Hospodársky denník
USD46,435 Sk
EUR42,523 Sk
CHF29,23 Sk
CZK1,387 Sk
  Utorok  14.Mája 2002

Vyrobíte, ale i predáte?

Komentuje Eleonóra Bujačková

Stupeň adaptácie na nové životné reality, schopnosť zžiť sa s pravidlami hry trhových síl a princípov slobodnej súťaže ani dnes nie je samozrejmým procesom. Už aj preto, že sa ešte stále odohráva v prostredí nehotovom, nekultivovanom a len primálo rešpektujúcom etické a spoločenské normy. Čím skôr sa prestaneme vybíjať v politických polemikách, tým skôr nás všetci, všade a stále budú brať ako serióznych partnerov.

Nie je tajomstvom, že Slovenská republika so svojimi piatimi miliónmi obyvateľov má výrobné kapacity zhruba pre 50 miliónov spotrebiteľov. Isto, nie vo všetkom a nie vždy na požadovanej úrovni. Aj tak však to, čo tejto úrovni zodpovedá, niekoľkonásobne prevýši absorpčnú schopnosť vnútorného trhu. A tak imperatívom dnešnej reality je hľadanie nových obchodných partnerov, trhov. Obchod však nemôže byť lotériou, ale výsledkom serióznych prepočtov i analýz. K tomu všetkému potrebujeme dostatok kvalitných informácií, a tie nie sú dnes lacné. Najväčšou starosťou všetkých podnikateľov je výrobok predať. V opačnom prípade totiž stráca celý obchodný proces zmysel. Musíte dať o sebe vedieť, musíte poznať svojich prípadných odberateľov, dodávateľov, ale aj konkurentov. Rýchla, komplexná informácia má teda vskutku cenu zlata.

Tragédiou nie je ani tak nedostatok hodnoverných informácií, ale skôr skutočnosť, že o ne nie je záujem ani z hľadiska získať ich. Vyslovil svoj názor na nedávnom stretnutí podnikateľov jeden z účastníkov. A tak, kým vo svete vládne kult informovanosti, my sme skôr ľahostajní. Pritom si radi a poriadne nahlas neraz ťažkáme na nezáujem sveta o nás. Ale vieme, čo chceme?! Už dávno ktosi múdry povedal, že namiesto slov treba fakty. Aj preto treba, aby slovenskí podnikatelia cestovali do sveta, aj preto by štát mal viac pomáhať tým malým, pre ktorých je prezentácia na veľtrhoch finančne neúnosná.

Stretnutia s potenciálnymi obchodnými partnermi však majú význam iba vtedy, ak na ne ideme dokonale pripravení. A je celkom jedno, či cestujeme za obchodom do sveta alebo v rámci republiky. Mali by sme si však uvedomiť, že samostatnosť, to nie je iba vlastný štát, to je predovšetkým schopnosť samostatne sa uživiť. Je povinnosťou každého z nás presvedčiť svet o našich schopnostiach. Kľúčovou ekonomickou hodnotou sú inovácie a invencie. Prezentujeme sa teda predovšetkým týmito hodnotami. Myslím si, že najdôležitejším kritériom našich hodnotení by mala byť prosperita, úspech, perspektíva. Správajme sa teda podľa toho.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.