhody, ako sú zľavy na vleky, ba dokonca služby ako používanie termálneho bazéna, a požadujú zahrnúť do ceny ubytovania, teda chcú ich čerpať zadarmo. Skončili sa časy, keď sa cenová úroveň služieb odvíjala od nákladov. V otvorenej ekonomike cenu určuje trh a pozícia Slovenska na zahraničnom trhu zásluhou značného previsu ponuky nie je jednoduchá. Potvrdzuje to aj klesajúci trend priemerných výdavkov zahraničných návštevníkov. Rudolfa Vallová |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |