Hospodársky denník
USD46,435 Sk
EUR42,523 Sk
CHF29,23 Sk
CZK1,387 Sk
  Utorok  14.Mája 2002

Kvalita má stále cveng

Propagovať domácu výrobu nie je prečin

Masívna reklamná kampaň dokáže priniesť lepšie zisky ako vynikajúca kvalita; nie je umenie vyrobiť, ale predať; rôzne ocenenia a certifikáty sú len spôsobom, ako od firiem vytiahnuť peniaze. Je to naozaj tak? Je či nie je kvalita základom konkurencieschopnosti? Alebo stačí nízka cena či barnumská reklama? „Kľúčovým faktorom úspechu je veľmi dobrý pomer medzi cenou a úžitkovými vlastnosťami výrobkov,” myslí si Ing. Karol Motúz z Divízie Pneu, a. s., Matador Púchov. „Podľa mojej skúsenosti z praktického marketingu v každej ekonomike sú skupiny zákazníkov s rôznymi preferenciami. Teda takí, ktorí preferujú kvalitu a sú

ochotní dať viac

peňazí za výrobok s dobrými kvalitatívnymi parametrami, no a potom veľká skupina, kde je rozhodujúca cena. Naším krédom je mať lepší pomer medzi cenou a kvalitou, ako má konkurencia.” Mať na trhu vysokokvalitný a pritom lacný výrobok je cieľ, ktorý deklaruje aj Štefan Mičo, predseda výrobného družstva Ekoprogres Trenčín. Nedávno získali ocenenie Slovak Gold za malú čistiareň odpadových vôd EČ 6 a v minulom roku aj certifikát ISO 9001. Odvtedy sa obrat tejto firmy asi s 25 pracovníkmi zvýšil o 30 až 40 %. Rotačným tvarovaním dosiahli nízku cenu obalu, do ktorého vložili svoju patentom chránenú technológiu. Cena malej čistiarne pre rodinné domy je výhodnejšia ako náklady pri používaní žumpy, nevraviac o ďalších výhodách, ako je 95- až 98-percentná účinnosť čistenia, nijaký zápach, minimálne nároky na energiu. „Konkurencieschopný som vtedy, keď lacno predávam kvalitný výrobok,” zdôrazňuje Š. Mičo. Dôraz na kvalitu je doslova tradíciou v a. s. Duslo Šaľa. Za zmienku stojí, že sa pritom neuspokojujú s tradičným zameraním svojej výroby, ale nedávno prišli na trh s dvoma druhmi lepidiel pre stolárov, nábytkárov a domácnosti. „Nimi spojené kusy dreva sa môžu zlomiť, nie však rozlepiť,” vyzdvihuje kvalitu technický riaditeľ Ing. Ivan Dudek a odhaľuje zázemie, ktoré umožnilo výborné výsledky exportu, najmä hnojív: „Vari ako jediná chemická firma v SR sme si

uchovali vlastné

výskumné kapacity, ktoré naozaj robia výskum a nie obchod alebo niečo podobné.” Na druhej strane, ako zdôrazňuje, takéto kapacity si môže udržať iba prosperujúca firma. S názorom, že ocenenia výrobkov za kvalitu nemajú praktický význam, nesúhlasí Július Mokoš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Way Industry Krupina. „Verte, že konkurencia si to všíma a má to svoj význam,” tvrdí. Aj keď Way Industry vyváža asi 85 % produkcie na svetové trhy, J. Mokoš má ťažké srdce na domáce ekonomické prostredie: „U nás sa v strojárstve viac preferujú zahraničné výrobky. A bezdôvodne. Um slovenských technikov je na dostatočnej úrovni, takže máme na Slovensku výrobky a výrobcov, čo dokážu konkurovať aj zahraničným firmám. Treba sa pozrieť k susedom, ako v ČR a v Maďarsku propagujú vlastné výrobky. My to však považujeme za lobizmus alebo klientelizmus.”

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.