Hospodársky denník
USD46,868 Sk
EUR42,488 Sk
CHF29,203 Sk
CZK1,391 Sk
  Streda  15.Mája 2002

Padne to na plecia SACR

Aj by sme chceli, len rozhýbať sa nie a nie

Podpora neviditeľného exportu, ktorým cestovný ruch je, by mala byť v centre pozornosti každého štátu, ktorý má záujem o rozvoj cestovného ruchu. Nenahraditeľnú úlohu pritom hrajú zahraničné zastúpenia ako predĺžená ruka marketingovej diplomacie. Hoci napríklad ČR ich má v zahraničí celkovo trinásť, Slovensko sa môže popýšiť zatiaľ iba jedným, ktoré je v Prahe. V tomto roku situácia dospela konečne do štádia riešenia a pre Slovenskú agentúru cestovného ruchu (SACR) na vytvorenie zahraničných zastúpení SACR v kapitole MH SR vyčlenili 6 mil. Sk. Z nich by sa malo hradiť založenie a prevádzkovanie nových. Predbežne sa plánuje so založením zastúpení vo Varšave, v Budapešti, vo Viedni, v Amsterdame, Paríži a v Moskve. Mali by byť založené v septembri, prípadne do konca septembra. Šesť miliónov na ich založenie a štvormesačnú prevádzku ťažko bude postačovať. Navyše zatiaľ ešte neznámy objem finančných prostriedkov na rok 2003 znemožňuje akékoľvek koncepčné riešenie zakladania a financovania zahraničných zastúpení SACR. Ing. Ivana Magátová, riaditeľka SACR, upozorňuje, že so založením zahraničných zastúpení vzniknú národnej turistickej agentúre SACR ďalšie vyvolané náklady, ktoré vytvoria tlak na jej vlastný rozpočet. Ten sa posledné roky bez ohľadu na infláciu a pohyb kurzov zahraničných mien drží na úrovni 42 mil. Sk. Nízky rozpočet minulých rokov viedol k úsporným opatreniam i vo vydávaní prospektov v jazykových mutáciách, takže v súčasnosti je mimoriadne veľký nedostatok prospektov v ruskom, poľskom i maďarskom jazyku.

Zahraničné zastúpenia SACR, ktoré majú za úlohu vytvárať imidž o Slovensku ako o turistickej krajine, informovať potenciálnych klientov o možnostiach cestovania, vykonávať prieskum zahraničného trhu pre potreby slovenského exportu a iné, je potrebné vybaviť dostatočným počtom materiálu v jazyku príslušnej krajiny. Pokiaľ sa tak nestane, je zbytočné každé otvorenie zastúpenia v zahraničí, pretože nie je možné od neho očakávať efektívnu prácu vytvárajúcu možnosti zvýšenia exportu. Pri riešení problému sa vynára otázka, ako to robia v iných krajinách. V ČR napríklad časť zahraničných zastúpení Českej centrály pre cestovný ruch (ČCCR) financuje Ministerstvo zahraničných vecí ČR a ČCCR ako metodické centrum prispieva sumou 1 mil. Sk na jedno takéto zastúpenie. Ako to urobíme na Slovensku? Necháme otázku financovania nákladov vo výške okolo 6 mil. Sk/rok a zastúpenie plne na pleciach SACR?

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.