Hospodársky denník
USD46,435 Sk
EUR42,523 Sk
CHF29,23 Sk
CZK1,387 Sk
  Utorok  14.Mája 2002

Malá iskra, veľký účinok

Zapaľovacia sviečka Bosch v Bambergu iskrí naďalej

„Tak týmto ste trafili do čierneho!“ Robert Bosch nemohol inak vysloviť uznanie talentovanému zamestnancovi a neskoršie šéfovi vývoja Gottlobovi Honoldovi, keď si v decembri roku 1901 nechal predviesť nový vynález firmy. Hoci symbolické slová náruživého poľovníka Boscha potvrdzovali jeho neklamný podnikateľský inštinkt, ťažký čierny aparát na Honoldovom pracovnom stole znamenal oveľa viac, než sám podnikateľ mohol v tej chvíli tušiť. Pred viac ako sto rokmi prezentoval Bosch prvýkrát zapaľovaciu sviečku v kombinácii s vysokonapäťovým magnetickým zapaľovaním. Spoločnosť Bosch dostala 7. januára 1902 na tento

epochálny systém

patent. Spoľahlivé zapaľovanie pre motory s čoraz vyššími otáčkami definitívne vyriešilo „problém problémov“ (Carl Benz o zapaľovaní) rannej automobilovej techniky. Zapaľovacia sviečka spolu s novými výrobnými postupmi v priemyselnej výrobe znamenala prelom v stále rastúcej výrobe automobilov nasledujúcich desaťročí. Automobil sa stal prístupným pre každého a vysokonapäťové magnetické zapaľovanie dláždilo cestu malej firmy pri premene na svetový koncern.

Stále sa zdokonaľujúca zapaľovacia sviečka Bosch ako dôležitý systémový komponent v súčasnosti významne prispieva k úspornému, čistému a efektívnemu spaľovaniu paliva a bezpečnej funkcii motora a katalyzátora. Napriek veľkému zvýšeniu svojho výkonu je dnešná životnosť bežných zapaľovacích sviečok (asi 20-tisíc až 30-tisíc kilometrov) približne 20- až 30-krát vyššia ako životnosť zapaľovacích sviečok spred deväťdesiatich rokov. Špeciálne vyhotovenia zaručujú dokonca až 100-tisíc kilometrov. Bosch najmä v posledných rokoch ukázal, aký potenciál sa ešte stále skrýva v tradičnom produkte, akým je zapaľovacia sviečka. Bosch jej vývoj stále prispôsobuje ďalšiemu vývoju techniky motorov, ako je napríklad štvorventilová technika. Pre prvé sériovo vyrábané Volkswagen Lupo FSI s priamym vstrekovaním benzínu s odstupňovaným preplňovaním, pritom s výhodným spaľovaním, dodáva Bosch nielen celý vstrekovací a zapaľovací systém, ale aj špeciálne vyvinuté

zapaľovacie sviečky

Bosch, ktoré sú montované do vozidiel, samozrejme, už priamo vo výrobnom závode. Široké použitie zapaľovacích sviečok Bosch vyplýva napríklad z konštrukčných modifikácií a uplatnenia špeciálnych kovov, ako platina alebo ytrium pri výrobe elektród. Mnoho modifikácií existuje aj v rámci rôzneho počtu, konštrukcie a tvaru elektród. Aktuálny katalóg spoločnosti Bosch ponúka 26 rôzne dimenzovaných elektród. Cieľ je jasný, vysokoefektívne a výkonné motory spĺňajúce čoraz prísnejšie predpisy o emisiách.

Mnohoročné know-how a ďalší intenzívny vývoj zapaľovacej sviečky v úzkej spolupráci s takmer všetkými výrobcami automobilov, to sú hlavné prednosti spoločnosti Bosch - významného svetového dodávateľa v oblasti prvovýbavy a obchodu s náhradnými autosúčiastkami tak v Európe, ako i vo svete. Všetci poprední výrobcovia automobilov sériovo montujú sviečky Bosch. K zákazníkom patrí Audi, BMW, Cadillac, Citroën, Fiat, DaimlerChrysler, Mitsubischi, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Škoda, Suzuki, Toyota, Volvo a VW. V súčasnosti má Bosch vo výrobnom programe viac ako

1250 variantov

zapaľovacích sviečok, pretože mnoho moderných zapaľovacích agregátov potrebuje špeciálne zapaľovacie sviečky vyrobené na mieru. Za sto rokov sa vyvinulo viac ako 20-tisíc typov. Aký typ sviečky Bosch je vhodný pre vozidlo alebo aj pre kosačku trávy, motorovú pílu či lodný motor, možno rýchlo zistiť aj na internete na stránke www.bosch.de. V roku 1902 vyrobil Bosch asi 300 zapaľovacích sviečok, dnes sa len vo výrobnom závode v Bambergu každý pracovný deň vyrobí milión kusov. Ročne sa vo svete vyrobí viac ako 350 miliónov zapaľovacích sviečok Bosch. Pre lokálne trhy a výrobcov automobilov vyrábajú zapaľovacie sviečky aj výrobné závody v Indii, Brazílii, Číne a v Rusku. Doteraz vyšlo z výrobných pásov Bosch celkovo viac ako sedem miliárd zapaľovacích sviečok - zoradené za sebou by vytvorili reťaz dlhú vyše 350-tisíc kilometrov, ktorá by dosiahla až na Mesiac.

Juraj Jursa

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.