Hospodársky denník
USD46,868 Sk
EUR42,488 Sk
CHF29,203 Sk
CZK1,391 Sk
  Streda  15.Mája 2002

Keď aj mínus je u nás plusom

Objektívne príčiny boli, sú a budú, ale ráta sa výsledok

Železničná spoločnosť, a. s., vykazuje za prvý štvrťrok stratu vyše 800 mil. Sk, čo je v porovnaní s plánom (strata 1,5 mld. Sk) lepší hospodársky výsledok takmer o 700 mil. Sk. V sledovanom období výnosy dosiahli výšku 4,4 mld. Sk, čo predstavuje plnenie na 100,46 %. Najväčšiu časť výnosov tvoria tržby z osobnej a nákladnej prepravy (79,42 %), príspevok zo štátneho rozpočtu na straty v osobnej preprave (16,17 %) a ostatné výnosy (4,41 %). Železničná spoločnosť by mohla dosiahnuť omnoho lepší hospodársky výsledok, keby nedošlo k poklesu výroby u najväčších obchodných partnerov, predovšetkým v U. S. Steel. Železničná spoločnosť oproti plánu 12,3 milióna ton prepravila 10,7 milióna ton, čo je plnenie na 87 %. Pokles zaznamenali aj v nakládke na vývoz a v dovoze o 17 % a vo vnútroštátnej nakládke o 15 %, plán prekročili len v tranzitných prepravách o 8 %. Oproti plánu i oproti skutočnosti minulého roka

najväčší pokles

zaznamenali v preprave železnej rudy, kovov, uhlia a stavebnín. Vzhľadom na tento vývoj, tržby v nákladnej preprave splnili len na 86 % (plán je 3,5 mld. Sk, skutočnosť 3 mld. Sk). Aj keď tržby v osobnej preprave vzrástli oproti plánu o 3 % a oproti vlaňajšku o 2 %, celkový počet prepravovaných osôb klesol, a to o 7 % oproti plánu i oproti skutočnosti minulého roka. Dlhodobý pokles počtu prepravených cestujúcich spočíva najmä vo vysokej miere nezamestnanosti, v nízkom ekonomickom potenciáli obyvateľstva, náraste individuálneho automobilizmu, v limitujúcich možnostiach železníc pri tvorbe cestovného poriadku, nedostatočných službách železníc a nízkej kultúre cestovania. Zatiaľ čo v autobusovej doprave zavádzaním mikrobusov znižujú náklady a zvyšujú komfort aj kvalitu cestovania, železnice za posledných desať rokov okrem IC a EC vlakov neponúkli výraznejšiu inovačnú zmenu. Preto Železničná spoločnosť prijala komplex opatrení na zastavenie poklesu cestujúcich v železničnej doprave. Predpokladá sa širšia ponuka

komerčných zliav,

zvýšenie kvality informačných služieb prostredníctvom zákazníckych centier, rozširovanie elektronizácie predaja cestovných dokladov, skvalitňovanie cestovného poriadku a predovšetkým obnova a modernizácia vozňového parku. S cieľom zvýšenia informovanosti a atraktivity služieb plánuje Železničná spoločnosť budovanie informačno-predajných centier (IPC). Zámerom je vybudovať 23 centier v rozhodujúcich železničných staniciach, v dôležitých mestách a turistických centrách. Pracovníci centier budú cestujúcej verejnosti poskytovať nielen služby železničnej prepravy (dopravné informácie, prepravno-tarifné poradenstvo, vybavenie cestovnými dokladmi), ale aj služby neželezničné (rezervácia leteniek, taxi, požičiavanie áut, ubytovanie v hoteloch atď.) a nadštandardné (predaj vstupeniek na kultúrne a spoločenské akcie, predaj máp, kníh, upomienkových predmetov). Súčasný vozňový park Železničnej spoločnosti je nevyhovujúci vzhľadom na vek vozňov, technický stav a nedostatočnú vybavenosť. Spoločnosť má v súčasnosti asi 700 vozňov zastaranej konštrukcie vo veku do 20 rokov (39,8 %) a zvyšných asi tisíc vozňov je starších ako 20 rokov (60,2 %). Spoločnosť disponuje veľmi malým počtom vozňov, ktoré vyhovujú medzinárodným dohovorom pre medzištátnu dopravu, čo spôsobuje problémy pri vyrovnávaní vzájomných výkonov s cudzími železnicami. Vo vnútroštátnej doprave dochádza k častému

kráteniu súprav

vlakov osobnej dopravy pre technické poruchy, čo spôsobuje nespokojnosť cestujúcich s kvalitou a úrovňou cestovania. Zabezpečenie kvalitnejších služieb predpokladá nasadenie nových železničných vozňov a súprav. Preto Železničná spoločnosť prijala rozsiahly program obnovy a modernizácie vozňového parku osobnej dopravy. Jeho dôležitou súčasťou je pripravovaný nákup železničných súprav s naklápacími skriňami, ktoré dokážu vyrovnávať odstredivé sily pri prejazde oblúkom, a tak umožňujú zvýšiť traťovú rýchlosť o 25 % oproti stanovenej traťovej rýchlosti. Napríklad na trati Bratislava - Košice sa skráti cestovný čas, aby sa skrátil cestovný čas na 4 hodiny a 18 minút bez výrazných investícií. Najrýchlejší IC vlak prejde túto trasu v súčasnosti za 5 hodín. V priebehu dvoch až troch rokov s minimálnymi investíciami do infraštruktúry sa môže cestovná rýchlosť znížiť až na 3,5 hodiny, čo by bol výraznejší úspech železničnej dopravy na Slovensku. Nasadenie nových súprav do skúšobnej prevádzky sa predpokladá začiatkom roku 2004.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.