Hospodársky denník
USD46,587 Sk
EUR42,569 Sk
CHF29,264 Sk
CZK1,392 Sk
  Pondelok  13.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Komunikácia Slovenska s Európou aj cez veľtrhy

Bránou do sveta pre našich výrobcov, obchodníkov sa čoraz častejšie stáva aj mesto obchodu, kvality a peňazí - Mníchov. Toto bavorské centrum sa môže pýšiť skvelým výstavníckym areálom, ktorý spĺňa požiadavky najvyššieho komfortu pre vystavujúcich i návštevníkov. Výstavnícka spoločnosť Messe München International patrí k dominantným organizátorom medzinárodných veľtrhov a výstav a záujem o jej programovú ponuku rastie z roka na rok. Spoločnosť Expo Plus, s. r. o., je oficiálnym zástupcom tejto renomovanej nemeckej výstavníckej spoločnosti na Slovensku. Ing. Milan Weismann často zdôrazňuje, že výstavníctvo je jedným zo základných atribútov trhovej ekonomiky, je jej indikátorom. „Výstavy a veľtrhy sú vlastne zrkadlom ekonomiky. Myslím si, že to je najvýstižnejšia poučka, ktorá v tejto oblasti existuje. Pretože pokiaľ nie je poriadok v ekonomike, pokiaľ je ekonomika slabá, také je aj naše účinkovanie vo svete medzinárodných výstav.“ Treba oceniť aktivity neveľkej spoločnosti, ktorá sa už niekoľko rokov usiluje „vyviezť“ na mníchovské veľtrhové podujatia čo najviac slovenských firiem. Srdcovou záležitosťou je veľtrh remesiel - I.H.M.

Znalci, ktorí pochodili viacero odborných i menej odborných veľtrhov vo svete, tvrdia, že pre laika je najväčšou pastvou pre oči práve medzinárodný veľtrh remesiel. No rovnako príťažlivý je aj pre odborníka. Remeselníci tu v praxi predvádzajú svoje umenie, a keďže prichádzajú z desiatok štátov, dočká sa tu návštevník veľa zaujímavostí z najrozmanitejších regiónov a kútov sveta. Na veľtrhu sú bohato zastúpené aj umelecké remeslá a či už ide o nadväzovanie na ľudové tradície alebo na modernú avantgardu, vždy sa predstavuje čosi originálne.

Nebolo to inak ani na tohtoročnej prehliadke. Treba vysloviť uznanie žilinskému primátorovi J. Slotovi, Krajskému a Mestskému úradu Žilina a žilinskému Živnostenskému spolku, vďaka ktorým sa tentoraz na veľtrhu I.H.M. predstavilo 20 slovenských subjektov (vlani tu bol iba jeden). Pod hlavičkou oficiálnej účasti SR na celkovej výstavnej ploche 126 štvorcových metrov neveľká skupina výrobcov denne dokazovala, že slovenskí remeselníci sa nemusia krčiť v kúte, že ich výrobky sú prinajmenšom porovnateľné so svetom. Starosta Živnostenského spolku Dušan Hruštinec sa doslova „upísal“ remeselníctvu a neúnavne vysvetľuje všetkým, ktorí by mohli pomôcť rozvoju remeselníctva a jeho prezentácie vo svete, že slovenskí výrobcovia musia chodiť na skusy, naučiť sa konfrontovať svoje zručnosti na veľkých podujatiach. „Mníchovský veľtrh I.H.M. je ako šitý pre ponuku výrobkov, ale aj pre ďalšiu inšpiráciu malých a stredných živnostníkov.“ Najmä pre stolárov a remeselníkov opracúvajúcich drevo. V Mníchove sa však predstavili aj stavebné remeslá, pekári, cukrári, mäsiari, remeselníci pracujúci s kovom... Naša malá skupinka sa nedala zahanbiť. Zaujali klampiari z Nového mesta nad Váhom, výrobcovia hračiek z Vrútok, pernikári, výšivkári, keramikári... Naše zastúpenie mimoriadne príťažlivo dotvoril súbor Rosutec, ktorý sa dokonca v Mníchove „pretransformoval“ na celkom osobité hudobné zoskupenie. Iba na tento účel sa totiž v zostave folkloristov objavili čierni tamtamisti z Kene a medzinárodná šou bola na svete.

I.H.M 2002 je za nami, vystavovatelia si v súčasnosti dokončujú vlastné hodnotenie svojej úspešnosti. Už teraz však začínajú rozmýšľať, ako sa vyzbroja na ten najbližší veľtrh. Podľa D. Hruštinca je účasť slovenských remeselníkov v Mníchove mimoriadne cenná, pretože je tu všetko, čo sa v tejto sfére vo svete produkuje. M. Weismann dodáva, že by štát mal venovať ešte väčšiu pozornosť podpore najmä malých podnikov a firiem na takomto podujatí. Aj keď slovenská ekonomika ešte stále nedosahuje potrebnú dynamiku, to, čo máme, s čím dokážeme konkurovať, musíme „predať“. Dobré si treba zapamätať a ešte zlepšovať, nové sa musíme naučiť.

„Veľtrh je odrazovým mostíkom, možnosťou, ako dať svetu najavo, že sme tu, že máme čo ponúknuť,“ zdôrazňuje M. Weismann. Mníchovský veľtrh remesiel je tou najlepšou príležitosťou dokázať, že slovenskí remeselníci ponúkajú kvalitu, originalitu a nápad. Naša účasť na ňom je celkom určite najvhodnejšou formou prezentácie, potvrdenia našich možností a schopností a prezentácie krajiny ako celku.

Eleonóra Bujačková

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.